Avatar billede eosfae Nybegynder
12. juli 2006 - 14:42 Der er 9 kommentarer

Tastatur på bærbar væk

Jeg har et lille problem med en bærbar fra Dell. Problemet består i, at HID tastaturet er væk. Altså ikke fysiskt væk, men det er inaktivt på selve PCen.

Der er installeret en piratversion av Windows XP på PCen, og dette kan muligvis have noget med problemet at gøre. En anden mulig årsag kunne være, at der har været installeret en trådløs Logitec mus og vistnok også tastatur før. Dette er nu fjernet.

Man kan jo tilsluttet et tastatur til USB drevet og benytte dette tastatur, men problemet er, at jeg gerne vil installere en original version av Windows XP og dette er lidt af et problem. Jeg kan nemt nok putte installations-cd'en i cd drevet og maskinen indlæser også `fint fra drevet, men Microsoft har jo gjort det så genialt, at man skal trykke på en tast, for at få maskinen at  boote fra CD'en. Da maskinen ikke er helt startet op i denne fase, så kan man selvfølgeligt ikke benytte USB tastaturet heller. Dermed kan man ikke installere en original verison, da man jo ikke kan trykke på en tast.

Et andet mærkeligt problem i forbindelse med dette er, at man saktens kan bruge HID musen på den bærbare, INDTIL man trykker på tastaturet på PCen. Derefter fryser selve musen også, og derfor er man nødt til også at have en USB mus.

Når jeg går under Kontrolpanel -> System -> Enhedshåndtering og vælger tastaturet, så er der en værdi under Faciliteter hvor der står CM_DEVCAP_SURPRISEREMOVALOK. Jeg tror at denne værdi kan have noget med det hele at gøre, men hvordan fjerner jeg den igen? Er det noget der kan ordnes i registreringsdatabasen, og i så fald hvorhenne?
Avatar billede hmortensen Nybegynder
12. juli 2006 - 14:46 #1
Hvis det heller ikke virker under boot, er det ikke i Windows problemet ligger.
Har du mulighed for at komme ind i BIOS og vælge default/factory settings?
Avatar billede peet49 Nybegynder
12. juli 2006 - 14:48 #2
Har du ikke en tast i DOS, har du et problem, så hjælper alverdens type windows ikke.
Avatar billede peet49 Nybegynder
12. juli 2006 - 14:56 #3
Måske er lakridsbåndet, der går fra tastatur til bundkort defekt.
Avatar billede jake_the_snake Nybegynder
12. juli 2006 - 15:05 #4
Kan du ikke bruge et PS/2 keyboard?
Avatar billede eosfae Nybegynder
12. juli 2006 - 17:28 #5
Jeg ville helst slippe fra at skulle ind i BIOS. Det er muligt at problemet kan løses på denne måde, men jeg vil helst prøve alt andet først.

Er musen på den bærbare knyttet til det samme lakridsbånd som tastaturet? Hvordan forklarer en fejl i lakridsbåndet, at musen heller ikke fungerer efter at man har trykket på en tast?

Har ikke et stik til PS/2, så det er heller ikke en mulighed.

Ellers tak for jeres bud :)
Avatar billede hmortensen Nybegynder
12. juli 2006 - 20:47 #6
"Jeg ville helst slippe fra at skulle ind i BIOS."
Hvorfor om man må spørge?
Avatar billede eosfae Nybegynder
12. juli 2006 - 21:32 #7
Jeg vil helst ikke pille for meget med BIOS da det kan give nogle slemme fejl. Et eller andet sted håbede jeg, at problemet kunne løses ad anden vej.

Hvis jeg nu tog BIOS vejen, hvad kunne jeg så gøre der? BIOS er opsat sådan, at maskinen booter fra CD drevet først.
Avatar billede hmortensen Nybegynder
12. juli 2006 - 21:38 #8
Som jeg skrev i første indlæg, prøv at resette den til default settings.
Der sker ikke noget ved at gå ind i BIOS.
Avatar billede jimdaggerthuggert Nybegynder
12. juli 2006 - 23:44 #9
"Er musen på den bærbare knyttet til det samme lakridsbånd som tastaturet? Hvordan forklarer en fejl i lakridsbåndet, at musen heller ikke fungerer efter at man har trykket på en tast?"

Det er muligt at stikket fra tastatur til bundkort sidder løst - det ville jeg checke hvis det var mig, selv om det kan være en smule bøvlet :)