Avatar billede pixar13 Nybegynder
15. juli 2006 - 16:30 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Kan Det Her Lade Sig Gøre, Og Er Det Lovligt?

Hej eksperter.

Et ganske simpelt spørgsmål.

Hvis jeg har en XP cd key som engang sad på en cd, kan jeg så godt installere XP med en ANDEN cd, og indtage mit serie nummer fra en tidligere cd?
Avatar billede hmortensen Nybegynder
15. juli 2006 - 16:34 #1
Ja, så længe nøglen kun bliver brugt på en maskine af gangen.
Avatar billede michael_stim Ekspert
15. juli 2006 - 16:36 #2
Mm det er OEM, så er det specifikt til den maskine det er köbt med (så hut jeg hvisker)
Avatar billede pixar13 Nybegynder
15. juli 2006 - 17:10 #3
Allright.

Få lige at få det HELT på plads:

Hvis jeg sidder med en computer uden XP, kan jeg godt bruge den XP cd jeg har (men bruge en anden cd kode, end den der sidder på netop den disk)?
Avatar billede munki Nybegynder
15. juli 2006 - 17:15 #4
Det må du godt ja, cdrom skiven er ligegyldig, det er noget andet med licens koden. Hvis det er en kode som sidder på selve kabinettet, eller i bunden af en bærbar er det (for det meste) en OEM version af windows, der er givet licens til. (og kan derfor kun bruges af den ene maskine).

Men cd'en er lige gyldig, da det bare er et stykke software, som kræver en licens kode for at aktivere.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
15. juli 2006 - 17:21 #5
Med mindre en af dem er en OEM version som munki skriver, så kan det godt lade sig gøre, men alt efter hvor nidkært man tolker licensaftalen så er det ikke tilladt. Det er ikke noget jeg ville ligge søvnløs om natten over når begge nøgler er købt og betalt...
Avatar billede pixar13 Nybegynder
15. juli 2006 - 17:28 #6
Godt nok. Munki forklarede det bedst, derfor modtager han de 30 point.

God weekend! Nyd vejret ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. juli 2006 - 20:30 #7
Ja som skrevet og dog...

Versionen af XP skal være den samme - dvs:

xp uden SP: en licensnøgle
xp med SP1: en licensnøgle
XP med SP2: en licensnøgle

En licensnøgle til en version med SP1 vil ikke virke til en med SP1 eller helt uden SP.
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. juli 2006 - 20:30 #8
Ligeledes med de andre versioner :)
Avatar billede munki Nybegynder
15. juli 2006 - 23:10 #9
Hvorfor gør livet besværligt? Det med SP er ikke rigtigt, de Windows skiver med SP på, er bare en ny opdateret ver. selve licens koden passer til en XP skive uanset hvad.
Altså så længe vi holder os inden for XP-typen, såsom Home Edition og Professional Edition.

Ring selv til Microsoft support og hør ;)

Jeg havde samme problem med min, da jeg købte en bærbar fulgte der ingen cd-skive med, kun en genetablerings-skive, jeg havde dog allerede en anden XP skive liggende til min stationære, så jeg ringede til Microsoft support for at høre om jeg måtte bruge den. -Det måtte jeg gerne, så længe jeg bare benytter den korrekte licens-kode.

Tak for pointene :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. juli 2006 - 09:58 #10
munki> jeg er ked af at sige det - men du er HELT forkert på den....!!!
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. juli 2006 - 09:59 #11
Og ja - jeg ved det fordi jeg har snakket med Microsoft.
Avatar billede munki Nybegynder
16. juli 2006 - 16:18 #12
Det er flot ;)