Avatar billede ioi20c0iv Nybegynder
12. juli 2006 - 21:41 Der er 12 kommentarer

Hvorfor bliver, boot device priority, ændret?

Jeg har en sata HDD hvor OS er installeret og to IDE HDD.
Men hvorfor får min "autonome" bios konstant den idé at skifte, boot device priority, til en af min andre HDD??

Oven i det får jeg en blå skærm, blue screen of death, med beskeden, driver irql not less or equal, så vidt jeg kan forstå så må der være tale om en hardware driver som har infiltreret sig ind på det forkerte sted.

Men er disse to ting koblet til hinanden? Personligt ser jeg det som to uafhængige problemer, men hvad ved jeg.
Avatar billede miqe Nybegynder
12. juli 2006 - 21:52 #1
Jeg har sjovt nok lige for 20 minutter siden oplevet det samme, med at min BIOS har ændret mit boot device priority fra min sata disk til en ide disk.
Har dog ikke oplevet BSOD.
Tror du har ret i at det er to forskellige ting.
Jeg mistænker batteriet på mit motherboard. Mener jeg har haft samme problem på en anden computer for nogle år siden, der skyldtes at batteriet var ved at være dødt.
Avatar billede azrael Nybegynder
12. juli 2006 - 21:57 #2
Har du mulighed for at nedfælde den fejl, som står nævnt i BSOD? Jeg tænker ikke på alt det generelle, men adresserne og, hvis det står der, hvilket modul (.dll, .sys, .vxd etc) fejlen opstår i.

Regner for øvrigt med, at du har prøvet at opdatere til seneste BIOS for motherboardet, hvis pc'en da har kunnet holde sig stabil så længe.
Avatar billede ioi20c0iv Nybegynder
12. juli 2006 - 22:05 #3
Det er et helt nyt motherboard som blev skiftet ud for en uge siden, da det gamle motherboard, iøvrigt af samme model ASUS K8U-X S-754, var i stykker.
Måske skal jeg nævne at det var i forbindelse med en ny computer, at den gik i stykker eller var i stykker. Her er tråden til det tidligere problem. http://www.eksperten.dk/spm/716932
Avatar billede ioi20c0iv Nybegynder
12. juli 2006 - 22:16 #4
Mht. BSOD var der ikke angivet noget modul kun en adresse, som jeg selvfølgelig glemte at skrive ned, men vil se om jeg kan fange den næste gang.

Men men men det er ikke den eneste BSOD jeg har fået på det sidste. Jeg har også en med kun en adresse at gå efter, som jeg har forsøgt at google mig igennem uden resultat.

stop: 0x000000F4 (0x00000003, 0x086342D78, 0x86342EEC, 0x805C7478)
Avatar billede azrael Nybegynder
12. juli 2006 - 23:30 #5
Normalt skal du ved STOP fejl kun lede efter de sidste to tal i selve STOP koden, i ovennævnte tilfælde skal du på Google lede efter STOP 0xF4. En beskrivelse, omend ikke en forklaring, af STOP 0xF4 kan du se her: http://aumha.org/win5/kbestop.php#0xf4

Var det muligt, at du har sluttet din harddisk forkert til? Altså, at den kører som Slave hvor den burde køre som Master? Du burde kunne checke det i BIOS.
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. juli 2006 - 23:36 #6
Det er helt korrekt mige. Når BIOS har problemer at huske indstillingerne fra gang til gang, er det for det meste batteriet der trænger til en udskiftning. Med lidt held kan det være at dine blå skærm forsvinder ved samme lejlighed.
Avatar billede ioi20c0iv Nybegynder
13. juli 2006 - 00:10 #7
Jeg tror at azrael har fået mig på rette spor med det link. FORDI, det ene harddisk har tidligere haft en OS installeret og jeg tror det er det der har lavet hele balladen (jeg må formatere den helt). Jeg har nu fjernet HDD, og systemet ser ud til at køre stabilt. Men jeg vender tilbage for at være 90% sikker.
Avatar billede azrael Nybegynder
13. juli 2006 - 02:26 #8
Glæder mig til at høre mere... :)
Avatar billede ioi20c0iv Nybegynder
15. juli 2006 - 18:04 #9
Der er gået et par dage nu uden problemer. Jeg siger mange mange tak azrael og alle de andre der kom med forslag :)
Avatar billede azrael Nybegynder
15. juli 2006 - 18:17 #10
Sådan skal det være! :)
Avatar billede ioi20c0iv Nybegynder
15. juli 2006 - 20:15 #11
Hvis du vedlægger et svar azrael, så er jeg villig til at afgive nogle point til dig :)
Avatar billede azrael Nybegynder
15. juli 2006 - 22:06 #12
Nah, det er fint nok som det er. Jeg har jo ikke ligefrem givet dig en løsning på problemet. Om ikke andet kan du lige se tiden an lidt mere. :)