Avatar billede kasper_the_god Nybegynder
23. juli 2006 - 19:01 Der er 9 kommentarer

Password på trådløst net!

Hej alle.
Jeg har en netgear router, og jeg har prøvet konfigurere den således, at det kræver password for at komme på nettet. Når jeg så har aktiveret den funktion, sker der ikke andet end, at mine computere får timeout når de prøver at komme på netttet. Derfor søger jeg et selvstændigt program, til at bede om password når man forsøger at komme på nettet.

Er der andre måder, hvorpå man kan sikre sit net?
Jeg har nemlig aldrig rigtig gået så meget op i at sikre mit net, da der for det meste bor pensionister i mit område Razz
Avatar billede bubbaa Nybegynder
24. juli 2006 - 07:22 #1
Prøv at sætte din netgear router til at køre med en anden kryptering.
Den understøtter flere slags, men det er ikke sikkert dit netkort gør det.
Avatar billede kasper_the_god Nybegynder
24. juli 2006 - 13:59 #2
Jeg kan ikke umiddelbart se noget om routerens krypteringsmuligheder. Er der ikke mulighed for at downloade et selvstændigt program, til at sikre ens trådløse netværk?
Avatar billede bubbaa Nybegynder
24. juli 2006 - 14:28 #3
For at sikre netværket kræver det kryptering på det der sendes til og fra routeren. Det kræver derfor at routeren og programmet passer sammen.
Jeg kender ikke andre programmer til din router end det der følger med, men du kan starte med at opdatere softwaren på routeren. Det kan aldrig skade.
Avatar billede kasper_the_god Nybegynder
24. juli 2006 - 15:59 #4
Okay. Jeg havde ellers bare tænkt på, at når en tilfældig computer prøvede at logge på nettet via min router, skulle der poppe en boks frem, som bad om bruger og password. Kan det lade sig gøre?
Avatar billede bubbaa Nybegynder
24. juli 2006 - 17:16 #5
Det er netop det der sker ved at sætte kryptering på dit trådløse netværk.
Der vælger du en kryptering du vil køre med, og derefter indtaster du en kode.
Denne kode skal alle computere skrive første gang de vil logge på dit netværk. Kan de ikke koden, kommer de ikke på nettet.
Yderligere kan du sætte et mac adresse filter op på din router. Mac adresse er et nummer hvert netkort har, det svarer til vores cpr nummer.

Du sætter din router op ved hjælp af en computer der er tilsluttet den via kabel.
Jeg mener det er 192.168.1.1 du skal bruge for at tilgå en netgear router.
Du skriver nu admin i brugernavn, og lader passwordet være tomt da det er første gang du logger på. Det er en god ide også at sætte password på her.
Avatar billede kasper_the_god Nybegynder
24. juli 2006 - 20:48 #6
Nu har jeg prøvet at konfigurere det der krypterings halløj, men der popper ikke nogen boks frem, når jeg prøver at logge på:S
Avatar billede bubbaa Nybegynder
24. juli 2006 - 21:48 #7
Kan du så komme på dit trådløse net?
Hvis du har sat det rigtigt op kan du ikke komme på uden at skrive koden.
Den skal kun skrives en gang, så husker profilen den.
Avatar billede kasper_the_god Nybegynder
24. juli 2006 - 22:25 #8
Hvis jeg fx konfigurer det således, at den burde spørge efter bruger og password. Vil det sige, at jeg først skal logge ind på routeren og derefter er det net? Fordi jeg har ikke konfigureret noget på  min bærbare, og den får timeout når jeg sætter bruger og pass til
Avatar billede bubbaa Nybegynder
25. juli 2006 - 07:10 #9
Man sætter ikke brugernavn.
Du skriver en kode til det trådløse net.
Du søger nu efter netværk på din bærbare og finder dit eget net, netgear hvis du ikke har ændret navnet. Når du prøver at connecte til det, spørger den efter en kode. Skriver du forkert får du ikke net adgang.