Avatar billede strangeaway Nybegynder
06. juli 2006 - 18:23 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

Genoprettelse af slettede data i dette tilfælde billeder

Kære Eksperter.

For at gøre en lang historie kort, så er jeg pressefotograf og har for første gang i min karriere gjort det, der bare ikke må ske: Slettet nogle billeder, før de er afleveret, og det selvfølgelig på det værst tænkelige tidspunkt overhovedet, nemlig med billederne fra min rigtig gode venindes bryllup...!!!

Jeg kan slet ikke tilgive mig selv, at jeg kan være så sjusket, og derfor er jeg parat til at gøre hvad som helst (og betale stort set hvad som helst) for at få genoprettet billederne.

Det jeg tror, der er sket, er, at jeg har haft to mapper liggende på skrivebordet med det samme navn, men hvor den ene var tom og den anden indeholdt billederne. I et tåbeligt rengøringsvanvid har jeg så smidt den ene mappe i papirkurven og tømt den!!! Og det har så været den forkerte mappe jeg har smidt ud. Det er cirka fjorten dage siden, det er sket.

Maskinen jeg arbejder på er en Apple Powerbook, OS X og billederne er hentet ind fra kort til computer vha. Nikons PictureProject.

Jeg har jo hørt at stort set alt der sker på en computer efterlader "mærker" som aldrig slettes, og at alt stort set kan genskabes ud fra disse "mærker". For eksempel at Politiet kan genskabe næsten alt på en mistænkt persons computer.

Når Politiet kan er der vel også andre der kan...??? Derfor håber jeg meget, at vil være behjælpelige med hjælp, da det betyder virkelig meget for mig...!!! Alle former for hjælp vil blive værdsat.

På forhånd tak og fortsat god sommer derude :-)
Avatar billede inctor Nybegynder
06. juli 2006 - 18:36 #1
Hmm .. Hvad med GDB ? Du kan hente det her:
www.runtime.org ... Altså GetDataBack For NTFS/FAT an på hvad din HD's system er . Når det så er installeret spørger den om hvilken slags metode du vil anvende og så vælger du den hvor der står recover deleted files eller noget i den retning .. og så lader du den scanne .. Det kan godt tage en små 2 timer an på hvor stor din Harddisk er .. og hvor kraftig din computer er ..
Avatar billede old-faithful Praktikant
06. juli 2006 - 18:40 #2
En anden løsning er gratis programmet "restoration". http://www.snapfiles.com/get/restoration.html

Husk: Det der er slettet ligger ofte stadig på computeren, men pas på med at flytte/oprette filer osv. da du risikere at sporene bliver slettet.
Avatar billede strangeaway Nybegynder
06. juli 2006 - 18:41 #3
Jeg prøver det...!!! I mellemtiden, må I jo endelig gerne komme med flere bud på en løsning ;-)
Avatar billede strangeaway Nybegynder
06. juli 2006 - 18:45 #4
Old-faithful skriver: "men pas på med at flytte/oprette filer osv. da du risikere at sporene bliver slettet."

Problemet er, at jeg jo ikke opdagede, at jeg havde slettet billederne før i går, og det er sikkert to-tre uger siden filerne blev slettet. I de to-tre uger har jeg jo arbejdet som jeg sædvanligvis gør på min computer og har oprettet/flyttet filer frem og tilbage mellem mine eksterne harddisks osv.

Betyder det, at de to ovenfor nævnte programmer ikke kan bruges i mit tilfælde...???
Avatar billede old-faithful Praktikant
06. juli 2006 - 20:05 #5
Nej, men det betyder at der er større fare for at en del af filerne ikke kan genoprettes (fordi de i mellemtiden er blevet skrevet over af nye filer).
Avatar billede strangeaway Nybegynder
06. juli 2006 - 20:58 #6
Jeg sadler ikke så hurtigt, men nu har jeg fået kigget på de to programmer som inctor og old-faithful foreslår, og det er jo begge windows-programmer, og som skrevet i spørgsmålet, så arbejder jeg jo  i OS X...
06. juli 2006 - 22:06 #7
... er kortet blevet brugt igen til andre billeder ?
Avatar billede inctor Nybegynder
06. juli 2006 - 22:51 #8
Her er et til OS X:

http://www.prosofteng.com/products/data_rescue_info.php

Ellers gå ind på www.google.dk og søg efter:"OS X File Recovery" ... Så kommer der en masse forskellige .. :)
Avatar billede strangeaway Nybegynder
06. juli 2006 - 23:22 #9
Til dr1: ja kortene er desværre blevet brugt til andre billeder siden.

Til inctor: har du erfaring med dette program...??? Vil jo nødig smide 99 dollars efter et program, der er noget l... Men på den anden side det er vel bare at prøve...

Jeg fandt noget i Sverige, der hedder DIGIsave http://www.digisave.dk/main-dk.html

De skriver på deres hjemmeside, at de "redder dine data, filer og billeder fra memorycards, harddisk og storage. En pludselig opstået fejl og kortet - harddisken kan ikke læses, eller ved en fejltagelse er kortet - harddisken blevet formateret
eller billeder og data slettet." Det koster 800 kroner per harddisk, men hvis det den slags firmaer reelt gør, bare er, at bruge et af de programmer i beskriver, jamen så kan det jo bedre betale sig selv at købe et program, når man som jeg har tre harddiske, hvor de skal forsøge at finde billederne...

Er der nogen der har nogle erfaringer jeg kan lære af...???
Avatar billede inctor Nybegynder
07. juli 2006 - 02:50 #10
NeeJ desværre .. har ikke erfaring med OS X programmet .. Prøv Trial først og se om den kan finde billederne, i så fald kan du jo købe programmet for at hente dem over.. :)
07. juli 2006 - 08:52 #11
Generelt: Du bør omgående stoppe brugen af den HD hvor de omtalte DATA (måske) ligger på. Hver gang du installer et redningsprogram overskriver du måske/sansynligvis noget som du eller gerne ville have reddet?.
Den bør være som 'dum' slave i en anden PC og DERFRA bruger diverse redningsprogramer...
Avatar billede old-faithful Praktikant
16. november 2006 - 23:34 #12
Lukketid?
Avatar billede toocool Nybegynder
25. november 2006 - 18:40 #13
Fik du løst dit problem - eler prøv med dette program:
http://www.digitalfotoonline.dk/show.asp?ID=375