Avatar billede henrik_a Nybegynder
16. juli 2006 - 19:43 Der er 5 kommentarer

Gemme / brænde musik fra LP-plader

Først: Jeg er absolut ikke nogen ørn til PC m.m.
Jeg har en del gamle LP-plader, som jeg gerne vil:
- Have lagt ind på PC'ens harddisk, så jeg kan høre dem derfra.
- Have brændt over på CD'ere, så jeg kan tage dem med i bilen m.m.
De enkelte musiknumre skal helst være adskilte fil-mæssigt.

Er der et bestemt program man kan bruge hertil ? Hvor kan det i  givet fald downloades fra ? Er det nemt at finde ud af ? Jeg har nogle "Nero-programmer" kan disse bruges ?

Pladespilleren har 2 stik til "radioen". Jeg forventer disse skal sættes i "Aux IN (L&R)" på PC'en.
16. juli 2006 - 19:48 #1
Avatar billede uffesteenberg Novice
05. august 2006 - 23:51 #2
Skal snart igang med samme projekt...
dr1's link siger man skal bruge en grammofon for-forstærker, men det burde ikke være nødvendigt.

I mange andre tilfælde anbefales det gratis program Audacity (det nævnes også i dr1's link) http://audacity.sourceforge.net/, der fungerer på både Windows/Linux/mac..

I deres "tutorial" står der intet om for-forstærker og det har jeg heller ikke før hørt skulle være noget krav... (men resultatet bliver måske endnu bedre).

Har hørt flere vinyler fra 70'erne der er digitaliseret med Audacity og resultatet er fuldt tilfredsstillende ;-)
06. august 2006 - 14:40 #3
Hvis Pladespilleren IKKE har noget aktivt forstærker/filter indbygget SKAL der en RIAA 'enhed' imellem ...
06. august 2006 - 14:41 #4
(Ska' vi lige have <henrik_a> på banen igen?)
Avatar billede henrik_a Nybegynder
07. august 2006 - 00:10 #5
Hej igen begge 2.
Jeg har prøvet at læse om "projektet" på dr1's link til vadlyd. Jeg er åbenbart heller ikke nogen hifi-ørn, for jeg synes ikke jeg fandt noget som var "lige at gå til".
Jeg fandt en anden hjemmeside, som jeg synes var mere logisk forklarende (for mig). (Polderbits Sound hedder deres program, som man kan prøve gratis i 2 uger).
Selv om jeg mener jeg fulgte instruktionerne nøje, kunne jeg dog ikke få det til at fungere.
Jeg har tænkt over det med, om jeg har en RIAA !!! (Har nu fundet ud af, at det er en slags ekstra forstærker, som skal bruges for at grammofonens svage signal, kan "opfanges").
Jeg tror ikke min grammofon har en RIAA (eller for-forstærker) indbygget. Det er en ældre B&O grammofon.
Har fundet noget om, at man også kan sende signalet fra grammofonen, ind i sit stereoanlæg (line in), og så trække et forstærket signal ud igen fra et stik (line out), som så sendes til PC'ens program. Mit stereoanlæg, har dog ikke et line-out-stik. (Ældre B&O radio).
Status er lige nu, at jeg prøver at "gå på jagt" efter et andet stereoanlæg, da jeg samtidig har erfaret, at min grammefon, vist er blevet defekt, af flere års manglende brug (pick-uppen hopper ofte flere riller "ind".