Avatar billede 131421 Nybegynder
19. juli 2006 - 05:14 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

norton save&restore

Hej med jer

Jeg har lige købt flere nye PC'er(samme af slagsen), som jeg skal have installeret. Jeg er lige blevet færdig med at installere den ene af dem, mit spm er derfor: findes der et program som kan back det hele op både updates og programmer, således det virker på en anden PC (system/program settings skal helst være med).

Har kigget lidt på et program der hedder Norton save&restore, kan det klare opgaven eller er det bare et program der laver sychronisering og backup af filer??

Det vil også være lækkert hvis et program kan fortælle mig om der er sket ændringer i det ting jeg har lavet backup af, således jeg selv kan vudere om det er noget jeg gider backup...

tak på forhånden.
Avatar billede 131421 Nybegynder
19. juli 2006 - 05:15 #1
alle pc'ernes harddiske er tomme og er blevet formateret...
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2006 - 11:25 #2
for at du kan få det til at virke skal computerene være nøjaktig ens hardware messig.
Du skal bruge 3 værktønjer.
1:Driveimage som kan hentes her  http://runtime.org/
2:sysprep  som findes på xp cd'en
3: bartpe

nu går jeg ud fra at det er windows xp du vil installerer,  og på cdén er der et tool der hedder sysprep,

du skal udpakke sysprep  (  :\SUPPORT\TOOLS\DEPLOY )og køre sysprep på den færdiginstalerede computer.  (der er en guide her

du skal nu bruge et program som "bartpe"  (kan hentes her http://www.nu2.nu/pebuilder/)

A:  installer de programmer og opdateringer som du ønsker
B:  kør sysprep programmet  "nosidgen"  og "shutdown"  computeren fjerner den unikke id for computeren, og lukker ned så du kan nå at sætte "bartpe" cd'en i cdrom drevet.
C:  boot fra cdrom drevet, og vælg "xpe"  så ligner det at du kommer ind i windows, nu skal du lave et image af din harddisk med drive image.

gem imaget på en ekstern harddisk, netværk, eller en dvd.

for at installerer imgaet på en nu computer skal du boote op med
"bartpe"  og vælge "driveimage"  i din valgmenu.
herefter skal du bare "restore"  imaget på den nye computer !'

som du kan se lyder det meget avanceret, og det er det også.
Er du ikke vandt til at arbejde meget med computere kan det drille utroligt meget, så slå kold vand i blodet og forvendt at det fejler de første par gange !

fordelen ved driveimage fram for "northon ghost" er at driveimage er *GRATIS*

håber at du får det til at virke.
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2006 - 11:27 #3
jeg tror lige at jeg har misforstået dig,  hvis det bare er til backup løsninger.
bruger du xp pro  er der et udmærket værktøj der kan det du efterlyser.
Det er fra veritas,  og hedder NTBACKUP.
Vælg en fuld backup en gang om ugen eller måneden, og lav hver dag en "incremental" backup.

incremental backup kikker på hvad der har ændret sig siden sidste backup og laver kun backup af ændringerne!
Avatar billede 131421 Nybegynder
19. juli 2006 - 13:05 #4
Hej henrik

Tusind tak for dit svar, men det lyder lidt for kompliceret og jeg har ikke lige tid til at sætte mig inde i det. Jeg vil helst bare købe et program der kan gøre det. Jeg har hørt om at Norton Save & Restore kan gøre det, men skal lige være sikkert inden jeg køber den.

Det jeg vil have er ligesom at lave min egne recovery CD, som f.eks. følger med når man købe en HP PC. Således det eneste jeg skal gøre er at sætte disken i og så lader programmet klare resten. På den måde undgår jeg nemlig at skulle installere det hele en gang til på andre maskiner og NÅR noget går galt IGEN. :-)
Avatar billede 131421 Nybegynder
21. juli 2006 - 03:23 #5
spm. er lukket