Avatar billede prikmus Nybegynder
19. juli 2006 - 13:30 Der er 26 kommentarer og
2 løsninger

Min computer "fryser" når jeg arbjder i Photoshop

Hejsa

Jeg har en computer med god fart på og ret mange ram (2 GB) CPU 3 Ghz Intel, når jeg arbejder med lidt store filer i Photoshop så går programmet i stå et stykke tid og alt bliver hvidt, efter måske et minut så kommer den igen og så kan jeg arbejde videre.
Den har ikke altid opført sig sådan, det er kun i det pgr. Jeg har for nyligt prøvet og køre mit styresystem på en ny harddisk for at se om det var den gamle der er blevet træt, men det har ikke hjulpet.
Er der nogen der kender problemet eller har forslag til hvad jeg kan gøre så bliver jeg glad for at høre om det..
Avatar billede jokkejensen Novice
19. juli 2006 - 13:43 #1
Forsøg eventuelt at ligge scratch disken, på en anden disk end dit os/os_swap disk..

CTRL+K+7

Sørg lige ledes for at frigive nogle ressourcer under Memory..

CTRL+K+8
Avatar billede jokkejensen Novice
19. juli 2006 - 13:44 #2
Hvor store er disse filer ? - det tager jo unægteligt nogle ressourcer at smide et filter på voldsomme filer..
Avatar billede hcma Novice
19. juli 2006 - 13:47 #3
er helt enig med jokkejensen :o)
men prøv også lige at resette pref-filen
gøres ved enten at holde ctrl.+shift+alt nede mens Photoshop starter op (du skal være hurtig), eller ved at smide filen ud.
Den ligger i
C:\documents and Settings\dit brugernavn\Application Data\Adobe\Photoshop\ 7.0\Adobe Photoshop 7.0 Settings\
Application Data er en skjult fil så når du søger skal du slå View Hidden Files and Folders til.
Avatar billede prikmus Nybegynder
19. juli 2006 - 16:07 #4
Jokkejensen jeg har brug for hjælp, det med CTRL+K+7 og 8 jeg har svært ved at finde ud af hvad det er og hvor jeg finder det med os/os_swarp disk - pref filen er nu slette..
Avatar billede prikmus Nybegynder
19. juli 2006 - 16:08 #5
har fundet ud af 7 men mangler 8 hvordan figiver jeg nogle ressourcer
Avatar billede prikmus Nybegynder
19. juli 2006 - 16:12 #6
jeg kan sige den står på 55% =969mb
Avatar billede hcma Novice
19. juli 2006 - 16:18 #7
scratchdisk + memory:
Åbn Photoshop -> menuen Edit -> Preferences og derinde kan du bl.a. ændre scratchdisk samt memorycache
Avatar billede prikmus Nybegynder
19. juli 2006 - 16:28 #8
ja men hvad skal jeg sætte memorycache til, det er der jeg er lidt fortabt
Avatar billede hcma Novice
19. juli 2006 - 17:04 #9
min står til 50%, men prøv dig frem
Avatar billede prikmus Nybegynder
19. juli 2006 - 17:19 #10
Jeg har prøvet både med mindre og mere.. lige nu har jeg lavet en fil der er ca 3 MB og det kan den ikke helt finde ud af, når jeg maler med en brush hen over mit billede, så stopper den efter kort tid og kan ikke følge med med at give farve.. intet af dette der er forslået her vil hjælpe :o(
Avatar billede hcma Novice
19. juli 2006 - 18:01 #11
hvis det ikke hjælper, ville jeg selv prøve at re-installere PS  (og husk at slette pref-filen, da den gamle ikke overskrives af en ny)
Avatar billede prikmus Nybegynder
19. juli 2006 - 22:52 #12
Jeg har prøvet og lave en reinstall og formateret hele computeren :o) og pref filen bliver der vel ikke under en formatering
Avatar billede hcma Novice
20. juli 2006 - 00:14 #13
:o)  nej selvfølgelig ikke
Avatar billede prikmus Nybegynder
20. juli 2006 - 19:30 #14
Men hvad mon det så kan være.. er der andre eller er der flere gode ideer?
Avatar billede hcma Novice
20. juli 2006 - 19:57 #15
keg er lost - kan desværre ikke komme på mere  :(
Avatar billede Mathias5148 Nybegynder
21. juli 2006 - 19:14 #16
Min bærbar (OG min normale hp pc) går også i stå når jeg arbejder med photoshop med så storre filer..også med alminlige ..
Det sker ved at computerne bliver for varm og da jeg tit har mine computer tændt i mere end 1 døgn så sker det tit .. ved ikke om din pc også har det sådan men tjek tempraturen og se om der kan være noget der?

Hvis det er problemet så skulle der gerne virke:
1. Sluk computeren og lad den køle ned .. evt. smid den udenfor ( ALDRIG i fryseren ;) )
2. Når den har stået stille og er kølet ned ( det tager ca. 10 minutter for min bærbar og min "Normale" HP pc )
3. Start computeren igen

Hvis det ikke hjælper så tjek om du har for mange filer åbnet på en gang på din pc og se om det hjælper ved at lukke dem.

Hjælper det heller ikke så kan jeg kun komme på en ting men jeg ved ikke om det passer... Photoshop snupper hele din CPU brug (af en eller anden underlig grund) eller hvad man kalder det

HUSK lige en ting ... ved ikke hvad det præcis kan være men prøv det ovenfor

Mvh Mathias
Avatar billede prikmus Nybegynder
24. juli 2006 - 13:39 #17
Jo det der så bare er mit problem er jo at den gør det midt i at jeg er igang med ta arbejde, det vil sige at hvis jeg skal komme videre så skal jeg lukke ned uden at gemme, og det er jo rigtig skidt  når man sidder og arbejder på et eller andet fedt porjekt :o)
Jeg tænker også at det kan være fordi den er for varm, men har fornyelig sat ny køler på, for jeg tænkte tanken. Men måske jeg skal  finde en anden køler men jeg ved snart ikke hvilken der kan holde min computer så kold at jeg kan arbejde. Er der nogen forslag til køler?
Det med at slukke holder ikke så godt for jeg skal holde pauser hele tiden og det vil jeg ikke :o)
Avatar billede hcma Novice
24. juli 2006 - 14:10 #18
har du prøvet at tage siderne af kabinettet og så rense (blæse) skidtet væk ?
Avatar billede prikmus Nybegynder
25. juli 2006 - 22:28 #19
Ja jeg har ikke siderne på lige nu og mine blæsere bliver ret tit renset - det hjælper ikke desværre..
Avatar billede hcma Novice
26. juli 2006 - 10:28 #20
prøv at checke dine ram
http://www.hcma.dk/tips31to40.htm#no31
Avatar billede prikmus Nybegynder
28. juli 2006 - 11:12 #21
Jeg har prøvet og tjekke dem nu, og de melder ingen fejl sprøgsmålet er om jeg kan gøre det samme med min CPU og om jeg evt, kan installer et pgr så jeg kan se hvad temp min cpu har mens jeg sidder og arbejder i PS..
Avatar billede Mathias5148 Nybegynder
28. juli 2006 - 11:38 #22
Man kan se en hel masse oplysninger i EVEREST Ultimate Edition ( http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=3&lang=en )

jeg har selv købt programmet så hvis man kan ( og det lovligt ) så kan jeg sende dig min key.txt fil som skal placeres i samme mappe som de andre filer :)

...send mig en mail idag fordi jeg smutter på ferie i morgen!
mathias snabel-a webfunny punkten dk (skriver den sådan for at undgå spam robotter)
Avatar billede falcon59 Nybegynder
30. juli 2006 - 22:41 #23
>>>Mathias6710:

Jeg så faktisk engang et billede afen der havde bygget sin lille kummefryser om til kabinet - jeg kan ikke finde billedet, men det var på en overclocking-side. Det vigtige var vist bare at man ikke åbnede den for ofte...

Desværrer ikke noget der hjælper prikmus, men DU kunne måske bruge det ;-)
Avatar billede prikmus Nybegynder
05. august 2006 - 10:28 #24
Nå drenge jeg har lige bestilt en ny cpu, jeg tænker at det er den der bliver for varm.. Vil i ikke være sød og smide et svar alle sammen så kan i dele de point, som tak for hjælpen.. :o)
Avatar billede hcma Novice
05. august 2006 - 11:30 #25
prikmus >>  jeg håber det hjælper med en ny cpu, men jeg tror nærmere det er et andet problem som forårsager problemet. (jeg tænker især på køling, strømforsyning, graffikkort)

M.h.t. Everest (som fortæller en masse om dit hardware, kan du downloade en "gammel" gratisversion her: http://www.hcma.dk/uploads1/div_uploads.htm  )

springer over point, da du jo ikke fik løst problemet :o(
Avatar billede prikmus Nybegynder
05. august 2006 - 11:38 #26
Jeg vil ikke springe over point, der er fler der har lagt kræfter i at hjælpe til løsning.. :o) Jeg prøver lige det pgr. når jeg lige kommer ind til den stationær, sidder ved den bærbar når jeg bare sidder og skriver på nettet :o)
Avatar billede hcma Novice
05. august 2006 - 11:52 #27
ok - så lægger et svar :o)
Avatar billede prikmus Nybegynder
05. august 2006 - 11:54 #28
jamen så siger jeg tak for hjælpen, håber det med min cpu hjælper.. :o) hvis ikke så ved jeg godt nok ikke lige hvad det kan være.. den cpu jeg har nu er en prescott og de har det altså med at blive sindsygt varme..