Avatar billede martinowitz Nybegynder
04. juli 2006 - 10:15 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Flytte fra Novell til W2K3 R2

Hejsa

Jeg sidder ude i en virksomhed, hvor jeg skal have flyttet alle brugere fra et Novell netværk til en W2K3 R2-server.

Hvordan gør jeg det nemmest ?

/M
Avatar billede jps6kb Novice
04. juli 2006 - 11:29 #1
Jeg sidder selv med begge dele på mit arbejde, og jeg vil vove at påstå, at du skal oprette dine brugere manuelt på W2K3 serveren. :)
Avatar billede martinowitz Nybegynder
04. juli 2006 - 11:46 #2
Så må jeg jo igang med at oprette alle brugerne fra starten af - virker bare lidt tåbeligt, hvis man der nu havde været flere tusinde brugere. Men jeg har ikke kunnet finde noget værktøj til at flytte fra det ene system til det andet :-(
Avatar billede jps6kb Novice
04. juli 2006 - 11:59 #3
Nej, det er rigtigt.. jeg har også siddet med problemet for noget tid siden, men jeg kom kun frem til den manuelle løsning. Desværre.. hehe..
Avatar billede wise Seniormester
04. juli 2006 - 15:06 #4
Det hele afhænger af antallet af brugere = besværet...
PS jeg kender ikke AD og har ikke prøvet at lave dette før - men har arbejdet en del med LDAP og interesseret mig for integrationsmuligheder så dette er ikke helt i hampen. ;-)

Uden at kende win2k3 vil jeg gætte på at der må være en række oplysninger der vil mangle i forhold til de flestes NDS oprettelser. Fx har mange ikke email med i NDS men det skal med i w2k3 hvis du vil bruge exchange.

Men når det er sagt, så har novell lavet DirXML (http://www.novell.com/dirxml) som jeg i de tidligere versioner har set holde et AD og NDS fuldt synkroniseret.
Det var jo en fed løsning.
MEN jeg ved ikke med licenser til dirXML... og hvad det koster af tid/penge af få det i luften.

På et mere lavpraktisk niveau understøtter begge systemer LDAP.. så man kan med en LDAP klient i princippet exportere brugerne fra det ene system og importere i det andet. (LDIF filer hedder sådan en export)
Når jeg siger I PRINCIPPET er det fordi der igen er en del forskel på hvilke oplysninger der er i de 2 base. Jeg har prøvet at exportere fra AD, Lotus Domino og Novell og der er en del forskel på felterne.
Men jeg ville forvente man kunne exportere fra novell og så kun medtage relevante felter (fx username, firstname, lastname, title etc) og så importere denne til AD...

Endelig er jeg 99,9999% sikker på at MS må have en migration/import mulighed, selv ikke MS kan have overset at dette praktisk problem kan koste dem kunder. Der er jo ingen vil deres fulde fem der vil vælge et nyt directory for x000 brugere hvis der ikke kan migreres.
Se fx
http://www.remarc.co.uk/remarcnews/April05/NetwareWinServer2003.aspx
For slet ikke at tale om
http://www.microsoft.com/uk/novell

Det var fra denne søgning http://www.google.dk/search?q=migrate+from+novell+to+ad
Avatar billede martinowitz Nybegynder
04. juli 2006 - 15:14 #6
Lyder godt Wise - får lidt godnat læsning i aften :-D
Avatar billede jake_the_snake Nybegynder
04. juli 2006 - 15:14 #7
Undskyld det var der vist allerede linket til...
Avatar billede martinowitz Nybegynder
10. juli 2006 - 12:30 #8
Brugerne er blevet sat op til at køre synkront, så de logger stadigvæk på Novell, men har adgang til serveren via en bat-fil, der kører på deres klient.