Avatar billede koburg Mester
10. juli 2006 - 14:36 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Trådløs forbindelse med NETGEAR (Boksen)

Jeg har netop via Telsome fået en router til ip.telefoni, samt trådløs forbindelse.

Den trådløse forbindelse volder lidt problemer, da den ret hurtigt melder at forbindelsen ikke længere er der. Routeren er sat op til at der skal afgives kodeord, hvilket er indsat i den bærbare. Vores forbindelse er 2048/256.

Hvad kan der gøres ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. juli 2006 - 15:30 #1
Du skal ind i routeren og vælge en anden kanal for det trådløse net.

Er det WEP eller WPA kryptering du anvender ?

Er det et indbygget netkort i den bærbare ?

Sidder antennen på routeren lodret ?
Avatar billede koburg Mester
11. juli 2006 - 09:42 #2
Det har jeg gjort, den stod som standard til channel 11, så jeg satte den for nogle dage siden til 1, og nu afprøver jeg så channel 6.

Jeg bruger WEP kryptering, efter anbefaling fra manualen.

Der er indbygget netkort i den bærbare (broadcom 802.11 b/g WLAN), og routeren står til b/g.

Antennen sidder lodret.

Men stadigvæk har den bærbare forbindelse i 10-15 minutter, og så kommer meddelelsen om at forbindelsen ikke er der. Afstand til stuen hvor vi sidder med den er vel omkring 10-12 meter.
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. juli 2006 - 14:59 #3
Når maskinen har fat i routeren, højrerklikker du på det lille netværks ikon nederst til højre, og vælger status. Der vælger du egenskaber. Der skulle der gerne stå "Opret forbindelse ved hjælp af:". I boksen under dette skal dit trådløse netkort gerne være, og der skal være en en knap hvorpå der står "konfigurer". Den trykker du på.
Der skulle gerne være et faneblad med teksten "Avanceret", tryk på denne, og der kommer en liste frem, hvor du kan ændre forskellige egenskaber for dit netkort.

Hvis du ikke har brug for 802.11b, så kan det være en fordel at sætte netkortet til 802.11g ud for foretrukket bånd.
Ud for sendeeffekt kan du passende sætte den til højeste. Indbyggede netkort i bærbare har det med at ville spare strøm, og dette er en af metoderne, som kan medføre ustabilt net.
Er der en egenskab omhandlende Strømsparestyring, så sæt den til mindst mulig strømsparing. Igen et forsøg på at spare strøm, som kan medføre ustabilt net.

En anden ting er det trådløse nets puls. I routeren under wireless setup, evt. under advanced wireless setup, kan du måske finde en egenskab kaldet De Beacon. Har du en sådan, så prøv at ændre værdierne:
De Beacon interval sættes til 50
Og Fragmenttation treshold 2304
Og RTS treshold 2304
Det sætter pulsen på nettet lidt op, og vil bedre kunne holde alle enheder synkroniseret til hinanden, og dermed give et stabilt net.

Du kunne også downloade netstumbler, for den kan se hvilke trådløse net der er i den nærhed, og ikke mindst se hvilken kanal hvert net anvender. Du bør vælge en kanal som ingen i din nærhed anvender. Er der en kanal om er den samme som din, kan dit netkort blive forvirret, og forsøge at koble sig til naboens trådløse net. Det vil du opleve som en afbrydelse af nettet.

Det var en længere smørre, men tag det fra en ende af, og raporter dine fremskridt.
Avatar billede koburg Mester
12. juli 2006 - 15:55 #4
De ting som du beskriver ved selve kortet, kunne jeg stort set godt indtaste.
Men ved routeren kunne jeg ikke finde noget "Debeacon", men Fragmentation treshold og RTS kunne jeg taste ind på selve kortet. Jeg har downloaded det program, og der var en som kørte på channel 6, så jeg har valgt channel 1.

Men det har ikke haft den større effekt, det samme sker stadigvæk.
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. juli 2006 - 22:59 #5
Prøv at skulle for routeren i 10 - 15 sekunder, for så rebooter routeren. Du kan så samtidig reboote din maskine.

Når begge er oppe at køre igen, så går du ind i Start > Kør > skriv cmd og tryk enter > skriv ipconfig /all og tryk enter. Teksten der kommer frem højreklikker du på, og vælger marker alt. Tryk CTRL+c for at tage en kopi, som du kopiere herind.

DHCP er det aktiveret i routeren. ? ?
Det finder du under trådløs opsætning i routeren.

Har du i routeren mulighed for at vælge WPA i stedet for WEP ?

Hvis du går ind i kontrolpanelet, og starter netværksforbindelser, hvilke forbindelser har du der ?
Avatar billede fruitn Nybegynder
12. juli 2006 - 23:15 #6
Jeg kører selv med WEP. Min router smed mig også af efter en 10 minutters tid. Havde noget at gøre med at den (DHCP) var sat til at opdatere koden for tilsluttede enheder hvert 10. minut.
Avatar billede koburg Mester
15. juli 2006 - 15:38 #7
Her er hvad der stod:

Microsoft Windows XP [version 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

C:\Documents and Settings\Margarete>ipconfig/all

Windows IP-konfiguration

      Værtsnavn. . . . . . . . . . . . . . . . . . : MARGARETE
      Primært DNS-suffiks. . . . . . . . . . . . . :
      Nodetype . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Broadcast
      IP-routing aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
      WINS-proxy aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
      Søgeliste for DNS-suffiks. . . . . . . . . . : flatrate.dk

Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse:

      Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . : flatrate.dk
      Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Realtek RTL8139/810x Family
Fast Ethernet NIC
      Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-16-D4-00-9E-63
      Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja
      Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
      IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.61.3
      Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
      Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.61.1
      DHCP-server. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.61.1
      DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 194.239.134.83
      Rettigheden opnået . . . . . . . . . . . . . : 15. juli 2006 15:21:32
      Rettigheden udløber. . . . . . . . . . . . . : 18. juli 2006 15:21:32

Ethernet-netværkskort Trådløs netværksforbindelse 2:

      Medietilstand. . . . . . . . . . . . . . . . : Mediet afbrudt
      Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Broadcom 802.11b/g WLAN
      Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-14-A5-7A-76-45

C:\Documents and Settings\Margarete>

Den er opsat til automatisk at hente IP adresse.

Jeg har mulighed for at vælge WPA, men ved ikke hvad det er.

Mine netværksforbindelser er: 1 stk. 1394 forbindelse, 1 stk. almindelig LAN forbindelse og 1. stk trådløs netværksforbindelse, hvor der står 2 i parantes.
Avatar billede stbm Nybegynder
23. juli 2006 - 14:25 #8
Hej dette er ikke noget fuldgyldigt svar på dit problem, men har selv haft en bærbar der gjorde nøjagtigt det samme på LAN siden--irriterende når man sidder og overfører filer mellem 2 computere fx. Er det på LAN eller WAN siden du bliver smidt fra ?
For hos mig virkede WAN siden, mens som ovenfor sagt LAN siden pofff efter ca 10 minutter. Det jeg gjorde var: højre klik min computer/administrer/tjenester og programmer/tjenester... du får så en masse frem...og alt hvad der bare mindende om netværk satte jeg til at være aktiveret permanent..og derefter ingen problemmer. Så helt konkret hvilken tjeneste det drejede sig om øhhh :)
Hvis dette afhjælper dit problem, ligger det i den udgave du har af windows eller den preinstallering din bærbare havde da du købte den dvs. forhandlere/fabrikanter bruger ikke den windows som følger med computeren men har en helt speciel udgave, og dermed, fat i microsoft, spørg dem hvilken tjeneste det drejer sig om.
Husk at skrive ned hvilken tilstand tjenesten stod i før du lavede ændringen, så du kan komme tilbage igen.
Har også en desktop hvor der er onboard trådløs netkort, intel, der bliver jeg smidt totalt af netværket, og ligemeget hvilke parametre jeg ændrede, efter anvisning fra intel, no luck, så endte med at jeg købte en trådløs netkort. Så hvis det er dit problem, så prøv at låne et netkort af en du kender, USB/PCMIA.
Lige en sidste ting angående valg af kanaler, vælg kanal der ligger mindst 3 kanaler fra dem du kan "se" hos andre, for mindst mulig "overlapning".Og husk lige at hvis dit onboard netkort er af "amerikaner typen " har du kun 1-11 som kanalvalg, mens hvis af "europa typen" så har du 1-13 som kanalvalg, ---been there myself-- satte routeren til 13,lod computeren "scanne" den fandt intet, da netkortet var af "amerikanertypen", så mange faldgrupper i trådløst netværk.