Avatar billede and1945 Nybegynder
02. august 2006 - 23:04 Der er 68 kommentarer og
2 løsninger

Computer fryser i tide og utide.

Hej allesammen.
Jeg har lige samlet en computer til min lillebror og den fryser sådan når harddisken bliver lidt belastet samt inde i spil.
Jeg tror enten det er en software fejl i nogle windows fejl, en fejl i ATi's drivere eller en svag harddisk.

Specs:
AMD AM2 sokkel 3800+ dual core
MSI K9N Platinum
Maxtor fluidline 3 300gb
Geil PC5300 2x512
ATI X850XT Crossfire

Nogle forslag?

De høje point er pga. min desperation.
Avatar billede nicer Nybegynder
02. august 2006 - 23:16 #1
Hvor mange Watt er din strømforsyning på?
Avatar billede codemanager Nybegynder
02. august 2006 - 23:43 #2
vil nok sige det kunne være strømforsyning, eller den bliver for varm
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. august 2006 - 23:55 #3
watt kan give et hint til om den kan klare opgaverne - men vi vil hellere vide præcis hvilken strømforsyning der bruges for at tjekke om den kan levere karft nok til komponenterne.
Avatar billede jacla Nybegynder
02. august 2006 - 23:57 #4
eller grafikkortet måske !
Avatar billede and1945 Nybegynder
03. august 2006 - 00:24 #5
Det er en Antec 450W. Volt talne ser fine og stabile ud.
Avatar billede off-line Nybegynder
03. august 2006 - 01:41 #6
Eller ram. Hvis du har mere en 1 ramblok, så tag en af dem ud på skift, og prøv at køre med en. Måske kan blokkene ikke arbejde ordenligt sammen.
Avatar billede nicer Nybegynder
03. august 2006 - 11:20 #7
450W til det grafikkort og resten af computeren er helt hen i vejret :/ jeg havde en 400W til mit GeForce 6600GT jeg ødelagde 2 af de grafikkort pga. den ikke gav nok strøm :(

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=97591 <-- den har jeg fået mig nu og den giver mig intet problem og desuden du skriver Crossfire? du kører da vel ikke med 2 grafikkort med sådan en lille strømforsyning?
Avatar billede and1945 Nybegynder
03. august 2006 - 11:56 #8
Jeg kører med 1 grafikkort. Ikke to.
Avatar billede nicer Nybegynder
03. august 2006 - 11:59 #9
okay :)

Du skal nok få dig en bedre strømforsyning, jeg siger ikke min er den bedste, men 450W er ikke nok til det du har der..
Avatar billede and1945 Nybegynder
03. august 2006 - 12:13 #10
Seriøst?
Avatar billede nicer Nybegynder
03. august 2006 - 12:19 #11
Min koster ikke engang 400kr. og jeg har som sagt ødelagt 2 grafikkort pga. min PSU var for lille... og hver gang skulle jeg vente 1 uge, for at de fik grafikkortet, teste det og sende et nyt tilbage og det skete 2 gange... gider du vente på det?

Så jeg vil foreslå dig at få en bedre en
Avatar billede and1945 Nybegynder
03. august 2006 - 12:29 #12
Det er bare det, at jeg så ikke kan sende strømforsyningen tilbage, da jeg jo så skal bruge en større en, og den hørte med til kabinettet.
Avatar billede nicer Nybegynder
03. august 2006 - 12:37 #13
Hvor gammel er den strømforsyning som følgte med?
Hvis den ikke er særlig gammel kan du vel sælge den til en ven for 1-200kr. :/

Det gjorte jeg med min gamle :)

Og du ska helt klart have en større strømforsyning!
Du vil jo gerne af med dette problem?
Avatar billede and1945 Nybegynder
03. august 2006 - 12:39 #14
Tjo, jeg vil sådan set gerne af med dette problem. Det har du ret i. Strømforsyningen er SPRIT ny.
Avatar billede nicer Nybegynder
03. august 2006 - 13:01 #15
Så kan du godt for 200kr. for den... men om du kan finde en ven som vil have/mangler en ;)

Jeg vil foreslå den, som jeg skrev tidligere, men du kan også selv søge på edbpriser og finde nogen som nok mindst skal være på de 600 for at dit grafikkort kan blive udnyttet fuldt ud
Avatar billede off-line Nybegynder
03. august 2006 - 13:29 #16
nicer - Er du ikke lidt skråsikker når det fremkommer af dine kommentarer, at du
ikke kender det grafikkort? Det er jo helt andet hardware du har gjort erfaring
med. Er det helt sikkert, at grafikkort og bundkort kører godt nok sammen?
http://reviews.cnet.com/ATI_Radeon_X850_XT_CrossFire_Edition/4505-8902_7-31518017.html
Avatar billede nicer Nybegynder
03. august 2006 - 13:47 #17
Kan godt være du måske også har ret med at gfx kortet og bundkortet ikke fungere ordenligt sammen, jeg har også haft problemet selv, godt være det ikke er samme grafikkort, men jeg tror næppe at et ATI som er 2 x bedre end mig eget kræver mindre end det jeg har! men jeg har haft problemer med det pga. strømforsyningen så derfor prøver jeg at vejlede derfra.
Avatar billede and1945 Nybegynder
03. august 2006 - 14:55 #18
Både bundkortet og grafikkortet er MSI... burde det så ikke kunne snakke sammen?
Avatar billede and1945 Nybegynder
03. august 2006 - 14:57 #19
Sig mig. Hvis bundkortet ikke er ATi xpress 200, kan det så være derfor? Fordi det er sådan set et nForce 570 chipset..
Avatar billede nicer Nybegynder
03. august 2006 - 15:08 #20
Har du prøvet at opdatere dit chipset? Da al trafik går jo i gennem bundkortet
Avatar billede and1945 Nybegynder
03. august 2006 - 15:11 #21
Flashe chipsetet? Nej, det har jeg dog ikke, kan ikke forstille mig at det skulle være det.
Avatar billede and1945 Nybegynder
03. august 2006 - 15:39 #22
Jeg har dog tænkt mig at smide min strømforsyning over i min lillebrors, da min er på 550W... også en Antec, så må vi se om det løser problemmet.
Avatar billede nicer Nybegynder
03. august 2006 - 15:46 #23
roger that... men alligevel for en sikkerheds skyld... Chipset er ikke noget du flasher det er kun bios... chipset er faktisk det samme som en driver :)
Avatar billede nicer Nybegynder
03. august 2006 - 15:47 #24
Du kunne også flashe bios til den nyeste? så er du 100% sikker på at være opdateret med de 2 ting :O
Avatar billede and1945 Nybegynder
03. august 2006 - 18:05 #25
Nu sidder jeg hernede, og det forkommer faktisk kun når jeg kopierer noget til harddisken eller når jeg installerer noget. Stadig strømforsyningen? Jeg tror nu på at den harddisk skal tilbage til shg.
Avatar billede and1945 Nybegynder
03. august 2006 - 18:06 #26
Har forresten lige opdateret ATI driverne til en ældre mere stabil en... men uden held.
Avatar billede nicer Nybegynder
03. august 2006 - 18:10 #27
du kan jo prøve at sætte en anden hdd med windows på I din computer og se om den laver samme fejl?
Avatar billede nicer Nybegynder
03. august 2006 - 18:11 #28
for hvis der er ikke er noget i vejen med hdd og du sender ind, så får du en regning + du får den lige tilbage hovedet :/
Avatar billede azrael Nybegynder
03. august 2006 - 18:22 #29
Jeg vil ikke blande mig alt for meget, men en god 450W strømforsyning skulle meget gerne være nok til det nævnte system, og Antec er et godt mærke. Må man spørge, hvilken model det er (SmartPower, TruePower, NeoHE etc.)? Eller, hvis det er nemmere, hvilket kabinet er det?
Avatar billede jacla Nybegynder
03. august 2006 - 18:25 #30
Har du prøvet en defragmentering af HDD

NB! der findes et hav af freeware programmer der kan kontrolere din HDD

vh
Jan
Avatar billede and1945 Nybegynder
03. august 2006 - 23:31 #31
Jeg mener det er en truepower psu. Kom med et Minuet kabinet, eller hvad pokker det hedder.

Siden harddisken er ny, kan jeg ikke forstille mig at den skulle fryse hele systemet.. undskyld jeg siger det, men godt forslag dog.

Ja, jeg burde nok lige checke med en anden harddisk.
Avatar billede off-line Nybegynder
03. august 2006 - 23:44 #32
Det kunne jo også skyldes en fejl i windows. Kender du den her?
Med windows CDén i drevet, går man ind i kommandopromten og skriver:
"sfc /scannow" uden anførselstegn, så undersøger windows systemet for fejl.
Desværre fortæller den ikke noget om resultatet, det må man finde ud af ved,
at prøve, hvor det gik galt. Husk afstanden fra c til /
Avatar billede jacla Nybegynder
03. august 2006 - 23:50 #33
NB! husk mellemrum mellem sfc og /  :)
Avatar billede off-line Nybegynder
04. august 2006 - 00:00 #34
Ja ok! Fint at have sin egen korrekturlæser, bare du ikke også kikker efter
"slåfejl" dem laver jeg mange af *G*
Avatar billede jacla Nybegynder
04. august 2006 - 00:23 #35
hvem gør ikke det :)

vh

jan
Avatar billede azrael Nybegynder
04. august 2006 - 00:50 #36
Hmmmm, synes nu ikke, at man kan bruge sfc /scannow til ret meget. Det laver et filcheck på de fleste Windows relaterede filer (sfc = system file check), men såvidt jeg erindrer tager det ikke så meget hensyn til 3. parts filer (drivere til grafikkort etc.), og *hvis* det finder noget så genskaber den filerne ud fra cd'en (ældre filversioner).

Anyway, jeg har lige checket hos Antec, og det ser ud til at være en SmartPower 2.0 450W strømforsyning, men derfor er den stadig i den bedre ende af spektret. :)

Jeg tror meget mere på din egen teori om en defekt harddisk. Har du tilfældigvis installeret recovery console i din Windows? Hvis ikke, så sæt din Windows cd i dit CDROM-drev og (under antagelse at det er drev D:) skriv følgende i "Start/Kør...": D:\i386\winnt32.exe /cmdcons

Dette installerer en slags minimal "rednings DOS" på din harddisk, og du kan herfra bl.a. lave et systemcheck ved at skrive: chkdsk /p <drevnavn>

Jeg kan også anbefale dig at hente Ultimate Boot CD herfra: http://www.ultimatebootcd.com/download.html
Der er mange downloadsteder, men sørg for at vælge versionen UBCD Basic. Cd'en indeholder mange hjælpeværktøjer, deriblandt programmer (fra bl.a. Maxtor) til at undersøge strukturen af harddisken mere grundig end f.eks. Windows chkdsk.

Sidst men ikke mindst kunne jeg godt tænke mig, hvis du gik ind i din computers BIOS for at se om S.M.A.R.T. er slået til for harddisken. Det er et system så harddisken holder lidt øje med sig selv. Du kan også med fordel hente programmet HDD Health til at udlæse S.M.A.R.T. i Windows herfra: http://www.panterasoft.com/download.html

Jeg kunne for øvrigt forestille mig, at en af årsagerne til problemet (hvis ikke det er selve drevet) kunne ligge i kabelfejl eller strømkabelfejl. Nu kan jeg ikke helt se hvilken slags disk du har købt, men hvis den bruger de sædvanlige 4-pins strømstik, så check lige at du ikke ved et tilfælde er kommet til at anvende de særlige "Fan Only" stik, som Antec har på mange af deres strømforsyninger.
Avatar billede jacla Nybegynder
04. august 2006 - 01:10 #37
kan du finde din HDD i biosen?

vh
Jan
Avatar billede and1945 Nybegynder
04. august 2006 - 01:42 #38
Ja, jeg kan godt finde hd i bios.
Avatar billede and1945 Nybegynder
13. august 2006 - 00:23 #39
Måske bundkortet.

Ramne forsager at maskinen bliver bootet hvis de sidder i række A. I række B fryser den "bare" efter noget tid.
Avatar billede off-line Nybegynder
13. august 2006 - 00:47 #40
Jeg har lige installeret "HDD Health " den viser, at begge mine HD er på 134,2 GB.
Men faktisk er det en Maxtor på 160 GB og en Hitachi på 250 GB.
Avatar billede jacla Nybegynder
13. august 2006 - 01:11 #41
Hvad står der i kontrolpanelet => Administration => Computeradministration => Diskhåndtering ?

vh

Jan
Avatar billede jacla Nybegynder
13. august 2006 - 01:12 #42
NB! har du opdateret din IE6 !!??!!
Avatar billede jacla Nybegynder
13. august 2006 - 01:25 #43
Glem sidste kommentar fra mig, skulle havde været i en anden debat ;(
Avatar billede azrael Nybegynder
13. august 2006 - 01:25 #44
gotfred, HDD Health er et ældre program, der ikke udvikles og supporteres mere, så den kender intet til de nye store harddisks (40 bit LBA-understøttelse, dvs. alt over 128GB). Derfor virker dens S.M.A.R.T.-udlæsning dog stadig upåklageligt. :)
Avatar billede azrael Nybegynder
13. august 2006 - 02:32 #45
and1945, det med at systemet fryser hvis du først monterer i "B-rækkerne" uden at have moduler i "A-rækkerne" er faktisk ikke utypisk. Det er en af grundene til, at producenterne af motherboards oftest anbefaler, at man installerer moduler i den "første" kanal først. Når jeg skriver "første" i anførselstegn, så er det fordi man på nogle boards skal installere modulerne i A1 og B1, og på andre i A1 og A2. Det kommer helt an på boardet, og der skal man nøje se efter hvad der står i manualen.

Har faktisk lige hentet manualen til dit motherboard og i flg. den skal de første 2 moduler installeres som 1. modul i DIMM1 og 2. modul i DIMM3. DIMM1 er det grønne slot der er tættest på det orange, og DIMM3 er det orange slot der er tættest på processoren. Går også ud fra, at det er sådan du har installeret RAM-modulerne. :)
Avatar billede and1945 Nybegynder
13. august 2006 - 14:19 #46
azrael:

Det vil jeg prøve i løbet af dagen. Jeg poster svar senere.
Avatar billede and1945 Nybegynder
13. august 2006 - 17:27 #47
I den række hvor jeg sætter en ram klods tætest på cpu'en booter den slet ikke. I den anden række hvor nr. 1 ram klods sidder en plads længere væk, og hvor den anden klods sidder længst væk fra cpuen er den begyndt på at genstarte sig selv før den når windows. Stortset uanset om det er fejlsikret tilstand eller normal tilstand. Er det bundkortet man skal begynde at snakke om?
Avatar billede jacla Nybegynder
13. august 2006 - 18:25 #48
Prøv dette tip jeg fandt:

Hvis xp genstarter hele tiden.

Denne computer => egenskaber => avanceret => start og genoprettelseindstillinger, her kan du slå genstart ved systemfejl fra. (Fjern nederste flueben)

XP laver så en fejlmeddelelse i stedet, som du kan læse.

vh
Jan
Avatar billede azrael Nybegynder
13. august 2006 - 18:59 #49
Det, jacla foreslår, er en rigtig god ide. Hvis du ikke har ikonet Denne computer på dit skrivebord, så kan du gå via kontrolpanelet og System.

Mht. RAM-modulet, så kan det også tyde på, at modulet og motherboardet ikke er kompatibelt. Det er faktisk mindre usandsynligt end det lyder. Du husker for øvrigt, at sætte begge moduler i ad gangen, ikke? I teorien burde et dual channel system også kunne køre single channel, men al teori er grå... :)
Avatar billede off-line Nybegynder
13. august 2006 - 19:39 #50
Hvis du har en almendelig bordventilator, så prøv, at tage siden af kabinettet,
og lad ventilatoren blæse direkte ind på bundkortet. Belast computeren med et
spil. Hvis det er et varmeproblem, vil den ikke gå ned, under de forhold.
Ideen er, at eliminere de fejl der måtte være. hvis den kan fortsætte, med en
bordblæser på, er det et varmeproblem.
Avatar billede and1945 Nybegynder
13. august 2006 - 21:04 #51
jacla: jeg vil prøve.

azrael: ukompatible ram? Lyder spøjst, at den skulle reagere på den måde så.

gotfred: Jeg VED det ikke er varme problemmer. CPU er 35 grader stabilt, chipset lidt mindre.
Avatar billede off-line Nybegynder
13. august 2006 - 22:04 #52
Ja hvis du ved, at grafikkortet heller ikke er for varmt, så er det jo i orden.
Avatar billede azrael Nybegynder
13. august 2006 - 22:09 #53
and1945, det er som sagt mindre mærkelig end man umiddelbart skulle antage. Nu ved jeg ikke helt hvordan du har sat dine indstillinger for RAM i BIOS, men hvis du har det meste på "auto", så udlæses alle timings etc. fra en lille ROM på selve modulet, der kaldes SPD (serial presence detect). Det er ikke ualmindeligt, at der kan forekomme små afvigelser i de konfigurationer, og hvis motherboardets BIOS behandler indstillingerne i SPD forkert, så kan alt muligt ske. Men igen, det er blot én af mange muligheder for et ustabilt system.

Hvor om alt er så synes jeg ikke at det lyder betryggende, at motherboardet strejker, når du installerer RAM-modulerne på den tiltænkte måde.

Jeg vil også lige endnu engang høre hvordan du installerer RAM-modulerne. Du sætter et modul i hhv. orange og grøn sokkel, ikke? Du installerer ikke begge moduler i enten de orange eller de grønne sokler? Du kan se præcis hvordan de skal sidde på side 2-6 i manualen.

Hvad kom der for øvrigt ud af at undersøge harddisken?
Avatar billede and1945 Nybegynder
13. august 2006 - 23:12 #54
Intet kom der ud af at undersøge harddisken. Den virkede fint...

Jo, i følge side 2-6 i manualen ser det ud som jeg installerer det korrekt. (Gjorde jeg ikke i starten).
Avatar billede and1945 Nybegynder
13. august 2006 - 23:13 #55
Det ville ikke gøre en forskel hvis jeg prøvede at re-sette bios vel?
Avatar billede azrael Nybegynder
13. august 2006 - 23:25 #56
Det kan nok ikke skade. Enter load setup defaults eller prøv måske endda at slette selve CMOS. Det gør du ved at trykke på knappen kaldet SW2, der sidder lige ved BIOS chippen (side 1-4 og 2-20 i manualen).
Avatar billede azrael Nybegynder
13. august 2006 - 23:25 #57
Og jeg mener selvfølgelig "Enten" og ikke "Enter"... Dumme keyboard! :P
Avatar billede and1945 Nybegynder
01. september 2006 - 22:51 #58
Bundkort kom tilbage ... virkede også.. åbenbart. 300 kr kostede det.
Nu har jeg sendt RAM samt CPU tilbage. Hvis alt kommer tilbage med en regning istedet for noget nyt... så er der nok noget med ukompatible ram eller noget. Men man burde tro idet jeg har MSi bundkort og Geil ram, at det så burde virke med AM2 AMD 64 processore... men, ja... hvad.
Avatar billede jacla Nybegynder
01. september 2006 - 23:09 #59
Iøvrigt angånende bios'en kan læse mange nytiige ting her:http://www.pc-care.dk/dlfile/files/BIOS%20for%20begyndere.pdf

Kan anbefales til folk der skal rode med bios første eller anden gang :)

vh

Jan
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. september 2006 - 23:20 #60
"Bundkort kom tilbage ... virkede også.. åbenbart. 300 kr kostede det."

Husk, at de ikke må tage betaling for at kigge på din vare, med mindre de har gjort dig opmærksom på at det koster et vist gebyr.
Avatar billede and1945 Nybegynder
02. september 2006 - 13:30 #61
John_stigers
Det har SHG jo så...
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. september 2006 - 14:56 #62
Så overtræder de reglerne!!!
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. september 2006 - 15:01 #63
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/6/

Undersøgelsesgebyr
Det kommer bag på mange forbrugere, når sælger kræver et gebyr for at undersøge en vare med fejl.

Der kan kun kræves et gebyr for fejlfinding, hvis sælgeren godtgør, at der alligevel ikke er klageberettigede fejl, eller at fejlen er selvforskyldt.

Derudover kræves det, at det er aftalt mellem jer på forhånd, og at det er et rimeligt gebyr. Læs om betingelserne for at sælger kan kræve gebyr.

Læs konkrete afgørelser fra Forbrugerklagenævnet om, hvornår der faktisk kunne opkræves et gebyr. Se nedenfor.

"-----------------------------------------------"

Gentager lige den vigtige del:
Derudover kræves det, at det er aftalt mellem jer på forhånd, og at det er et rimeligt gebyr. Læs om betingelserne for at sælger kan kræve gebyr.

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/6/ikke-gebyr-i-garantiperioden

Du kan selv læse mere på http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide
Avatar billede and1945 Nybegynder
18. august 2007 - 14:26 #64
Det viste sig at det var Windows XP. Den virkede fint med Windows Vista???
Avatar billede azrael Nybegynder
18. august 2007 - 16:12 #65
Det er da vist første gang, at noget virker bedre med Vista end med XP... :P

Måske var det bare en "dårlig" XP installation? Har selv en enkelt gang eller to været ude for, at installationen skulle tages om fordi noget ikke "spillede" helt rigtigt. Nu ved jeg så ikke om du havde prøvet dette allerede. :)
Avatar billede and1945 Nybegynder
18. august 2007 - 16:53 #66
Havde prøvet at installere XP 4-5 gange.
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. august 2007 - 21:11 #67
Så mangler du bare at lukke...

Du skal nok bede om svar fra nogen....
Avatar billede and1945 Nybegynder
23. august 2007 - 23:48 #68
NÅ! Gammel tråd. Har jeg glemt alt om. Det viste sig at være XP der var problemmet. Det blev fikset med min Windows Vista RC2. Heldigvis var jeg beta tester!

Siden det eneste svar er fra jacla får han points.
Avatar billede and1945 Nybegynder
23. august 2007 - 23:50 #69
Ved hurtig nærmere eftertanke... det var så kryptisk og der var så mange der ville hjælpe, så det ville ikke være fair at lave forskels behandling.
Avatar billede jacla Nybegynder
01. september 2007 - 00:24 #70
Jeg takker for en regtig god debat C",)