Avatar billede jqrn Mester
14. juli 2006 - 20:11 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

2 routere isf router + ADSL modem

Ifm. skift af ADSL leverandør er jeg gået fra et setup med
  ADSL -> ADSL modem (SpeedStream) -> Router=Access point (Belkin) -> PC'ere trådløst og kablet
til flg
  ADSL -> ZyXEL router -> Router=Access point (Belkin) -> PC'ere trådløst og kablet
Min ZyXEL router er på nettet og jeg kan få en PC på hvis jeg slutter direkte til denne. Men min Belkin kan jeg ikke få på nettet.

Det fysiske: Kablet fra ZyXEL'en til Belkin'en skal det være lige eller krydset og skal det i Belkin'en sluttes til i Internet/WAN porten eller en af LAN portene?

Og Belkin'en skal sikkert have ændret noget i opsætningen, lige nu kører den som DHCP server, PPPoE, diverse sikkerhed
Avatar billede hmortensen Nybegynder
14. juli 2006 - 20:15 #1
Letteste vil være at slå DHCP fra i Belkin'en, og bruge den som switch, ved at sætte et krydskabel (kan ikke huske om det skal være kryds, men vil virke), fra Zyxel LAN port til Belkin LAN port.
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
14. juli 2006 - 20:35 #2
Du bør bruge belkinen som switch og kablet skal "ikke" være krydset. Den vil stadig kunne køre med det trådløse.
Avatar billede jqrn Mester
14. juli 2006 - 21:27 #3
Det virker! 1000 tak, smid endeligt et svar.

Nu er det ikke sikkert at jeg har forstået forskellen på en switch og en router 100%, men på den her måde så ligger al intelligens (inkl. sikkerhed) på ZyXEL'en (altså bortset fra de tråløse funktionaliteter), logisk set er Belkin'en ikke på mit lokalnet mere (jeg kan ikke pinge den eller logge ind på den), den er mere sammenlignelig med en stikdåse, i den forstand at man kan sætte tre kabler ind og trække et ud og det er så det - ikke?

Vil jeg egentligt miste noget ved at koble Belkin'en direkte i ADSL splitteren, altså tage ZyXEL'en ud af nettet? (Udover at CyberCity så sikkert ikke supporterer noget, da det er dem der har leveret ZyXEL'en?
Avatar billede hmortensen Nybegynder
14. juli 2006 - 21:31 #4
CC kører noget der hedder ATM, hvilket de færreste routere understøtter - derfor du får tilsendt udstyr.

Forskellen på en router og en switch:
Routeren sammensætter to (eller flere) netværk, her internettet med dit lokalnet.

Switchen udvider samme netværk.
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
15. juli 2006 - 13:51 #5
:-)
Avatar billede johnny99 Nybegynder
15. juli 2006 - 21:37 #6
Jeg har også lige købt trådløs router. Under opsætning sad det som følgende. adsl modem - d-link router - netgear trådløs router.

Da jeg skulle ind og lave opsætning af netgear router, kunne jeg ikke komme i forbindelse med den. Men ved at fjerne d-link router kunne det lade sig gøre at komme ind i opsætning af netgear router.

Men efter følgende var det ikke muligt at komme på internettet. Så skulle d-link router igen være med, ellers virkede det ikke.

Det virker men er der nogen der kan forklare mig hvorfor.
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
16. juli 2006 - 14:15 #7
Fik du leveret D-link routeren fra din udbyder?
Avatar billede jqrn Mester
16. juli 2006 - 17:35 #8
Jeg havde et lille problem med at nogle PC'ere kunne komme på (de kunne kommunikere med den nye router men ikke den gamle) mens andre PC'ere ikke kunne komme på (de kunne kommunikere med den gamle router, men ikke den nye).
Det skyldes at jeg med den nye router har fået et nyt IP-range og derfor skulle den gamle routers IP adresse ændres til at høre indenfor det nye range og tilsvarende havde jeg nogle PC'ere der havde en fast tildelt IP-adresse i det gamle range. Men nu virker det :-)

Det er muligvis tilsvarende med johnny99, ved at fjerne D-link router bliver det netgear routeren der definerer IP range, hvor den PC du sidder med så passer ind i. Tjek om IP adressen på netgear routeren og den PC du sidder med, passer ind i range defineret af D-link routeren.