Avatar billede azidbrain Nybegynder
12. maj 2001 - 14:04 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Internetdeling mellem 2000 og 98

Hey

Jeg har Netexpres version 1 fra TDC installeret på Win2000. Denne forb. skal deles med en anden computer der kører 98. Jeg har etableret alm. netværk med et cross-over kabel. Dette fungerer ikke 100% da jeg godt kan se 98-maskinen og hente filer fra 2000\'eren men ikke omvendt, hvilket jo nok også har indflydelse på internetdelingen.
Jeg har for ATM-forbindelsen aktiveret \"Deling af internetforbinelse\" og valgt \"til lokalnetværk - LAN forbindelse\". Heg har fået at vide at dette skulle gøre tricket, men det virker altså ikke :(
Nogen der vil hjælpe lidt?
Avatar billede mortenka Nybegynder
12. maj 2001 - 14:13 #1
Opsætningen skal være:

2000 (m. inet forb.):
ATM Kort:
  IP:    fra TDC
  SUBNET: fra TDC
  GATEWAY:fra TDC
  DNS\'ER :fra TDC

Internt kort:
  IP:    192.168.0.1
  SUBNET: 255.255.255.0
  GATEWAY: ingenting
  DNS\'ER : ingenting

Win 98:
  IP:    192.168.0.(2-254)
  SUBNET: 255.255.255.0
  GATEWAY:192.168.0.1
  DNS\'er: fra TDC

Med denne opsætning virker din internetforbindelse.

Hvis du skal koble dig på Win2000 maskinen fra Wi98 maskinen, skal du logge på Win98 maskinen med en bruger, som også er oprettet på Win2000 maskinen (med mindre du enabler \"guest\" kontoen (kan ikke anbefales). Denne bruger sskal naturligvis have samme brugernavn og password på begge maskiner!

Done..
Avatar billede azidbrain Nybegynder
12. maj 2001 - 14:30 #2
Mange tak mortenka, nu kan jeg se 200\'eren fra 98!!!!
Men internettet virker stadig ikke...
Der hvor der står \"Fra TDC\" - betyder det at der ikke skal tasten noget ind ved ATM-kortet? For hvis jeg skal taste noget ind blir jeg nødt til at aktivere TCP/IP for ATM-kortet...
What to do?
Avatar billede mortenka Nybegynder
12. maj 2001 - 14:35 #3
Jeg ikke 100% bekendt med ATM setup\'et..

Men du må da have TCP/IP på dit ATM kort? - Hvordan kan du ellers surfe fra Win2000 maskinen?

Har du ikke fået oplyst nogle DNS\'er fra TDC, som du skal bruge?

Hvordan er opsætningen pt. mht IP/SUB/GATEWAY og DNS på win2000 maskinen?

På Win98 maskinen skal du have tampet nogle DNS\'er ind. Du kan evt bruge (TDC\'s): 193.162.159.194 og 194.239.134.82.

Avatar billede azidbrain Nybegynder
12. maj 2001 - 14:52 #4
Men du må da have TCP/IP på dit ATM kort?
>>Nej det er der ikke...

Hvordan kan du ellers surfe fra Win2000 maskinen
>>Det skal jeg ikke kunne sige, men det fungerer i hvert fald fint på win2000.

Har du ikke fået oplyst nogle DNS\'er fra TDC, som du skal bruge?
>>Nej, for de står til \"Hent automatisk\"

Hvordan er opsætningen pt. mht IP/SUB/GATEWAY og DNS på win2000 maskinen?
>> øhm, der er kun til Netkortet og de står som du foreslog...

Jeg prøver lige de der DNS\'er...

Avatar billede azidbrain Nybegynder
12. maj 2001 - 14:58 #5
hvor er det helt nøjagtig jeg skal plotte de DNS\'er ind henne i Windows98?
Avatar billede mortenka Nybegynder
12. maj 2001 - 15:11 #6
Kontrol Panel
Netværk
TCP/IP -> (netværkskortets navn)
DNS Konfiguration (eller hvad det nu hedder på dansk)
Aktivér DNS
Indtast de to IP adresser under \"DNS Search order\"

I \"værtsnavn\" skriver du bare et eller andet - det er ikke vigtigt..
Avatar billede azidbrain Nybegynder
12. maj 2001 - 15:17 #7
Nej, det virker stadig ikke...
Avatar billede mortenka Nybegynder
12. maj 2001 - 15:26 #8
hmm... Og internet delingen er sat (rigtigt) op for ATM kortet?..
Avatar billede mortenka Nybegynder
12. maj 2001 - 15:28 #9
Kan du ping\'e en ekstern ip? fx. en af dem jeg gav dig..
Avatar billede azidbrain Nybegynder
12. maj 2001 - 15:30 #10
Nej de får timeout begge to...
Avatar billede azidbrain Nybegynder
12. maj 2001 - 15:32 #11
jep - deling til LAN
Avatar billede mortenka Nybegynder
12. maj 2001 - 15:50 #12
Og du har haft genstartet begge maskiner? (Især vigtigt for Win98 maskinen.)
Avatar billede azidbrain Nybegynder
12. maj 2001 - 16:25 #13
ja det har jeg og det virkede stadig ikke. Men nu har jeg installeret Sygate og det virker!!! Så jeg siger tak for indsatsen mortenka, selvom det er lidt mystisk jeg ik fik det til at virke på normal vis???
Avatar billede mortenka Nybegynder
12. maj 2001 - 16:45 #14
Ja, men det er nu også bedre at bruge en decideret router/firewall til formålet..
Så: god ide! :)

Og velbekomme, sku\' det være en anden gang :)