Avatar billede doomstone-dk- Nybegynder
17. juli 2006 - 00:05 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

MacOs vs. Windows

Hejsa. jeg har lige været på ferie i en uge hvor en af mine venner havde sin apple bærbar med.
Jeg fik lov til at side lidt og lege lidt med den og synes faktisk at det er et meget fedts os.
Men jeg ved entelig ikke så meget om mac

Hvad er forskællen på hardwaret?
Hvad kan MacOS som Win ikke kan og omvedt.
Hvornår skal man vælge Mac og hvornår skal man vælge pc?
Avatar billede ressel87 Nybegynder
17. juli 2006 - 03:15 #1
Windows kan jeg gætte mig til du kender, fordelen ved Microsoft produkterne er at der meget software som man kender.

Jeg kender hellere ikke meget til OS X, men fordelene er chancen for at få Virus på en max med OS X er minimal, og Apple har tidligere haft kampagne om at det skulle være NÆSTEN umuligt at hacke OS X, selvfølgelig er det ikke umuligt, det kommer jo an på hvordan system er sat op. nogle af de ulemper ved OS X er at man bl.a. ikke har så mange spil som i Windows, og det ikke kan køre al den samme software som man har i Windows.

Jeg bruger selv Linux.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
17. juli 2006 - 12:15 #2
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
17. juli 2006 - 16:11 #3
Mac styrke ligger i grafik, billeder og lyd ... og er bla grafikeres og fotografers foretrukne ... Den er også god til feks filmredigering (Final cut pro)
Feks køre Adobes pogrammer meget bedre på en mac. så bruger feks. photoshop eller illustrator meget er mac at foretrække ..... Mac'en er grafikerne foretrukne.
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
17. juli 2006 - 16:14 #4
>>nogle af de ulemper ved OS X er at man bl.a. ikke har så mange spil som i Windows, og det ikke kan køre al den samme software som man har i Windows.<<

Med virtuel PC på mac'en kan man køre de fleste pc programmer
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
17. juli 2006 - 16:52 #5
Som Mac bruger kan jeg ikke dy mig for at comme med lidt link... sjove.. og lidt seriøse

http://www.ninisworld.com/thecorner/macmovies/bill_praises_mac.mov  (QuickTime Movie)
"To create a new standard it takes something that's not just a little bit different. It takes something that's really new and really captures people's imagination. And the Macintosh, of all the machines I've ever seen, is the only one that meets that standard."
-- Bill Gates

http://www.systemshootouts.org/processors.html

"Never ask what sort of computer a guy drives. If he's a Mac user, he'll tell you. If not, why embarrass him?"
http://forums.macnn.com/archive/index.php/t-235032.html

http://www.theapplecollection.com/various/why_prefer_mac.html

http://www.yaromat.de/macos8/

http://www.ninisworld.com/thecorner/machome.html

“Mac users swear by their computers. PC users swear at their computers.”
Avatar billede doomstone-dk- Nybegynder
17. juli 2006 - 17:55 #6
Ok lige for at opsummere.
Mac understøder de fleste nye spil
Mac har mindre chance for at blive angrebet af vira
Og Mac er god til Grafik og film redigering.

Men jeg er dog stadig i tvivl om det er noget for mig.
Dette bruger jeg min pc til
Hjemmeside programmering (PhP, Java, html)
Hjemmeside Design
Skole brug, (Word, Excel)
World of Warcraft
Surfing
FTP
Film
Musik

De ting jeg er bange for er
Hvad er opgraderings muligheder hardware messing?
Vil jeg kunne bruge mit elsket Geforce 6800 GT EXTREM (pci Express 16x) i en Mac
Er Mac dyre en pc
Og til sidst er Mac fremtiden eller vil pc fuldstændig over trumfe Mac, (PC er jo den mest brugte computer)

Der ud over forstår jeg ikke helt rigtig hvad forskellen på Mac og Pc er.
Virker hardwaret fuldstændigt anderledes på en Mac end en pc, eller?

Som det ligger lige nu kan jeg jo se at Mac kan alt det jeg vil, da man kan få Office til en Mac og jeg ved at WoW også kan køre på en Mac, Web surfing, FTP skulle de da meget gerne understøtte :D
Hjemmeside programmering er jo bare en tekst editor så det skulle jeg da også meget gerne kunne på en Mac.
Så vil der entelig være nogen fordel ved at køre Mac for mig?
Avatar billede doomstone-dk- Nybegynder
17. juli 2006 - 17:58 #7
Og glemte lige at spørge om det er muligt at instalere MacOS på en PC så jeg kan lære OS'et at kender før jeg køber en Mac (Ved at man godt kan instalere WinXP op en Mac, da min ven på ferien havde det)
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
17. juli 2006 - 20:33 #8
Her er hvad jeg vil bruge til det

Hjemmeside programmering (PhP, Java, html)  ----- Adobe Dreamweaver og GolLve
Hjemmeside Design  ----- Adobe GolLve
Skole brug, (Word, Excel) ----- MS ofice til Mac
World of Warcraft ----- Blizzard har altid lavet mac versioner
Surfing ----- Firefox / Safari
FTP ----- DW/GL eller andet
Film ---- Apple player
Musik ---- iTune (Også god til din iPod)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
17. juli 2006 - 21:14 #9
Tror ikke du kan mac os på PC, men du kan XP på de MAC der har en Intel processor.
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
17. juli 2006 - 21:15 #10
How... ramte send

MS til Mac ----- http://www.microsoft.com/products/info/default.aspx?View=22

Hvad er opgraderings muligheder hardware messing?
Macen kan opgraderes jo da... men sansynligheden er du ikke vil få det store behov for det da macen fra fødsel er ret kraftig (Min gamle G4 dual 800 er stadig hurtigere og bedre en en del nye PCere)

Vil jeg kunne bruge mit elsket Geforce 6800 GT EXTREM --- Det tør jeg ikke svare på...
men Mac bruger Geforce som standart grafikkort  du kan feks få GeForce 7800 GT eller Quadro FX 4500 i Macen -> http://www.apple.com/powermac/graphics.html

Og til sidst er Mac fremtiden eller vil pc fuldstændig over trumfe Mac
*S* ... se den er jo sværd og spå om , (man har i de sidste 20 år erklæret apple for værende død og borte).... men mit gæt ... Ja mac er fremtiden ....hvor skulle MS ellers få deres ideer fra (Longhord er en kopi af OSX)

Er Mac dyre en pc -----
Ja... Her er et citat---
"PCs are Cheaper
This is true. In fact, this is very true. PCs are cheaper, but not necessarily price-wise. But Macs are not more expensive. This argument reminds me of the old maxim "you are what you eat." Oops. I meant "you get what you pay for." Macs come bundled with a lot more than PCs do, and by the time you've done all the make-up work to make them about even, you've spent as much if not more on the PC! Take an iMac Revision B... 233Mhz, about equivalent to a PII 350 or 400. That's pretty pricy to begin with. Then you have to add a Soundblaster Pro and speakers to get the 16-bit SRS surround sound. And a 15" high-quality display capable of 1024x768. Then an ATI RAGE PRO graphics acceleration plus an SGRAM upgrade. And if you're not lucky, you may need to buy a PCI or ISA USB card. And a 10/100Base-T Ethernet card—a good one. Don't forget the bundled software and the internal 56k modem. When you look at it that way, it makes a little more sense."

To see tomorrow's PC, look at today's Macintosh. -- BYTE Magazine

Virker hardwaret fuldstændigt anderledes på en Mac end en pc, eller?
hardwear forskellen kan du bla chekke på apple hjemmeside (Mac kan bla køre 16bit)
softwearmæssigt er Mac OSX baseret på Unix ..... Mac kan læse og skrive PC filer ... PC kan ikke læse/skrive macfiler

FTP skulle de da meget gerne understøtte - Jeps
Tag et kik på Adobes productpakker ;-)

glemte lige at spørge om det er muligt at instalere MacOS på en PC
Det tror jeg ikke ....

Så vil der entelig være nogen fordel ved at køre Mac for mig? ---- Massere ... har aldrig mødt en macejer der har fortrudt
"You will know fear. Then you will know pain. Then you will use a Mac."
"Never ask a man what sort of computer he drives. If it's a Mac, he'll tell you. If not, why embarrass him?" -- Tom Clancy
"Mac users often swear by their Macs, whereas PC users often swear at their PCs"

Læs her
http://www.theapplecollection.com/various/why_prefer_mac.html
Get a Life. Get a Mac.
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
17. juli 2006 - 21:17 #11
>>du kan XP på de MAC der har en Intel processor.<<

Jeps ... ville dog svare til at putte en Fiat moter i en farai efter min mening
Desuden ville jeg vente et år eller to med at købe en MacIntel. .. Den er ret ny og har stadigt nogle børnesygdomme...
Avatar billede doomstone-dk- Nybegynder
23. juli 2006 - 23:12 #12
Skriv lige noget som et svar så i kan få point
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
23. juli 2006 - 23:48 #13
Svar