Avatar billede naesten_expert Nybegynder
11. juli 2006 - 01:02 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

amd am2, presler eller conroe

hvad skal man vælge idag. Mange vil måske mene conroe, som kommer sidste i juli.

Jeg overvejer at købe en AMD Athlon 4200 AM2 x64, dual core vil den egne sig til afvikling af kraftige grafiske opgaver, herunder bearbejdning af 20 mb billedfiler i blandt andet Photoshop og illustrator. Ved den er god til at spille med, men er den også god til det andet?
Avatar billede kenp Novice
11. juli 2006 - 19:58 #1
Det er jo en cpu som er beregnet til grafik opgaver mv. hvor programmerne er skrevet til at arbejde i flere tråde.
Avatar billede azrael Nybegynder
12. juli 2006 - 03:17 #2
Jeg vil ganske rigtigt foreslå en Conroe (Core 2 Duo). Ikke nok med at det bliver den hurtigste desktop processor når den kommer på gaden, så er Intels processorer normalt førende på det område, du vægter højt. I de fleste tests kaldes det for "content creation".

Programmer som Photoshop er typisk gearet til at anvende Intels SSE extensions, om noget, og selv om de nyeste A64 modeller understøtter op til SSE3, så gør Intel det typisk lige en gang bedre. Conroe kommer for øvrigt også med SSE4, men lige fra starten får du nok næppe glæde af det, da det kræver decideret understøttelse fra de programmer du anvender. Regn dog trygt med, at firmaer som Adobe (relativt) hurtigt kommer med SSE4 support i form af en opdatering.

Lige p.t. er der to faktorer, som måske fraråder et Conroe køb. For det første vil man nok fra starten ikke kunne købe SLI-motherboards, og nVidia regner først med ordentlig Conroe support engang i starten af 2007 (C55 northbridgen). Indtil da anvendes nForce4 northbridgen (C19) sammen med den nye nForce500 southbridge. Intels egne Conroe chipset, 975X og P965, varter kun op med hhv. 2x 8 lane PCIe (til ATI CrossFire) og 1x 16 lane PCIe. I løbet af de næste par måneder skulle ATI dog få deres RD600 (og RS600) chipset på gaden, som "løser" CrossFire "problemet" (hvis du ikke påtænker at smide to grafikkort i maskinen, så er der ikke noget "problem").

Den anden faktor, der måtte tale mod Conroe er, at man angiveligt i tests har fundet ud af, at RAID ikke kører særligt godt i Conroe-baserede maskiner. Det er et rygte, som kan eller ikke kan være hold i. Igen, hvis du ikke påtænker RAID, så er der ikke noget problem.

Håber, at det hjælper lidt med beslutningen. Husk også, at Conroe E6700 (og til dels E6600) lammetæskede A64 FX62 i næsten samtlige discipliner.

Hilsen,
Marc

PS: Jeg har p.t. en A64 3200+, som jeg stærkt regner med at udskifte med en Core 2 Duo E6600 på et 975X motherboard... :)
Avatar billede naesten_expert Nybegynder
12. juli 2006 - 22:34 #3
Hej igen,
Jeg aner en vis uenighed. Nogle er til AMD andre til Intel. Azreal nice svar. Jeg fornemmer, at AM2 sagtens kan klare de grafiske opgaver. Jeg kan bruge det til noget, og vil derfor bede jer begge smide et svar.
Avatar billede kenp Novice
12. juli 2006 - 22:42 #4
ja det er meget med smag og behag.. jeg fortrækker AMD (har vist en eller 2 intel maskiner, men 8 AMD).
Avatar billede azrael Nybegynder
12. juli 2006 - 23:35 #5
Jeg er "CPU-agnostisk", dvs. jeg går principielt efter den bedste CPU til mit, og ikke efter producenten. De sidste 2 år var det helt klart AMD Athlon64, og nu bliver det åbenbart Intel Core 2 Duo. Hvem ved hvordan det ser ud senere.

Jeg er såmænd ret overbevist om, at en A64 X2 4200+ nok skal kunne klare ærterne, men pris-/ydelsesmæssigt ser Intel ud til at have en vinder her.

Om ikke andet ville jeg vente med køb til lidt efter Core 2 Duo officielt er på gaden. Måske bliver A64 en del billigere så, og det hjælper jo altid! :D

Hilsen,
Marc
Avatar billede naesten_expert Nybegynder
13. juli 2006 - 15:31 #6
Jeg deler point ud efter jeres begrundelser. Endnu engang tak.

Mvh
Karsten
Avatar billede azrael Nybegynder
13. juli 2006 - 22:25 #7
Siger mange tak for pointene... :)

Hilsen,
Marc
Avatar billede mash Mester
04. august 2006 - 13:45 #8
Min yonah t2600(oc til 2.5ghz) slår a64 x2 4200 og koster under 2500 kr. den fås nu :),og hvis man har ddr2 800 ram så er det 3.066 ghz man rammer ,det slår alt andet på market lige pt.

og det er en mobil cpu!

og med aopen i975xa ydg mobo køre den perfect,mit 3dmax har aldrig kørt så godt..