Avatar billede sk_ Nybegynder
02. august 2006 - 18:03 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Amerikanske uddannelses niveauer kontra danske

Jeg ser sindssygt mange amerikanske serier, men har aldrig nogensinde forstået deres uddannelsessystem. Altså:

1. I Danmark går vi først i folkeskole/privatskole fra børnehaveklasse til 9/10.
2. Dernæst gymnasiet i 3 år.
3. Til sidst universitetet.

Hvis man skal amerikanisere ovenstående, hvordan ville det så se ud?
Avatar billede mobius6 Juniormester
02. august 2006 - 18:07 #1
Avatar billede sk_ Nybegynder
02. august 2006 - 18:18 #2
Håbede der var nogen der gad stille det op lige som jeg har gjort med det danske. Det link der blev givet, var alt for detaljeret, og jeg har allerede glemt 3/4.
Avatar billede old-faithful Praktikant
02. august 2006 - 18:19 #3
1. Folkeskolen:
Deles som regel op i Elementary School (små klasser) og Middle School (de større klasser)

2. Gymnasiet:
High school

3. Universitet
University eller college (college bruges ofte om fagspecialiserede universiteter, mens universiteter samler flere fag eller colleges)
Avatar billede old-faithful Praktikant
02. august 2006 - 18:29 #4
Eller lidt mere præcist:

Man er i alt 12 år (klassetrin, eller "grades") i skole.
- Kindergarten (Børnehaveklasse, 5 - 6 år gammel)
- Grade 1 - 5 (elementary school eller grade school)
- Grade 6 - 8 (middle school eller junior high)
- Grade 9 - 12, high school, men her kalder man det normalt ikke grades men:
    - 9: Freshman
    - 10: Sophomore
    - 11: Junior
    - 12: Senior

Grade 1 - 8 kan nærmest sammenlignes med folkeskolen, og high school med gymnasiet.

Sådan er udgangspunktet men der findes så vidt jeg ved variationer i de forskellige stater.
Avatar billede sk_ Nybegynder
02. august 2006 - 18:31 #5
Og hvis der skal sættes varighed på de enkelte instanser?

1. Svarer Elementary School og Middle School til vores folkeskole, altså ca. 10 års skolegang?

2.High school, er det 3 år lige som vores gymnasielle uddannelser?

3. Jeg går ud fra at colleges og universiteternes varighed kommer an på hvad man læser, eller er der de samme antal semestre til de fleste af fagene?

Undskyld hvis jeg stiller mange spørgsmål, men nu VIL jeg altså have det hele på plads.
Avatar billede sk_ Nybegynder
02. august 2006 - 18:33 #6
Du fik skrevet dit andet indlæg, imens jeg skrev mit svar. Jeg læser lige, og hvis jeg har flere spørgsmål, spørger jeg ;)
Avatar billede sk_ Nybegynder
02. august 2006 - 18:38 #7
Perfekt, du har virkelig hjulpet!

Lige et sidste angående college/university: Er det stort set det samme som vores universitet? Og er vi på samme faglige niveau ignnem hele vores uddannelsessystem som amerikanerne er, eller er der store spring (det var vist 2 spørgsmål :P)?
Avatar billede old-faithful Praktikant
02. august 2006 - 18:47 #8
Ja, college/university er det samme. College bruges bare ofte (men ikke altid!) om universiteter som beskæftiger sig med bestemte fagområder. Et university beskæftiger sig derimod med mange fagområder - dvs. et university består af mange colleges.

For at gøre det hele lidt mere kompliceret, kaldes nogle "universities" for colleges. Altså er university en samling af flere colleges, mens college enten er 1) et universitet med ét fagområde, eller 2) et universitet med mange fagområder.

Fagligt niveau:
Lidt svært at svare på da det nok varierer en del fra område til område, og skole til skole. Men i princippet er det nogenlunde det samme.
Avatar billede old-faithful Praktikant
02. august 2006 - 18:48 #9
hov.. kom til at oprette to svar... det var ikke meningen :-)
Avatar billede sk_ Nybegynder
02. august 2006 - 18:49 #10
Perfekt, du får alle pointene :)
Avatar billede old-faithful Praktikant
02. august 2006 - 19:59 #11
Hehe, tak :-)
Avatar billede markpedersen9000 Praktikant
31. juli 2019 - 09:25 #12
Jeg er blevet i tvivl om man burde tage på eventyr i det amerikanske og tage på high school og få en fed oplevelse ud af det? Jeg har allerede søgt ind på STX på www.nghf.dk i Nørresundby, men har i flere år egentlig drømt om at tage til USA i stedet for det traditionelle gymnasium herhjemme, så nu er jeg blevet i tvivl. Er der mon nogen i denne tråd som har været på high school og som vil dele sin oplevelse? Og hvordan tror I det kommer til at få indflydelse på min fremtid, hvis jeg gør det?

Mvh. Mark P
Avatar billede Thomas Clein Praktikant
21. januar 2020 - 13:28 #13
Uddannelse er devalueret i Amerika på samme tid, som familier og studerende er villige til at ofre alt, hvad de har for at få det.
https://cheapessaywriter.co.uk/