Avatar billede jesus Nybegynder
11. maj 2001 - 18:43 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

4. dimension

Der er de 3 diminsioner længde, højde og dybde. Hvad hedder den fjerde?
Avatar billede apollo69 Nybegynder
11. maj 2001 - 18:45 #1
Bredde.  :-)
Avatar billede riversen Nybegynder
11. maj 2001 - 18:46 #2
der findes vel ingen fjerde fysisk dimension...i hvert fald hvad vi kender til i dag *S*
men i programmering kan man sagtens arbejde med mange dimensioner.
Avatar billede kapla Nybegynder
11. maj 2001 - 18:47 #3
Der er kun 3
Avatar billede jesus Nybegynder
11. maj 2001 - 18:47 #4
En af mine venner sagde, at der var en fjerde dimension som hed tid. Jeg ville lige høre om I også mente det, men den findes altså ikke.
Avatar billede riversen Nybegynder
11. maj 2001 - 18:49 #5
det synes jeg lyder underligt...men emnet er vist også lidt difus...
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
11. maj 2001 - 18:50 #6
Avatar billede jesus Nybegynder
11. maj 2001 - 18:50 #7
ja....det er måske kun i teorien der findes 4 dimensioner.

Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
11. maj 2001 - 18:51 #8
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. maj 2001 - 18:51 #9
Tag et fladt stykke papir. Det er en verden i 2 dimensioner. En 3 dimensionel
kugle, der går \"gennem\" papiret, vil i den 2 dimensionelle verden opfattes som
en lillebitte cirkel, der bliver større og større, og så mindre og mindre igen, til
den helt forsvinder.

Hvis du i denne 3 dimensionale verden nogensinde oplever en lillebitte kugle
blive større og større, og så mindre og mindre igen, til den helt forsviner, så har
du oplevet et besøg af en 4 dimensionel kugle.
Avatar billede ellert Nybegynder
11. maj 2001 - 18:56 #10
wise words Erik...
Avatar billede kapla Nybegynder
11. maj 2001 - 18:58 #11
\"Nogle mennesker påstår, at universet er endeligt, mens andre siger, det er uendeligt.
Vi kan egentlig hverken bevise eller modbevise en af de to påstande. For at forstå det nærmere må vi først betragte overfladen på en ballon. Hvis vi så forestiller os, at overfladen på denne ballon, er beboet af nogle væsener, der kun kan bevæge sig rundt på ballonens overflade, men ikke kan opfatte det rum, ballonen befinder sig i.

Væsenet på overfladen af ballonen er altså en 2-dimensional skabning, der ikke kan opfatte mere end de to dimensioner, de selv befinder sig i. Væsnerne kan jo kun bevæge sig frem og tilbage på overfladen, fordi, de er 2-dimensionale. For at kunne forstå, at det omgivende rum (det værelse deres verden, ballonen, befinder sig i), kræves der en forståelse for den tredje dimension, som de naturligvis ikke har.
Det 3-dimensionale værelse har både bredde, længde og højde. Væsnerne kan kun bevæge sig rundt på ballonens overflade, og vil kun opfatte længde og bredde, derfor vil de aldrig kunne sanse den 3-dimensionale verden, der omgiver dem.

For ballonvæsnerne vil deres verden være uendelig stor. Hvis et væsen begiver sig ud på en rejse, vil det jo aldrig kunne lade sig gøre at komme til verdens ende - altså er verden uendelig. Sætter væsenet et mærke på udgangspunktet, før det begiver sig afsted, vil det til sidst ende, hvor det startede. Det vil nok komme som en kæmpe overraskelse for væsenet på ballonen, der jo har rejst uafbrudt i en lige linie væk fra udgangspunktet. For det 2-dimensionale væsen er ballonen altså uendelig stor.
Væsenet på ballonen kan desuden opdage, at en lang rejse i en ret linie fører tilbage til udgangspunktet - et - for det 2-dimensionale væsen - uforklarligt mysterium.

For vi mennesker, der jo befinder os i det 3-dimensionale værelse, er det meget let at forstå. For os er det en selvfølge, at ballonvæsenet naturligvis vender tilbage til udgangspunktet efter en lang rejse. For os er ballonens overflade en endelig, krum 2-dimensional flade.
Hvad der er endeligt for os i værelset, vil altså være uendeligt for dem på ballonen, der kun kan opfatte to dimensioner.

Dette har ført astronomerne til den teori, at universet er en krum 3-dimensional flade i et 4-dimesionelt værelse. Vi kan altså ikke opfatte den 4. dimension, og måske eksisterer den kun uden for matematikkens verden som et åbent spørgsmål. Det med den 4. dimension er altså bare en matematisk teori, der forsøger at forklare universets form.
Vi kan ikke bevise teorien til fulde, men i teorien kan vi afprøve den ved at rejse ud i universet i en tilsyneladende lige linie. Ender vi ved vores udgangspunkt, er teorien og forestillingen om ballonvæsnerne måske et ret seriøst gæt på, hvordan vores univers er formet.
For os vil universet altid være uendeligt, men for et tænkt væsen, der kan opfatte en fjerde dimension, vil universet være endeligt, nøjagtig som ballonen er for os.

Puster vi ballonen op, vil væsnerne på overfladen opfatte det som »universets udvidelse«. Alle punkter på ballonens overflade vil bevæge sig bort fra hinanden. For ballonvæsnerne vil der ikke være noget centrum for udvidelsen - det findes jo i ballonens midte, altså uden for overflade. Punkterne på ballonen vil f.eks. være galakser, og efterhånden som ballonen pustes op, vil afstanden mellem disse galakser vokse.

Så kan vi jo sammenligne med vores egen 3-dimensionale verden; galakserne øger hele tiden afstanden mellem hinanden. For vores verden er jo bare overfladen på en ballon i et 4-dimensionalt rum, og vi kan derfor ikke opfatte noget centrum for udvidelsen, da det jo ligger i den 4. dimension.\"
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. maj 2001 - 18:59 #12
...forsvinder.... (suk..)
Avatar billede riversen Nybegynder
11. maj 2001 - 18:59 #13
ja, kloge ord.

kan nogen af jer programmere i java. Har oprettet spørgsmål men ingen svar er kommet...er lidt desperat ;-)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. maj 2001 - 19:02 #14
ja, det kan vi godt - det her er bare sjovere :)
Avatar billede minijensen1 Nybegynder
11. maj 2001 - 19:04 #15
Jeg har hørt noget om at den fjerde dimension skulle være tid... Men jeg er selvfølgelig ikke sikker på  :)
Avatar billede riversen Nybegynder
11. maj 2001 - 19:05 #16
Avatar billede nomiz Nybegynder
11. maj 2001 - 19:34 #17
Jesus.. ! Hvorfor fandt jeg ikke på det navn?! - Øv hehe
Avatar billede barefoot Nybegynder
11. maj 2001 - 21:05 #18
Som regel antages den fjerede dimension også at være tiden, men da vi ikke kan se den er der ikke noget fast difination.
Avatar billede barefoot Nybegynder
11. maj 2001 - 21:12 #19
Men idéen med vore univers i 3 eller fire dinemsioner holder ikke.
Vi bliver nød til at antage at universet er n-dimensionalt.
\"n\" er et vilkårligt tal, så det bliver altså til uendeligt mange dimensioner.
Avatar billede plexx Nybegynder
12. maj 2001 - 01:00 #20
Der var engang en klog mand der sagde at lyden var den fjerde dimension, kan ikke lige huske hvad han hedder.
Avatar billede barefoot Nybegynder
12. maj 2001 - 01:44 #21
plexx -> chesla eller noget i den retning?
Jeg aner ikke hvordan det staves, men det udtales: tjesla
Avatar billede barefoot Nybegynder
12. maj 2001 - 01:50 #22
Men jeg tror næppe at lyden kan betragtes som en dimension hvis man kigger på de naturvidenskabelige argumenter...

Lyd er godtnok en bevægelse, og tid er jo også bevægelse. Hvis der ikke er noget bevægelse kan der heller ikke tales om tid da den ikke kan måles.

Men lyd er fremprovokeret, og ikke allestedsnærværende.
Så kunne man også sige at det var den fjerde dimension når man vinkede med hånden da det jo er en bevægelse på samme måde.

Hvis man endelig skulle bruge denne form for bevægelse ville lys svære et bedre bud da det ikke behøver et bestemt medium for at kunne udbrede sig.
Det kan eksisterer selvom indtet anden kan. Sådan forholder det sig langt fra med lyd...

Ja, det var så det kedelige og tørre information....
Men man skal sgu heller ikke altid lytte til videnskaben, da dens evige søgen efter den rigtige og rationelle forklaring ofte er årsag til fejl.
Avatar billede jesus Nybegynder
12. maj 2001 - 08:47 #23
klapla0->

Har du copypastet din tekst? Det er såmænd helt i orden, men hvis det er din egen teori kan jeg ikke helt forstå det. Hvis du \"levede på en ballon ville du da alligevel opleve 3 dimensioner i din hverdag. Når du ser på en ting, undtagen i bubble bobble :-), vil du da altid se den i 3 dimensioner. Det er da ikke det som er problemet.

Men hvad med den 4. Nogle siger det er tid, andre lyd og erikjacobsen sagde noget med små kugler som jeg ikke kan forstå.

Alle->

Hvad er d. 4. dimension?
Avatar billede muppe Nybegynder
12. maj 2001 - 08:52 #24
The Fourth Dimension
http://plaza.v-wave.com/jsavard/other/fdiint.htm
- Set med en matematikers øjne.
Avatar billede muppe Nybegynder
12. maj 2001 - 08:52 #25
Avatar billede kapla Nybegynder
12. maj 2001 - 10:42 #26
jesus> Ja har copy/paste
Avatar billede barefoot Nybegynder
12. maj 2001 - 10:48 #27
jesus -> erikjakobsens teori forklarer den fjerde dimension som en rummelig dimension.
Altså ligesom den 1., 2. og 3.

Hvis du læser mit forige indlæg kan du se at der ikke er det store grundlag for at det er lyd.
Så kunne alle andre bevægelser i princippet også være en dimension.

Men den fjerde dinension er ikke fastsat bestemt. Men generelt mener jeg at den bliver kaldt for tiden, eller bevægelsen. Uden bevægelse ingen tid, og uden tid ingen bevægelse.
Men eftersom der i princippet er uendeligt mange dimensioner giver det ikke mening at tale om den 4. hvis ikke det er tid, så kunne man jo ligeså godt snakke om den 314361541365. dimension.
Avatar billede jesus Nybegynder
14. maj 2001 - 08:41 #28
Kan man beskrive den 4. dimension i en sætning? \'

( Jeg har svært ved at forstå lange teorier )
Avatar billede barefoot Nybegynder
14. maj 2001 - 13:50 #29
Det kræver at man først bliver enige om om det er tiden, eller en rumdimension.

Hvis det er tid, ja så er svaret kun på fem ord: den 4. dimension er tid.

Hvis det er rum kan det ikke gøres på en linie.
Forestil dig at den verden vil lever i er et sugerør.
Vi siger at sugerøret eksisterer i den 4. dimension, og det som er inde i sugerøret er vores verden. Den er kun i 3 dimensioner.

Hvis sugerøret bøjes i den 4. dimension vil dem som lever inden i det ikke kunne se det da deres verden ikke ændres.
Man kunne også tage sugerøret og bøje det så meget at de to ender kan nå hinanden og sættes sammen. Dem inden i kan gå igennem deres verden, og da røret er sat sammen i enderne er der aldrig nogen ende. Det kan man ikke fostå hvis man er inden i røret da man ikke kan se det, men man kan gå uendeligt langt og stadig komme tilbage til starten.

Konklusion:
Alle andre dimensioner end de tre vi kender vi ikke se.
De kan stadig godt ændre vores verden, selvom vi kan ikke se dem visuelt.
Derimod kan vil lave forsøg som viser at de er der.
Avatar billede jesus Nybegynder
15. maj 2001 - 08:28 #30
barefot->

Jeg tror jeg har forstået det nu.
Avatar billede barefoot Nybegynder
15. maj 2001 - 13:18 #31
Godt:-)
Forresten så er barefoot med to o\'er:-)