Avatar billede cogito Nybegynder
17. november 1999 - 17:39 Der er 8 kommentarer og
4 løsninger

Finde en routers ip-nummer???

Hejsa!

jeg har en pc'er (win 95) koblet til en router. Problemet er bare, at jeg
ikke kender denne routers ip-nummer!

Hvordan finder jeg denne? Jeg har ikke lige mulighed for at spørge de der har sat den op, medmindre jeg vil betale en god sum penge for det - og, det ville jeg jo godt undgå. Eller er der nogen der har andre gode forslag til,
hvordan jeg kan få fat i routeren, og bruge den som standardgateway.

Og helst ikke noget med at sætte routeren op, idet den vist nok er sat op
til at køre noget Telnet-kommunikation.
Avatar billede lrj Nybegynder
17. november 1999 - 19:31 #1
Hvis du har kommunikation der kører igennem routeren, kan du vel bare lave en

tracert www.dr.dk

fra et dos-vindue - det vil vise dig ip-adressen på alle de systemer pakken kommer igennem. Om det viser routeren, ved jeg faktisk ikke, men det var da en mulighed.
Avatar billede cogito Nybegynder
17. november 1999 - 19:38 #2
Jeg har desværre ingen kommunikation igennem routeren. Det var det, der gerne skulle blive den lykkelige udgang.

*S*
Avatar billede lrj Nybegynder
17. november 1999 - 19:46 #3
Ooh, du vil altså opsætte adgang gennem en router du ikke ved noget om, men som du godt kunne tænke dig at få internet adgang igennem. Hmm, er det nu også lovligt?...

Well, der er jo noget nær uendelig mange måder routeren kan være konfigureret på, men hvis du går ud fra at den er opsat til netmaske 255.255.255.0, og ud opsætter din computer til tilsvarende netmaske og en ip som du så må gætte dig til... muligheder kunne være 192.168.81.x eller en af den andre standardranges.

En anden mulighed var jo at finde ud af hvad det var for en router, og så eller finde noget info om den på nettet...

Avatar billede lrj Nybegynder
17. november 1999 - 19:48 #4
Kommentar: al trafik igennem en router bliver logget - hvis du alligevel bruger adgangen igennem routeren, selvom du ikke har lov, vil du før eller siden blive stillet til ansvar for det. I hvert fald hvis det er en nogenlunde kompetent sysop der styrer netværket.
Avatar billede schubert Nybegynder
17. november 1999 - 19:51 #5
Hvad med lige at fortælle os hvad det er for en router !!!!! - Du kunne være at man kunne finde et værktøj der kan finde den for dig, men det kræver at jeg kender mærke og model
Avatar billede cogito Nybegynder
17. november 1999 - 21:02 #6
Først og fremmest vil jeg lige gøre opmærksom på, at det er ganske lovlig kommunikation - vi har købt og betalt for opsætningen - problemet er blot, at den maskine som hidtil har brugt har "været en tur nede og vende" - og ip-nummeret i den forbindelse deværre smuttede. Og, af en eller anden grund, har vi ikke fået nogen konfiguration med på routeren.

Så vidt jeg husker så er det en Shivas Access-router!
Avatar billede cogito Nybegynder
17. november 1999 - 21:07 #7
"Shiva AccessPort ISDN Router" tror jeg faktisk den hedder, nu hvor jeg lige har søgt lidt efter "Shiva".
Avatar billede munchi Nybegynder
18. november 1999 - 02:54 #8
Hvor mange maskiner har du på nettet?
Er der andre PC'ere der køre igennem routeren? hvis der er kunne du jo se opsætningen på dem (winipcfg)
Har PC'en en IP-adr? hvis den har kunne du jo ping'e dig frem, normalt ligger router adresserne i den ene eller ande ende *.*.*.1 eller *.*.*.254

Avatar billede svindler Nybegynder
18. november 1999 - 10:38 #9
Shiva AccessPort har mulighed for at være dhcp-server. Prøv at sætte din pc'er op til at hente ip-adresse op vha dhcp (Egenskaber for TCP/IP i Netværks-kontrolpanelet). Så vil Shiva'en formodentlig tildele din pc'er en ip-adresse, gw-opsætning og dns-server.
Avatar billede razmataz Nybegynder
18. november 1999 - 13:39 #10
Hvis du har haft adgang til routeren, hvorfor skal du så betale en stor sum penge for at få adgang til den igen?
Det lyder lidt for hemmeligt syntes jeg!
Avatar billede ranger Nybegynder
19. november 1999 - 00:23 #11
tracert virker ikke på mange routere der kører med NAT (Network Address Translation).

/El Ranger.
Avatar billede lrj Nybegynder
23. november 1999 - 21:00 #12
ranger> Well, det var jo værd at prøve :)