Avatar billede lauge41 Nybegynder
31. juli 2006 - 20:32 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

El og strøm i kælder

Hej,

Jeg er ingen haj til el og strøm, så har lige nogle spørgsmål ang. det. Skal tilsiges, at jeg bor i et gammelt hus og har boet der længe, men er først lige begyndt at bygge om, bla. i min kælder.

2. spørgsmål:

1. Kan det virkelig passe at jeg kan måle 266-268V i min stikkontakt? (Bruger et digital multimeter)

2. Jeg har vidst stillet det her spørgsmål før, men skal der være jord i en kælder, har tit oplevet at jeg får stød af mit kabinet (selvom computeren er slukket, hvor kun stikkontakten er tændt)?

Spørgsmålene er stillet, fordi min computer + skærm døde i sidste uge. Så er igang med at køre en sag hos mit forsikringsselskab, har imidlertidig så sat min gammel computer op, men den har fået de samme symptomer.

Jeg aner simpelthen ikke hvad det kan være, udover der er noget galt med strømmen?
Avatar billede bufferzone Praktikant
31. juli 2006 - 20:36 #1
1. Det kan godt passe i en gammel installation men du bør få gennemgået installationen af en fagmand

2. jep det får jeg selv, også af min skærm, hvis jeg sætter den til i min kælder

Du behøver ikke jord, men det er en stor fordel og helt generelt vil jeg anbefale at du får en fagmand til at kikke på den installation før du får en kortslutning der brænder hele hytten af
Avatar billede lauge41 Nybegynder
31. juli 2006 - 20:50 #2
Okay, nu da der ingen jord er, vil der så ikke også være større mulighed for at tingene kortslutter, hvis jeg fx har rykket rundt på mine computere?
Avatar billede bufferzone Praktikant
31. juli 2006 - 21:05 #3
Det er mest kabler og samlingerne inden i dine vægge dr bør bekymre dig samt tilslutningerne til tavlen. Det har selvfølgelig betynding hvor meget du trækker på den enkelte streng.

En ting kunne måske hjælpe.

Køb en forlængerledning/samledåse (f.eks. 6 stik) med jord (vigtigt.
Det kabel du sætter til samledåsen kan ikke have jord da du ikke har jord i dine stikkontakter.
De kabler du forbinder fra dine computerdele (skærm, cabinet, printer m.m.) skal alle have jord på stikkontakten (altså 3 ben)

Ovenstående vil give dig to ting. Alle stik fra dit edb udstyr vender samme vej og dermed er alt udstyr i samme fase

Alt edb udstyr er forbundet via stel (gennem jordkablerne via jorden i samledåsen)
Avatar billede lauge41 Nybegynder
31. juli 2006 - 21:25 #4
Det vil jeg prøve
Avatar billede ljm21 Praktikant
31. juli 2006 - 22:09 #5
Hvilken indstilling bruger du på dit digitale multimeter?
-Det lyder som om du måler med jævnspændingsindstillingen (DC).
Hvis du måler mere end 235-240 volt med multimeteret indstillet til vekselspænding (AC), er der noget helt galt i din installation, og du skal have den set efter af en fagmand som foreslået.

Lars
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2006 - 14:08 #6
Kan det virkelig passe at jeg kan måle 266-268V i min stikkontakt? (Bruger et digital multimeter)

>>prøv lige med nye batterier i det måle inst ,jeg har med et fluke i den dyre ende også prøvet og måle 250 v og med et nyt batteri sagde den 230 v

vedr jord ikke noget med en ledning på en radiator eller på gas fyret .
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. august 2006 - 14:14 #7
vedr jord ikke noget med en ledning på en radiator eller på gas fyret.

Du kan gøre det sådan som en nødløsning. Du skal dog vide at det dels er ulovligt, og der er den risiko at dine radiatore pludselig bliver strømførende (ved en fejl selvfølgelig) og hvis du f.eks. har børn, er jeg sikker på at du er enig i at en strømførende radiator i børneværelset er en relativt dårlig ide
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. august 2006 - 14:16 #8
en bedre løsning end ovenstående kunne være at lave et lokalt jordspyd ned gennem kældergulved. Et sådan spyd skal bankes dybt ned, helst over 2 m og du skal også lige tage højde for evt fugt problemer når du laver hul i gulvet
Avatar billede rynke10 Novice
01. august 2006 - 16:34 #9
uh.
Dit multimeter kan sagtens vise en forkert spaending, afhaenger lidt af hvor billigt det er. Kan det vise RMS vaerdier, burde det vise rigtigt, men regn ikke med at dem fra harald nyborg kan bruges til noget. Du kan ikke pludselig have en hoejere spaending, det kan simpelthen ikke lade sig goere. Saa ville det gaelde for alle huse efter transformatoren og saa har elvaerket et ret stort problem.
Du faar ikke en stroemfoerende radiator, er det en gammel radiator, hvilket jeg gaar ud fra, saa er det med jernroer og saa eer den godt jordforbundet. Tricket virker desvaerre ikke med nye installationer, da man bruget pex roer i dag. (plastic)
Du skal ikke selv begynde med jordspyd. Et korrekt jordspyd er maalt ud, d.v.s. at man maaler modstanden til jord. Der kan vaere meget stor forskel paa hvor langt ned spydet skal. Er grundvandet meget lavt og du banker det i sandjord, saa raekker 2 meter ikke til noget.
Hvordan du vender dine stik, er floejtende lige meget. Det foerste der sidder i din pc, er stroemforsyningen. Den er ret ligeglad med hvordan fase og nul vender.
Det vigtigste for dig er nok at faa lavet en jordforbindelse. Det vil beskytte baade dig og computeren. Hvis der sker en kortslutning til jord, vil dit HFI relae slaa fra.
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2006 - 22:07 #10
du har med garanti allerede jord spyd i huset fx til :
elkomfur
vandvarmer
vaske/opvaske maskine
olie fyr / gas fyr

hvis du har en af disse skal der være jord spyd så vil dette spyd kunne bruges
Avatar billede Wezio Juniormester
01. august 2006 - 22:20 #11
Hvis du bor i parcelhus har du med stor sandsynlighed allerede et jordspyd. Enkelte steder (afhængig af hvor i landet du bor) kan der være anvendt nulling (jeg har i mit daglige virke som elektriker, set masser af parcelhuse, hvor der ikke har væreret jordspyd, ja nogle gange slet ikke nulling!!!).

Du kan godt måle 266V. på dit måleinstrument, hvis du har en nul der svæver et eller andet sted i din installation, fx i din kælder og denne forsynes af en trefaset gruppeafbryder. Så kan du i værste fald få helt op til 400V og det tåler din elektronik ikke (jeg har været ude masser af steder hvor Playstations og plasma-tv er brændt af på den konto og det er sur røv!)

Prøv at måle med et andet måle-instrument og viser det, det samme, så få fat i en elektriker hurtigst muligt, for en svævende nul, skal man ikke spøge med!
Avatar billede lauge41 Nybegynder
09. august 2006 - 08:57 #12
servermann tak for kommentaren, afventer en elektriker til de kommende dage...