Avatar billede elav Nybegynder
04. juli 2006 - 17:33 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Køb af Bærbar UDEN windows - Og kompatibilitet med Linux

Hejsa,

Jeg er på jagt efter en bærbar pc, der leveres uden Windows! (eller andre MS-produkter)

Desuden skal hardwaren være "Linux-kompatibel" (Rettere: Kubuntu)

En række krav (minimum):

1,8 Ghz (Centrino - Evt. core solo/duo?)
1GB Ram
60GB harddisk
15,4" skærm (1680x1050px) - Eller andet Widescreen-format
Helst NVidia-grafikkort (Nemmest at have med at gøre i Linux!)
Bluetooth
Ekstern monitor udgang
Lang batteri-levetid! (+3T)

Strømforsyning med standard DC-stik !!! (Så der fåes uoriginale!)

Nogen forslag?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. juli 2006 - 17:57 #1
Mener Zepto kan leveres uden windows. Linux kompatiblitet er noget du laver, ikke noget du får færdigt i en pakke!

Der er et firma i england der sælger laptops med linux efter dit ønske. Hvis du vælger en af de maskiner de bruger (se link) så er du nok rimeligt sikker på at få ådet til at virke: http://www.linuxemporium.co.uk/products/laptops/
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. juli 2006 - 18:01 #2
http://laptopworld.dk/index.php?id=271

Linux
Jeg har testet maskine med Suse Live 10.0. Der er en række ting der ikke virker, men som man ved en fast installation vil kunne få til at virke. WLAN, Aplication knapper og lydkort er nok de 3 største minuser. Men jeg er som sagt sikker på at installere man Suse på harddisken og bruger man lidt tid på at google så vil Suse Linux let kunne køre på maskinen. Faktisk ser det ud til at lydkortet kan installers med Yast (en automatiseret install aplikation for SUSE) og Atheros WLAN kortet burde kunne klares med MadWIFI. To ting jeg desværre ikke kan teste uden at installere SUSE. SUSE linux er jo desværre ikke gratis, men det er OpenSUSE. Så hvis du er fristet, så prøv det.

Jeg har også testet med Ubuntu Live Linux. Denne starter dog op med en grafik fejl, fejl konfigureret X. Igen noget der uden tvivl let kunne bringes til at fungere, men det har ikke været en del af test objektet.
Avatar billede Slettet bruger
04. juli 2006 - 22:06 #3
"SUSE linux er jo desværre ikke gratis, men det er OpenSUSE. Så hvis du er fristet, så prøv det."

"james_t_dk" nu gør du mig nysgerrig, hvad er forskellen?? under alle omstændigheder kan SuSe købes i USA for ca. 100 - leveret i DK og det vil jeg også godt sælge det for
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. juli 2006 - 04:37 #4
Jeg aner ikke hvad forskellen er. ovenstående er klippet fra en anmeldelse.

Umiddelbart er opensuse for suse hvad fedora er for redhat.
Avatar billede elav Nybegynder
08. juli 2006 - 00:42 #5
Jeg bruger Kubuntu! (www.kubuntu.org)

Det er lige til!
Avatar billede strych9 Praktikant
08. juli 2006 - 01:55 #6
HP sælger vist en linje af "HP Compaq business notebooks" med Ubuntu præinstalleret. Men jeg ved ikke om det er US only.
Avatar billede elav Nybegynder
27. oktober 2006 - 19:27 #7
Point?
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2006 - 19:38 #8
Why not??