Avatar billede elav Nybegynder
05. juli 2006 - 22:39 Der er 34 kommentarer og
2 løsninger

Ulovligt salg af Windows XP sammen med bærbare

Hejsa,

Jeg har efterhånden fulgt mange udenlandske forums, angående "Artikel 82" i den Europæiske lovsamling. - Om konkurrence!

Ifølge debatten, har folk givet udtryk for at man kan rejse et krav om refundering af Windows XP's OEM pris (Typisk €89), fordi det ifølge Artikel 82, er ulovligt at sammenkæde produkter, så det udelukker konkurrenter!

Mine spørgsmål er så:

- Kan jeg få penge tilbage hvis jeg køber en ny computer?
- Hvem skal refundere dette? - Microsoft Danmark?
- Hvorfor bliver der ikke gjort noget, hvis det er ulovligt?

Det er tydeligt, at MANGE ville vælge Windows fra, hvis de kunne spare penge!

Mange pga. pirateri, og andre (som jeg) - Fordi vi kører Linux!

(...og pirateri skal IKKE løses ved at tvinge folk (specielt dem der IKKE bruger det) til at købe produktet!)
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. juli 2006 - 23:08 #1
Hvad er €89
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. juli 2006 - 23:11 #2
Der er ingen der tvinger dig til at købe en pc hvor styresystemet følger med.
Det valg har alle :)

Køber du en pc med styresystem, må man formode at du er vidende om at dette følger med, så nej, du er ikke berettiget til en refundering.

Ovenstående er min egen opfattelse.
Avatar billede madshammer Nybegynder
06. juli 2006 - 00:42 #3
Jeg er enig med john stigers.

Burde det så ikke også være ulovligt at sætte hardware i?
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. juli 2006 - 09:33 #4
´Måske vi kan få opretter på banen?
Avatar billede elav Nybegynder
06. juli 2006 - 11:40 #5
Hardwaren er vital for computeren! - Uden den er det ikke en computer...

Windows XP gør ikke computeren bedre - tværtimod!

Hvilket valg? - Zepto? - Det er for snævertsynet!

EULA'en (eller hvad det er) praktiserer en refundering...

Hvordan man får den udbetalt - Det er det jeg søger opklaret!

€89 = 89 Euro!
Avatar billede madshammer Nybegynder
06. juli 2006 - 12:07 #6
Det er da også vitalt med et styresystem... Forskellen på Windows, og Linux, kan vel sammenlignes med forskellen på Nvidia, og ATI...
Avatar billede elav Nybegynder
06. juli 2006 - 12:27 #7
NEJ!!!

Hvis Nvidia foretog tiltag, der udelukkede ATI fra markedet, så kunne de sammenlignes!

...I så fald, ville begge dele være ulovlige!

Loven omtaler monopol-tilstande, hvilket det må kaldes, når det stort set kun er Zepto i Danmark der sælger bærbare uden Windows!

Mit spørgsmål går IKKE på OM jeg kan få penge tilbage (Fordi det VED jeg at jeg kan) - Men mere på HVORDAN jeg får det?
Avatar billede madshammer Nybegynder
06. juli 2006 - 12:37 #8
Hvordan udelukker Microsoft linux? Kan du ikke formatere din harddisk, og installere Windows? Det er vel lissom at købe 6 øl, og få 2 VM-glas med i købet. Er det så også tiltag for at udelukke Royal Copenhagen? Jeg ved godt du er træt af at diskutere om det er ulovligt, men det virker utroligt, for mig, hvis der er tale om brud på konkurrence lovene... Men jeg har på den anden side også altid haft svært ved at se, hvorfor monopol er ulovligt...
Avatar billede madshammer Nybegynder
06. juli 2006 - 12:38 #9
Indstallere Linux* (sorry for spam)
Avatar billede keysersoze Guru
06. juli 2006 - 12:39 #10
at du køber en maskine med windows udelukker vel heller ikke at du kan installere fx linux? Nu har jeg ikke læst den artikel du henviser til men jeg har svært ved at se hvordan en maskine solgt med windows udelukker konkurrenter da man jo bare kan fjerne windows og installere et andet system - et grafikkort eller et cd-drev udelukker (som jeg ser det) i lige så høj/lille grad konkurrenter som windows da der alt andet lige kun er begrænset plads men lige så vel som ved styresystemet kan et grafikkort og andet tages ud og et andet isættes.

Det man jo køber er en samlet pakke ligesom når du køber en færdig bil - der er ingen der forhindrer dig i at købe enkeltdele og så samle bilen selv eller computeren selv undladende de ting man vil undvære.

Kan du evt henvise direkte til noget hvor der står at reglerne er som du siger i stedet for kun at henvise til diskutioner og fortolkninger?
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. juli 2006 - 12:43 #11
Gad jeg også godt vide, for køber du en bærbar med styresystem, og du vil have pengene tilbage for styresystemet, vil du 110% få at vide, at det kan de ikke hjælpe med, da det står for egen regning!
Avatar billede martin_moth Mester
06. juli 2006 - 13:26 #12
Hør nu her:

Elav mener at vide, at det er ulovligt, at sælge en PC med et præinstalleret styresystem, fx. winXP. Spørgsmålet går på, hvordan han får refunderet pengene for winXP, hvis det fulgte med.

Det har affødt en helt anden diskussion om det nu kan være rigtigt osv, og hvorfor han overhovedet køber en PC med winXP, hvis han ikke vil have winXP.

Det kan da være ligemeget - måske købte han PC'en fordi den var billig, og så fulgte winXP med.

Så ENTEN har elav ret, og han KAN få pengene tilbage - i så fald spørger han HVORDAN

ELLER så har han ikke ret, og så skal dem der mener det tilbagevise Elav's påstand....

Føler bare, at den er ved at glide af sporet, denne tråd ;o)
Avatar billede madshammer Nybegynder
06. juli 2006 - 13:32 #13
Hvordan er den ved at løbe af sporet? Det er da ikke fordi vi sidder og diskuterer om Bill Gates er en klovn, eller sådan noget. Det er da, efter min mening, ret ontopic, det som er kommet indtil videre...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. juli 2006 - 13:42 #14
http://www.microsoft.com/mscorp/productrefund/refund.asp

En original købt pakke kan i Nordamerika refunderes inden 45 dage. iflg. ovenstående kan en OEM licens ikke. (Kontakt leverandøren :-)

Det kunne være ovenstående der giver troen, at man kan få penge retur...

En OEM licens sælges altid med hardware. Hardware producenten/leverandøren har fået licensen til videresalg til en farvorabel pris. Men da Microsoft giver forskellige afslag, afhængig af mængden af aftagne OEM licenser (Dell får nok større afslag ved salg af deres PC´ere, end Maxtor får ved salg med deres harddiske), må logikken byde, at det er leverandøren af hardwaren man skal tage en snak med. Man får næppe refunderet flere penge, end leverandøren har givet for licensen.

Jeg vil derfor ikke afvise at nogle leverandører/sælgere af OEM licenser er villige til at refundere licensen, mod at få den retur - men du skal næppe regne med det.
Avatar billede madshammer Nybegynder
06. juli 2006 - 13:55 #15
Så snart kassen computeren kommer i er åbnet, tror jeg ikke på at nogen  leverandøre vil tage noget som helst licens-betinget tilbage... Så man skal ihvertfald aftale, at man ikke skal have Windows med inden sælger afsender den.
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. juli 2006 - 16:28 #16
martin - jeg tilbagebeviste i min første kommentar :)
Avatar billede martin_moth Mester
06. juli 2006 - 16:53 #17
var det ikke bare "din egen opfattelse" - anyways - jeg har ikke forstand på hvem der har ret, men synes da det er interessant, så jeg er med på en lytter...
Avatar billede elav Nybegynder
06. juli 2006 - 17:38 #18
Man kan godt installere Linux på maskinen bagefter, men det er IKKE pointen!

Windows XP sælges med, og derfor er muligheden for at vælge Linux (Vælge Windows fra) ikke til stede...

Ifølge loven om medgift, må der ikke følge 2 GRATIS VM-glas med øllene! - Du kan udbede at få værdien af glassene trukket fra prisen!

Ligesom pizzarier ikke må sende 1,5 liter sodavand med ved køb over eks. 6 pizzaer...

...At alle praktiserer det - Det er en anden sag!
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. juli 2006 - 18:23 #19
"Ifølge loven om medgift, må der ikke følge 2 GRATIS VM-glas med øllene! - Du kan udbede at få værdien af glassene trukket fra prisen!"

Hvorfor er det så lige du vil have muligheden for  at et gratis styresystem skal følge med i stedet?

Nogle pc producenter (f.eks.HP og Fujitsu Siemens) har serier af maskiner der er certificeret til Linux. Disse vil kun kunne tilbydes i projektsalg (+50 stk) ellers er det underskudsforretning.

Linux er for nørder.
XP er for nørder OG nybegyndere.
Måske det er grunden til at Linux ikke tilbydes som en mulighed.
Avatar billede keysersoze Guru
06. juli 2006 - 19:14 #20
nu kan pakken med pc+windows heller ikke sammenlignes med gratis glas eller cola du snakker om i "medgift" (som helt korrekt hedder tilgift) - windows følger jo ikke gratis med, du køber jo en windowslicens med i pakken og ikke som en "gratis gave".
Avatar billede keysersoze Guru
06. juli 2006 - 19:25 #21
D'OH kom til at submitte for tidligt....

Mange gange følger der jo heller ikke gratis glas med nogle øl - derimod plejer man at lave specielle gavepakker. Og det samme med pizza - det er et specielt tilbud de har og som sådan ikke en tilgift.

Derimod så jeg en reklame i urban/metro i går hvor man fik en gratis USB-key hvis man købte en bærbar - det vil jeg derimod klart mene er imod reglerne angående tilgift da varen ikke har en "ubetydelig værdi" og altså er betinget af et køb... Men windows følger jo netop ikke gratis med, det er en del af pakken og jeg har derfor svært ved at se at det er i strid med tilgift og i strid med konkurrencereglerne.
Avatar billede elav Nybegynder
06. juli 2006 - 23:29 #22
John_stigers>

Jeg ønsker IKKE at en Linux-distribution skal medfølge _istedet_! - Jeg ønsker at computerne skal være "tomme" - Det kan så foreslåes at man kan købe en Windows-Licens sammen med computeren - Ikke omvendt!

Kører du selv en GNU/Linux distribution? (Ang. at det er for nørder)

...Hvis ikke, så lad være med at udtale dig om noget, du TROR du ved!

For 5 år siden, var det KUN for nørder! - Ikke mere!

...De fleste Linux-distributioner har FORLÆNGST overhalet Windows XP! - Det er blot kendskab til produktet der mangler! - Og det billede ødelægger Microsoft!

Når man har købt en bærbar, har man allerede betalt for Windows XP - Ergo er der ikke umiddelbart en grund til at hoppe på en Linux-distribution istedet! - Og det er konkurrenceforvridende!

Den måde Windows XP integreres i et salg af en bærbar idag, får den til at fremstå som "gratis", hvilket jo som bekendt er HELT forkert!

keysersoze>

Problemet er jo netop, at den fremstår som "gratis", da man ikke kan få afslag ved at fravælge det!

Ang. hardware-snakken, med at en computer så også skal leveres uden grafikkort, etc... - Det holder jo ikke! - Man har muligheden for at vælge en anden model!

Medmindre der er tale om drivere, så skal software og hardware holdes FULDSTÆNDIG adskilt rent salgsmæssigt! - IMHO!
Avatar billede elav Nybegynder
06. juli 2006 - 23:32 #23
Jeg kan f.eks. henvise til en MS-reklame her på sitet - Dog for noget tid siden!

Husker I "Microsoft vs. Linux"?

...Her postulerer MS at deres serverløsning skulle være billigere i drift end en Apache-server!

Sikke noget vås! - Igen konkurrenceforvridende...

Man ser jo heller ikke reklamer, hvor Bilka påberåder sig "Vi er altid billigere end Aldi!"
Avatar billede keysersoze Guru
06. juli 2006 - 23:55 #24
på hvilken måde mener du at windows kommer til at fremstå som gratis? Alle de annoncer jeg kan huske står der hvad "pakken" indeholder og ingen af dem står der at pakken kun er puteren og så "medfølgende gratis windows!" eller noget?

som du siger med at man bare kan vælge en anden computer i forhold til grafikkort så kan du jo også sagtens vælge computere uden windows - der er utallige computere (både stationære og bærbare (ja, også andet end zepto)) uden windows med?

Generelt tror jeg ikke at MS er hverken værre eller bedre til at drage sammenligninger til linux i forhold til linux vs ms - men er man modstander af den ene er det bare lettere at lægge mærke til dem der favorisere den man ikke kan lide. Jeg husker i hvert fald flere grafer og sammenligner fra linux også dengang jeg kigge på det.
Avatar billede elav Nybegynder
07. juli 2006 - 00:03 #25
Hvem udover Zepto? - Er blot nysgerrig - Er på jagt efter en ny bærbar!

Linux kan/kunne med rette tillade sig at svare igen med grafer!

...Der skal ikke mange udregninger til at vise at "gratis" er billigere end X kr. (x>0)

Jeg ved der også henvises til support! - Men der er udgifterne de samme!
Avatar billede keysersoze Guru
07. juli 2006 - 00:13 #26
Der er jo altid Apple ;)

Ej - her; http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=48&Parent=&Sort=&Gallery=&Producent=0&Rating=0&Max=&Soegeord=&Direction33645=2&Sorted33645=&Direction34367=2&Sorted34367=&Check4=43190&Equal33646=&True402=&Trueval402=197999&Direction11=2&Sorted11=&Direction15=2&Sorted15=&Direction49=2&Sorted49=&Direction56=2&Sorted56=&Equal100=&Direction34062=2&Sorted34062=&Direction34063=2&Sorted34063=&Direction611=2&Sorted611=&Direction150=2&Sorted150=&True6342=&Trueval6342=209389&Direction157=0&Sorted157=&Equal38=&True6286=&Trueval6286=42484&True10028=&Trueval10028=96147&Submit.x=14&Submit.y=7

Og så er der formentlig masser der ikke er tilmeldt edbpriser.

Mht udregninger så er der jo flere udregninger en bare prisen - det er både muligheden for anskaffelse af support for firmaer, prisen for at skifte software (og evt hardware, ydelse og 1000-vis af andre ting der spiller ind. Det er da klart at gratis er billigere end X kr - men det er vist også den laveste sammenligning overhovedet man kan lave.

Du må undskylde hvis jeg er med til at tage denne diskution ud på et vildspor for jeg ved godt at dette jo egentlig ikke er hvad du spørger om - men utrolig meget af dette går på fortolkninger af skrevne ord og der er jeg (og andre) så lidt uenige med dig i hvordan du fortolker det. Så selvom vi åbenbart ikke kan svare på dit spørgsmål (måske fordi det ikke kan besvares?) så håber jeg at lidt livlig diskution kan gøre E lidt mere spændende ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. juli 2006 - 10:39 #27
elav> vedr. om jag har prøvet linux i den ene eller anden variant: Ja - og det ER for nørder.
Avatar billede elav Nybegynder
07. juli 2006 - 10:51 #28
Oki, jeg vil egentlig gerne til "bunds" i "Microsoft vs. Linux" (Et "firma" mod en "kerne"!) :D

Supporten er lige så god på Linux, som på Windows! - Ikke mindst på server-området! (Ikke mindst, NÅR det offentlige hopper på OpenSource-vognen! :))

Prisen for at skifte software, er en engangsudgift - Derfor kan den ikke bruges i sammenligningen! (...Linux er stadig billigst efter eks. 5 år)

Skift af hardware? - Det er MEGET begrænset hvad en server kan indeholde, der ikke er understøttet...

Ydelse? - Du mener ikke seriøst, at en Windows Server yder mere end en Linux-server?

1000-vis vil jeg gerne have uddybet :)
Avatar billede elav Nybegynder
07. juli 2006 - 10:58 #29
John_stigers> Prøvet Kubuntu?

...Min svigermor og svigerfar kører Kubuntu - Og tro mig, de er IKKE nørder...

De har installeret det helt selv, vha. en guide jeg har skrevet, på 35 sider.

Ja, debian er for NØRDER! - ENIG!
Avatar billede elav Nybegynder
07. juli 2006 - 11:02 #30
keysersoze>

Hvad er søgekriterierne? :D

"Må ikke være en mærkevare"

Mit valg er altså:

Vælg noget der duer, med Windows XP, eller køb en skod computer uden! (Og nej, det er IKKE Windows XP der gør førstnævnte "god")
Avatar billede keysersoze Guru
07. juli 2006 - 11:21 #31
Jeg tror - igen - at det er fordi vi ser forskelligt på tingene. Et eller andet sted er vi meget enige, godt nok kører jeg MS men har har også leget med linux og har intet imod det - tværtimod. Det der gør forskellen - tror jeg - er at du ser meget isoleret på en enkelt ting og ikke det hele som en samlet pakke.

jeg tror at der er betydeligt flere MS-uddannede folk end Linux-folk - derfor vil det som udgangspunkt være lettere at skaffe folk til håndtering af MS-maskiner. Ja - selvfølgelig kan supporten være lige så godt men den er måske ikke altid lige så let at skaffe til i hvert fald de mere avancerede ting. Skiftes selve styresystemssoftwaren kan der i mange tilfælge følge ekstra udskiftninger med - har du fx en MS server-/maskinpark og pludselig vil skifte så er det jo mere end styresystemet der skal skiftes, det er måske også mail-system, office-system etc. I sidste ende kan det måske endda også betyde personaleudskiftninger hvis det nuværende ikke har forstand på Linux og selvom man selvfølgelig kan skaffe L-folk så vil det alt andet lige tage tid at få dem ind i virksomhedens tankegang... Bare for at tage lidt eksempler.

Ydelsesmæssigt så er det igen mere i det end bare ordet ydelses isoleret - ydelse kan måles på flere fronter end bare hastighed og styrke. Sammenligningsmæssigt kan du måske tage ydelse på et antivirus program; Hvilket er bedst? Jamen, det afhænger helt af hvordan du måler det og hvad dit mål er. Jeg mener ikke at MS performer bedre end linux - jeg mener MS er bedst på nogle punkter og Linux bedst på nogle andre.

Grunden til nok at det, som du udtrykker, kun er skodcomputere der findes uden MS skyldes langt hen ad vejen nok at det ikke kan betale sig. De færreste tør gå i gang med linux fordi det har et rygte om at være besværligt og for nørder - ingen har licenser til MS liggende og flyder (de gamle putere sælges videre i mange tilfælde så ikke engang genbrug ville kunne lade sig gøre) - og er man endelig "nørd" nok til at ville have en puter uden MS ville man formentlig enten selv samle eller gå til en speciale-forretning hvor det også ville kunne lade sig gøre at købe færdige uden MS.

... men ja, der er der ingen tvivl om at det er svæere at få en uden MS end med ;)
Avatar billede elav Nybegynder
14. juli 2006 - 13:43 #32
Okay, jeg er vist blevet godt oplyst!

Point?
Avatar billede keysersoze Guru
14. juli 2006 - 19:09 #33
dem kan du bare dele ud eller beholde alt efter hvem du mener har fortjent det :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
14. juli 2006 - 20:40 #34
"...Min svigermor og svigerfar kører Kubuntu - Og tro mig, de er IKKE nørder...

De har installeret det helt selv, vha. en guide jeg har skrevet, på 35 sider."

hmmm.... 35 sider og så påstår du hårdnakket at det ikk er for nørder?
Avatar billede madshammer Nybegynder
14. juli 2006 - 22:46 #35
Man kan kode sit eget styresystem, og bygge sin egen computer ud fra en 35 siders guide... tror jeg.
Avatar billede keysersoze Guru
05. august 2006 - 14:42 #36
lukketid :)