Avatar billede nielshenriksen Nybegynder
17. juli 2006 - 16:27 Der er 4 kommentarer

C5 SQL contra Native mht. "Der findes ingen poster der opfylder..

Er der nogen der har et løsningsforslag til dette:
Hvis man søger i en C5 native-database ved hjælp af F4 (søger på et index) og man skriver f.eks. et kontonummer der ikke findes får man følgende fejlmeddelse: "Der findes ingen poster der opfylder søgeudtrykket". Det gør man ikke ved en SQL database!
Dvs. hvis brugeren er vant til denne meddelelse fra native og ikke længere får den efter overgang til SQL, er der meget stor risiko for at man ikke opdager at man ikke står på den forventede record. Eksempelvis kan man nemt komme til at fakturerer en forkert kunde fordi SQL'en bare indsætter den næste i rækken efter den der ikke eksisterer.
Avatar billede leif Seniormester
17. juli 2006 - 16:35 #1
Nu er jeg ikke selv gået til SQL endnu, men det der bekymrer mig da, da mine brugere ikke ville ligge mærke til det.
Avatar billede Broholm Novice
17. juli 2006 - 20:46 #2
Hmmm... Den var ny. Der er umiddelbart ikke så meget at gøre, da du ikke kan reagere i koden på hvad brugeren gør i "F4".

Jeg synes du skal fejlmelde den til MBS. Ellers gør jeg det.
Avatar billede pct Nybegynder
18. juli 2006 - 08:30 #3
Havde faktisk ikke tænkt over det, men vi har samme problem. kunne bare ikke huske at native kom med advarsel.
Der er faktisk flere selgere her i huset der har sendt ordre til 'forkerte' kunder.
Per :o)
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2006 - 22:47 #4
Man kan lave sin egen F4-søgefunktion (triggeren FNDREC) på de vigtige kartoteker (debitor, kreditor o.l.) og her advare om "intet fundet". Man får selvfølgelig ikke alle index med automatisk - men tit er der også nok at kunne søge på kontonummer og navn.