Avatar billede gigraf Nybegynder
26. juli 2006 - 13:35 Der er 3 kommentarer

Boot linux knobbix fra USB

Jeg har installeret DSL/Knobbix paa min HDD som jeg booter fra. Baseret paa den HDD som hoster DSL, opretter/integere jeg mine egne packages og setup etc.

Naar jeg er tilfreds med setupet vil jeg lave en bootable snapshot (ghost/iso fil) fra HDD installationen og det skal vaere muligt at:

1. boot denne ISO file fra et CDROM drev eller USB stick vha af ram (ram disk) paa en computer uden HDD i.

2. Det skal ogsaa vaere muligt at boot fra USBen/Cdromen og installere den bruger difinerede DSL paa en internal HDD hvis en tilraadighed. Man skal derefter kunne boot fra HDDen.

Er der nogen der kan hjaelpe mig, eller har proevet noget lignede?
-og som kan forklare mig om dette kan lade sig goere eller ej.
Avatar billede langbein Nybegynder
03. august 2006 - 12:03 #1
Har laget slike bootbare usb Linux sticks mange ganger, men ikke med Knoppix. Den enkleste å lage bootbar fra USB stick er Slax. Fant imidlertid en guide for å sette opp med Knoppix som ser ganske bra ut. Har som sagt ikke satt opp akkurat med Knoppix, men kan godt være med til å tolke guiden, hvis det skulle være behov for det. http://www.tomshardware.com/2006/08/01/knoppix_linux_on_usb/index.html
Avatar billede gigraf Nybegynder
03. august 2006 - 13:59 #2
tak for linket. Kender du Damm Small Linux (DSL). Det er en 50MB ISO skreddersyet til bootning fra USB.

Men jeg vil gerne have min egen installation.

feks. jeg booter fra debian (knoppix) og mounter en partition af min HDD. Der paa installere jeg DSL (50MB).
Nu vil jeg gerne kunne installere packages, aendre bruger indstillinger mm. og naar alt er klart convertere denne partition, nu maaske 65MB, indtil en bootable ISO.

Ved du om det kan lade sig goere?
-altsaa lave en remaster af DSL?

lad mig lige forklare hvorfor alt dette besvaer.

Jeg er ved at bygge en low power consumption pc. UDEN HDD. Den skal koere 24x7x364x8 dage. Skal altsaa bootes meget sjaellent. Til det formaal vil jeg have en USB stik med de packages mm som jeg har brug for. Feks. APache web server, PHP, PERL osv.

Derudover har jeg en integretions pc, med LINUX, hvorfra jeg kan remaster mine ISO filer osv.
Avatar billede langbein Nybegynder
05. august 2006 - 00:33 #3
Jo, har testet DSL, men ble egentlig ikke helt imponert.

Slax kan ganske mye av det du spoer etter. Den er meget enkel aa modifisere med tillegsmoduller, man kan lagre konfigurering, osv. Har installert den mange ganger i forskjellige varianter paa USB stick. Har ikke forsoekt aa intallere den paa en del av hd, men det skulle da vaere mulig med en boot manager som kan haandtere dette. http://www.slax.org/