Avatar billede mothail Nybegynder
30. juli 2006 - 13:45 Der er 1 kommentar

Ændre puls længde

Hej
I forbindelse med noget elektronik har jeg en leder hvor der kommer 12v i 5sek når jeg trykker på en knap.
Dette signal skal jeg have kortet ned til 0.5-1sek.
Hvordan gør jeg det simplest?
Det er ikke muligt at ændre på udgangs signalet.
Avatar billede gyraf Nybegynder
31. juli 2006 - 09:48 #1
Brug en monostabil multivibrator - evt. en 555 timer ic.

Hvis kurveform er uden betydning, så kan du nøjes med at have en kondensator i serie med signalet - den lader kun "starten" af et DC-signal passere, længden er proportional med kondensatorens størrelse og omvendt proportional med belastningen efter kondensatoren.

Jakob E.