Avatar billede hammers Nybegynder
31. juli 2006 - 17:40 Der er 7 kommentarer

I/O delingsfejl på SD kort.

Hej, efter at have lånt mit kamera ud er der opstået en fejl på mit SD kort! Når jeg tænder kameraet, kan jeg udelukkende vælge mellem at slukke kameraet eller formatere kortet. Når jeg så vælger at formatere skriver den "card error."  Ved tilslutning til pc'en skriver den at der er opstået en I/O delingsfejl.

Kameraet er et Olympus C-3020 Zoom, kortet et 128 mb SD kort. Det er vidst ikke kameraet der er noget galt med, for med mit 16 MB original kort virker det helt fint..

Nogen der ved hvad der kan have forårsaget dette? OG kan kortet laves ?
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
31. juli 2006 - 18:07 #1
Kortet er åbenbart blev formateret i en PCer, der må man ikke, da alle digital kameraer benytter en ældre FAT-format.
Du kan evt. prøve med een af disse her to (gratis):
http://www.pcinspector.de/file_recovery/dk/welcome.htm
http://www.pcinspector.de/smart_media_recovery/dk/welcome.htm
Avatar billede hammers Nybegynder
31. juli 2006 - 18:34 #2
Ok det prøver jeg lige så.
Avatar billede hammers Nybegynder
31. juli 2006 - 18:44 #3
Har installeret programmet og tilsluttet kameraet, men det kan desværre ikke finde kameraet. (Det har drevnavn I: men programmet kan kun finde harddiskdrevene på pc'en, dvs. drev C: - F:)
Avatar billede hammers Nybegynder
02. august 2006 - 11:14 #4
Ingen af de to programmer kan få kortet til at virke. Nogen der har et bud på hvad jeg så kan prøve ??
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
02. august 2006 - 11:41 #5
Hvis du har købt det hos en fotohandler kan han måske hjælpe dig.

Det du har brug for er at kunne formattere den i et gammelt FAT-format, den der kun hedder FAT - men hvis du ikke har en kortlæser tilsluttet din computer gavner det hele ligesom ikke ret meget.

Sidste forslag - køb et nyt kort, du kan få dem fra ca. 125 kr., for en 128 MB SD-kort.
Avatar billede hammers Nybegynder
02. august 2006 - 11:56 #6
Ok, tak for hjælpen så.

Lige et sidste spørgsmål, SKAL jeg bruge en kortlæser`? Har altid bare overført via kameraet..
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
02. august 2006 - 12:26 #7
Nej - det skal du ikke, men den kan være bekvemt at arbejde med og hurtigere. Det kommer selvfølgelig helt an på hvor meget du overfører fra dit kamera til din computer.