Avatar billede jespersp Nybegynder
23. juli 2006 - 14:09 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Hardware fejl på Samsung SATA 160GB harddisk?

Hej alle,

Så skete det "utænkelige": Min 20 måneder gamle Samsung 160GB SATA harddisk (SP1614C) stod pludselig af med seneste backup 2 måneder gammel. Desværre er der i de 2 måneder lagt nye feriebilleder ind på harddisken - derudover er jeg lidt i tvivl om der findes uerstattelige data på disken. SATA harddisken var formateret i 3 partitioner; C: system (Ca. 20GB) ; E: Data/Programmer (Ca. 80GB) ; F: Backups (Ca. 60GB). Det er ikke umiddelbart muligt at få adgang til nogen af disse partitions.

Fejlbeskrivelse:
Ved opstart (efter at have stået stille ca. 1 uge) viste computeren pludselig 640x480 4bits skærmbillede. Efter opdatering af skærmkort driveren (tog umådeligt lang tid) genstartede jeg maskinen. På BIOS opstart skærmbilledet fik jeg besked om at der var Read-error på systemdrevet. Maskinen kan uden problemer startes op på en ATA disk med WinXP - men hvis SATA harddisken tilkobles går opstarten umådeligt langsomt (man kan høre SATA harddisken spinner op og at hovedet søger frem og tilbage). Herefter vises det lyseblå CHKDSK billede, som informerer om at der er unrecoverable fejl på MFT sectors 3,4 og 5 (herefter afbryder jeg af sikkerhedshensyn chkdsk). Annuleres CHKDSK kan der bootes ind i WinXP fra ATA-harddisken (tager over 30 min.), men der kan ikke komme i kontankt med nogen af de 3 partitions. I BIOS kan jeg se at motherboardet (Soltek 75FRN2-RL) finder harddisken og kalder den "functional".

Løsningsforslag:
Jeg har bestilt et eksternt USB2.0 -> SATA kabinet for at se om data kan reddes på den måde. (Der er en teoretisk mulighed for at SATA kontrolleren på mit Soltek 75FRN2-RL motherboard er stået af).

Spørgsmål:
Hvis det viser sig at være en hardware fejl på harddisken, er der så andre muligheder end at få professionelle til at genskabe data?
Er der gode alternativer til nedenstående som kan genskabe data for maks en 1000,-?

www.dkcdatarecovery.dk
www.ibas.dk

/JesperSP
Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2006 - 14:38 #1
Hvorfor afbryder du chkdsk ? - jeg ville hvis det var muligt boote op på min XP-skive og køre en "chkdsk /r /p" på den syge disk - eller hvis du overhovedet kan starte op på din ATA disk med SATA tilkoblet, download og kør TESTDISK guide på http://www.helgec.dk/lost%20partition.html læs guiden omhyggeligt og spørg hvis du er i tvivl - kan du ikke gendanne filtabellen kan samme program gendanne mistede data guide på http://www.helgec.dk/lost%20data.html
Avatar billede jespersp Nybegynder
23. juli 2006 - 15:07 #2
Jeg afbryder CHKDSK fordi den jeg en gang har fået omdannet 80GB data til ca 1mia forskellige ubruglige CHKxxx.DAT filer af netop CHKDSK. Desuden vil jeg helst foretage mig så lidt som muligt der potentielt kan skade inholdet af disken. Det virker på mig som om der er tale om en hardware-fejl - så jeg tvivler på at CHKDSK kan gøre noget som helst fornuftigt ved disken - den skriver jo "Unrecoverable error" på alle de sektorer den når at undersøge. Uanset hvad, vil jeg helst vente og prøve USB tingen før jeg gør yderligere forsøg.
Avatar billede tribalroots Nybegynder
23. juli 2006 - 18:15 #3
Ellers, "Recover My Files" er et ganske godt program til at gendanne tabte filer!

http://www.recovermyfiles.com/
Avatar billede jespersp Nybegynder
23. juli 2006 - 22:05 #4
Hvis det viser sig at jeg bliver i stand til at formatere harddisken, kan det være at jeg kan bruge det program. Men som det er nu kan jeg end ikke starte maskinen op mens harddisken er sat i...
Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2006 - 22:38 #5
Jeg fornemmer at du ikke er særlig indstillet på at prøve nogle forslag af, men hvis jeg tager fejl kunne du jo downloade INSERT http://www.inside-security.de/insert_en.html  -    Der er en live-cd der giver dig mulighed for at kopiere data fra din syge disk (hvis de altså findes) ligesom den giver dig mulighed for muligvis at reparere din filtabel - hele operationen kører fra cd-drevet - du skal brænde ISO filen som et bootimage
Avatar billede jespersp Nybegynder
25. juli 2006 - 22:25 #6
>helgec

Tak for dine links. Jeg prøvede den der "INSERT" og det virkede umiddelbart ret sejt - en boot-cd med m grafisk brugerinterface på 60MB. Jeg fik da taget backup af de fleste af mine fotos med PHOTOREC, som jeg kunne brænde på en CD - uden at jeg selv vil kalde mig skarp til LINUX. Problemet er at mit motherboards SATA controller selv kunne få Linux til at crashe midt i scanningen :(
Men nu har jeg fået det eksterne kabinet til harddisken - og nu kører det hele med en hastighed der er til at holde ud. Jeg kan starte maskinen op og køre CHKDSK uden at det hele nærmest fryser. Det viste sig at de vigtigste filer var intakte (De filer der var gået ned var de sidst skrevne - dem fra Internet Explorers Cache). Desværre bliver CHKDSK ved med at finde nye fejl på disken, så det må blive på Samsungs regning at overholde de 3 års garanti.

Hvis du dropper et svar, helgec, så får du points for dine links + din moralske support :)

/JesperSP
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2006 - 22:39 #7
Never give up :o)