Avatar billede scuderia Nybegynder
07. juli 2006 - 17:04 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor kører min bærbare med FAT32?

Hej

Hvorfor kører min bærbare med FAT32? Og ikke med NTFS, når styresystemet er Win XP Home.
Avatar billede Slettet bruger
07. juli 2006 - 17:19 #1
Fordi du har formateret den med FAT32
Avatar billede Slettet bruger
07. juli 2006 - 17:20 #2
Hvis du vil ændre det skriver du i kommando konsollen
convert c: /fs:ntfs    -> klik enter
Avatar billede scuderia Nybegynder
07. juli 2006 - 17:27 #3
Den er leveret sådan, og når jeg formaterer med recovery cd'erne får jeg ikke noget valg...

Hvis man ændrer det som du foreslår, risikerer man så at miste data?

Kan det give problemer, hvis XP ligger på en disk med Fat32, og skal arbejde sammen med en disk med NTFS?
Avatar billede farving Nybegynder
07. juli 2006 - 17:37 #4
Du har højst sandsynligt en Acer, eller lignende mærke da de levere deres bærbare PC'er med FAT32 system...

Men jeg har prøvet at konvetere på en anden måde, og det ville den ikke...

Men helgec, mister man data ved det?

Mvh Carsten
Avatar billede Slettet bruger
07. juli 2006 - 17:56 #5
Nej du mister ikke data MEN jeg foretrækker FAT32 det er smag som behag (du ved den med moderen og datteren)
07. juli 2006 - 18:45 #6
FAT32 -> NTFS http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/winxppro/maintain/convertfat.mspx + http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;314097

Jeg vil kraftigt anbefale NTFS systemet til XP ...

(Eller rødhåret/blondine - tihi)
Avatar billede farving Nybegynder
07. juli 2006 - 19:21 #7
hehe, jow jow der kan man bare se :)

Hvad gør man så hvis den skriver :
"Angiv diskenhededsnavnet for drev C:"

Har prøvet lidt af hvert men den skriver bare:
"Der er angivet et ugyldigt diskenhedsnavn for dette drev"

Kan jo være scuderia støder på samme problem

Mvh Carsten
Avatar billede scuderia Nybegynder
07. juli 2006 - 19:59 #8
Jeg tror bare jeg beholder FAT32, det virker jo udemærket... :)

Men måske i lige kunne svare mig på dette:
Jeg har lige omformateret min eksterne usb harddisk, fra FAT32 til NTFS. Men nu er der brugt 73Mb, selvom disken er tom, hvad er det for noget der ligger og tager den plads?
Er det så en dårlig ide at usb disken kører NTFS, når Pc'en kører FAT32?

p.s.: Jeg giver gerne flere point for disse extra spørgsmål...
Avatar billede farving Nybegynder
07. juli 2006 - 20:07 #9
bop bop, lyder som noget omregning af bytes etc, men vil ikke gøre mig klog :(

Mvh Carsten
Avatar billede Slettet bruger
07. juli 2006 - 20:43 #10
73 Mb. lyder af meget, men NTFS er et journaliserende filsystem og det bruger plads bare til systemet, men ikke så meget
Avatar billede farving Nybegynder
07. juli 2006 - 20:49 #11
[Hvad gør man så hvis den skriver :
"Angiv diskenhededsnavnet for drev C:"

Har prøvet lidt af hvert men den skriver bare:
"Der er angivet et ugyldigt diskenhedsnavn for dette drev"]

helgec, nogen gode råd?

Mvh Carsten
07. juli 2006 - 20:50 #12
[Start][Kør][CMD] - ENTER
I boxen skriv
DIR C:
Der fremkommer nogle linier - en af de øverste er eks
"Disken i drev C er System Boot"

Ergo - navnet er [System Boot] - i dette tilfælde... og det er det du skal bruge...

[Jeg vil kraftigt anbefale NTFS systemet til XP ...]

<helgec> har ret mht de ~73Mb ...
Avatar billede scuderia Nybegynder
07. juli 2006 - 20:54 #13
Vil I også anbefale NTFS til en disk uden styresystem fx. min eksterne ...?
Avatar billede Slettet bruger
07. juli 2006 - 21:00 #14
For ganske mennesker med ganske alm. computere er den store forskel at du altid kan tilgå og dermed kopiere - indsætte og "jeg skal komme efter dig" ved hjælp af en ganske alm.startdiskette - bootcd eller live-cd, den mulighed fraskriver du dig med NTFS med mindre du er hård til at arbejde i DOS
Avatar billede Slettet bruger
07. juli 2006 - 21:01 #15
"Angiv diskenhededsnavnet for drev C:"
Aner det ikke, men jeg ville da gi disken et navn for at undgå yderlig vrøvl
Avatar billede farving Nybegynder
07. juli 2006 - 21:37 #16
dr1, okay thx :)

helgec, der sku bruges det nuværende :)

Mvh Carsten
Avatar billede scuderia Nybegynder
30. september 2006 - 18:43 #17
Kast nogle svar folkens, så jeg kan få lukket det her.
02. oktober 2006 - 17:14 #18
Ping...

(Det var et [svar] - til delning...)