Avatar billede skov_p Praktikant
21. juli 2006 - 02:07 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Windows hænger ved boot uden keyboard

Hej

Jeg vil gerne kunne boote min PC uden keyboard men XP hænger hvis mit keyboard ikke er tilsluttet.
Jeg kommer fint igennem BIOS boot menuen.
Men når Windows boot logo vises (med den blå statusbar) stopper status baren efter et stykke tid og så er der kun den store afbryder tilbage :o(

VIA Epia 5000 Mini Itx bundkort
Windows XP-Pro (dansk) inkl. SP2
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. juli 2006 - 09:49 #1
det skal du sætte i bios, slå keyboard fra her og genstart.
Avatar billede skov_p Praktikant
21. juli 2006 - 23:30 #2
Jeg kan vælge nedenstående og har valgt som markeret, men uden held.

Halt on Errors
[ ]All Errors
[ ]All Errors but keyboard
[x] No Errors

Jeg kommer gennem BIOS opstart hvilket er betinget af ovenstående.
Der er først i Windows boot sekvensen det går galt.
Avatar billede munki Nybegynder
22. juli 2006 - 08:23 #3
Hvad mener du med Bios opstart, og Bios boot ? du skal da ikke igennem noget med din bios hver gang du starter op ?

Forklar hvad dette er.
Avatar billede skov_p Praktikant
22. juli 2006 - 09:37 #4
Når en PC starter vises hvor mange RAM der er installeret, hvilke diske der er installeret. Dette kalder jeg Bios opstart.
Derefter vises Windows XP boot logo og der ses en blå statusindikator under logoet.
Efter et stykke tid stopper den blå statusindikator og så er jeg nødt til at holde tændknappen inde indtil PC'en slukker.

Hvis jeg sætter keyboard og mus tilvirker det som det skal.
Det er som om XP prøver at kommunikere med disse enheder under opstart.
Avatar billede Slettet bruger
22. juli 2006 - 11:24 #5
"Når en PC starter vises hvor mange RAM der er installeret, hvilke diske der er installeret. Dette kalder jeg Bios opstart."

Den korrekte betegnelse er POST (Power On Self Test)

"Det er som om XP prøver at kommunikere med disse enheder under opstart."

Naturligvis forsøger XP at kommunikerer med nævnte enheder, det er jo ret væsentligt hvis du vil bruge XP at systemet har et keyboard. Hvorfor vil du køre uden keyboard
Avatar billede skov_p Praktikant
22. juli 2006 - 12:13 #6
Men hvorfor hænger windows fordi der ikke er et keyboard tilgængeligt, det har jeg aldrig set på andre maskiner.

Jeg har monteret en PC i bilen til Navigation, MP3, DVD m.v. og da jeg skal køre på ferie har jeg ikke behov for et keyboard til at optage pladsen.

Lige nu sidder min modtager til mit trådløse tastatur og mus så det er ok, men senere skal jeg bruge det på min "indendørs pc".
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. juli 2006 - 13:02 #7
er keyboardet trådløst så tjek at batterier i keyboard er ok.
Avatar billede skov_p Praktikant
22. juli 2006 - 13:17 #8
Jeg kan åbenbart ikke udtrykke mig korrekt.
Mit problem er at Windows hænger under opstart hvis der ikke er tilsluttet mus og keyboard.
Jeg har lavet ændringer i Bios så systemet skulle ignorere at der ikke er keyboard og mus.
Computeren kommer fint gennem POST men fryser med XP boot logo på skærmen.

Nu har jeg sat min modtager til trådløs tastatur og mus på så nu tror Windows at der er tastatur og mus tilgængeligt og booter fint.

Mit spørgsmål er: Hvorfor hænger Windows... Der plejer at komme en fejl i POST hvis der ikke er keyboard og mus. Så kan man trykke F1 for at fortsætte (det er selvfølgelig ikke så nemt uden keyboard)
Avatar billede skov_p Praktikant
29. september 2006 - 10:44 #9
Lukker, fandt ikke en løsning