Avatar billede forceprogrammer Nybegynder
02. august 2006 - 15:41 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

select alt undtagen nogle

Er der en måde hvorpå man i SQL kan skrive

SELECT * Undtagen kolonne1,kolonne2,kolonne3, etc. FROM tabel

?

Altså udvælge alle kolonner pånær nogle enkelte?
Avatar billede forceprogrammer Nybegynder
02. august 2006 - 15:42 #1
Eller er man virkelig nødt til at remse alle kolonner op pånær dem man vil have med hvis man vil udelukke nogle?

Jeg har MANGE kolonner i min tabel...
Avatar billede teepee Nybegynder
02. august 2006 - 15:52 #2
Du kan jo smide et view ned over som indeholder "næsten" alle kolonner. Herefter kan du selecte * fra viewet. Så skal du da i det mindste kun skrive alle kolonnerne et sted ;-)
Avatar billede nielle Nybegynder
02. august 2006 - 15:55 #3
For lige at svare på det oprindelige spørgsmål: Nej det kan man ikke.
Avatar billede forceprogrammer Nybegynder
02. august 2006 - 15:56 #4
hm...øv da.
Så må jeg lave en workaround :)
Avatar billede nielle Nybegynder
02. august 2006 - 15:59 #5
teepee's løsning lyder som en udemærket workaround :^)
Avatar billede nielle Nybegynder
02. august 2006 - 16:06 #6
En anden mulighed er at kigge kritisk på din tabel. Skal alle felterne virkeligt være tilstede i én tabel? Kunne det være smart at splitte den op i flere tabeller?

Nu kender jeg selvfølgelig ikke din tabel, men det forholder sig faktisk ofte sådan når man sidder med en monster-stor tabel.
Avatar billede teepee Nybegynder
03. august 2006 - 09:14 #7
Hvis det er nogle relativt små felter som udelades kan du jo evt. bare tage dem med, det giver vist ikke meget overhead. Hvis det er nogle store text felter eller sådan noget, så kan en 1-1 relation godt være anvendelig fra tid til anden, så du kan flytte den ud i en anden tabel og lade referencen pege på primærnøglen fra den oprindelige tabel.