Avatar billede petzenwork Nybegynder
13. maj 2001 - 19:43 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Højfrekvens udstyr

Kan højfrekvens udstyr ødelægge hardware/software dele, så som f.eks. indholdet af en harddisk, eller eventuelle dele af et bundkort?

Avatar billede redbastard Nybegynder
13. maj 2001 - 19:44 #1
hvad slags udstyr tænker du på?
Avatar billede redbastard Nybegynder
13. maj 2001 - 19:44 #2
magneter og sådan noget?
Avatar billede morten_dyrekilde Nybegynder
13. maj 2001 - 19:46 #3
Store magneter kan ødelægge, eller forvirre, dine data på din HD fordi en HD\'s informationer ligger i magnetplader. Med højfrekvent udstyr mener du naturligvis ikke magnetisme. Men hvad mener du egentlig - hvilket udstyr tænker du på?
Avatar billede petzenwork Nybegynder
14. maj 2001 - 00:19 #4
Udstyret der snakkes om er en højfrekvens folie svejser, den står i etagen lige under, og har tilsyneladende fået mit windows 2k pro til at lave fatale fejl, og blå skærme dukker op hele tiden - min anden (ældre maskine) har også opført sig lidt ustablit her på det sidste.

Jeg havde en Logitech trådløs mus på et tidspunkt, men den kan jeg glemme alt om at bruge, da hver gang svejse maskinen går ned og svejser foliet sammen, fryser musen på skærmen. Tænkte det måske også kunne have indvirkning på andre dele af computeren...?
Avatar billede morten_dyrekilde Nybegynder
14. maj 2001 - 08:07 #5
Jo det er meget muligt at de bølger du her taler om kan forstyrre de enheder som komunikerer via bølger, men det burde ikke være muligt at det skulle forstyrre dit styresystem...

Det er jo software og det ligger på din HD som virker magnetisk. Hvis din magnetiske HD skal forstyrres, ja så må det være med magnetisme og ikke med radiobølger. Men som sagt. Teknik er uransagelgt så jeg vil tro at den omtalte maskine har skylden for dine problemer.
Avatar billede microtec Nybegynder
14. maj 2001 - 15:25 #6
Hallo...

Nu er magnetisk og magnetfelter ikke ligefrem højfrekvens, næsten det modsatte.
Højfrekvens udstyr kan godt forstyrrer din PC, så den f.eks. genstarter (f.eks. en mobiltelefon). Derved kan data på din HD evt. ødelægges, hvis PCen netop var ved at lave en skrivning.
HD vil dog ikke tage skade som sådan. I yderste konsekvens kan du blive nød til at formatere den igen. De går altså ikke i stykker i bogstaveligste forstand.
Avatar billede morten_dyrekilde Nybegynder
15. maj 2001 - 08:01 #7
-> microtec - som jeg også skrev - forskellen, derfor er det svært at afgøre...
Avatar billede microtec Nybegynder
15. maj 2001 - 08:16 #8
morten_dyrekilde >> Spørgsmålet gik på \"Kan højfrekvens udstyr ødelægge hardware/software dele\". HF kan ikke selv ødelægge noget, heller ikke en HD som du skriver.

Magnetfelter kan ganske rigtigt ødelægge informationerne på en harddisk. Det kan en damptromle også.
Nu blev der bare ikke spurt om hverken magnetfelter eller damptromler ;o)