Avatar billede nesdunk Nybegynder
03. august 2006 - 09:53 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvilken Linux distro passer bedst til mig ?

Hej Eksperten

Jeg har fået anskaffet mig en lille gammel pc, som jeg vil bruge til afspilning af musik når mig og gutterne får noget at drikke en gang imellem...

Jeg har aldrig haft noget med Linux at gøre før, så jeg er helt på bar bund på det område. Dog gør det ikke noget hvis det er et avanceret system, da jeg har rimelig nemt ved at finde ud af problemer og også ønsker en vis grad af justering og customiserings muligheder.

Har kigget lidt på Gnome og Dappix, hvor Dappix dog er en lidt gammel version...

Hjælp mig, hvad skal jeg vælge, hvis det egentlig kun skal bruges som en musik computer...???

PFT.
/Nesdunk
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. august 2006 - 10:00 #1
Hmmm det kommer jo an på hvor gammel en maskine vi taler om. Jeg vil anbefale følgende:

1. kik på distributionerne Fedora og debian, der begge er store og udbyggede distroer der er lette at bruge og installerer, men desværre kræver en del ressourcer af din maskine. Debian kan (hvis du har lidt styr på tingene) minimal installeres så den kræver mindst muligt af maskinen (det kan fedora også men ebian er lettest af håndterer.

2. Find ud af hvor når sslug (http://www.sslug.dk eller den lug der ligger nærmest på din bopæl) næste gang holder et installparty. Tilmeld dig og fortæl hvilken maskine du kommer med og hvad du gerne vil have den til atgøre. Herefter møder du op til mødet med maskinen under armen og de hjælper dig med at installerer og konfigurere
Avatar billede nesdunk Nybegynder
03. august 2006 - 11:45 #2
Fedora og Debian siger du ... får jeg lige kigget på senere i dag.

Mener maskinen er en Intel P4 omkring 2GHz, 256 ram (kan nok komme op på 512mb hvis nødvendigt) og et asus socket478 mATX kort med onboard gfx.

Men jeg installere bare lige begge systemer på min alm. stationære først, da den gammel maskine ikk er 100% komplet endnu..

/Nesdunk
Avatar billede arne_v Ekspert
03. august 2006 - 21:11 #3
2 GHz og 256 / 512 MB giver slet ingen problemer - du kan installere hvad du
måtte have lyst til

Fedora, Mandrivia og Ubuntu har ry for at være gode til begundere

hvis du skulle have det til at køre på en 66 MHz med 16 MB så havde du haft
behov for noget specielt !    :-)
Avatar billede nesdunk Nybegynder
03. august 2006 - 23:07 #4
Nu har jeg kigget lidt på alle 4 der blev forslået og henter også alle 4...

Men et enkelt spørgsmål til, hvad vil det sige at det er et i586 release??

Versioner skal bruge på en amd64 og en intel p4...

/Nesdunk
Avatar billede arne_v Ekspert
03. august 2006 - 23:09 #5
i585 = kører på Pentium kompatible maskiner og dermed på både P4 og AMD64
Avatar billede nesdunk Nybegynder
03. august 2006 - 23:20 #6
Kanon!  :)

Hvad gør man med drivere og sån, og kan man igennem linux distro's se hvad der ligger på NTFS disk? Eller har de et eller andet filsystem de selv kører med?

/Nesdunk
Avatar billede james_t_dk Juniormester
03. august 2006 - 23:22 #7
Hvis den bare skal spille musik, så kik lige på www.geexbox.org
Avatar billede arne_v Ekspert
03. august 2006 - 23:26 #8
Linux kommer med egne fil systemer.

Men de kan ihvertfald læse NTFS partitioner.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. august 2006 - 23:27 #9
De kommer med drivere. Nogen steder kan kan downloade nye drivere.
Avatar billede nesdunk Nybegynder
04. august 2006 - 08:56 #10
Lidt point til dig arne_v

http://www.eksperten.dk/spm/724077

/Nesdunk