Avatar billede bamse4470 Nybegynder
02. juli 2006 - 09:21 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Formodede motherboard problemer

Jeg har en dejlig stationær computer.

ASUS P4S800D-X motherboard
2 x 512 Mb Kingston DDR400 Ram
3 GHz P4 800 MHz FSB
GeForce 6600 GT

Jeg har bare et lille problem, som jeg ikke kan hitte ud af.
Begge RAM-blokke har siddet i en anden computer jeg havde i cirka 4 måneder og virkede upåklageligt. Men nu hvor de begge sidder i det nye motherboard kan computeren finde på fuldt ud vilkårligt at fryse. Ikke noget med blå skærme den stopper bare fuldstændig.

Dette motherboard understøtter dual-channel og derfor har jeg to RAM-blokke. Hvie jeg derimod piller en RAM-blok ud kører computeren upåklageligt, uanset hvilken blok det er. Sætter jeg begge blokke i, så fryser den. Uanset om de sidder i det ene par dual-channel eller det andet par, eller bare i to vilkårlige slots.

Jeg har en ide om efterhånden at det er motherboardet den er galt med, er der nogen der kan af eller bekræfte det?
Avatar billede zynzz Praktikant
02. juli 2006 - 09:40 #1
Altså er du 100% sikker på det er motherboardet?, det har ikke noget med at gøre der ikke er køling på dit kabinet?

Hvor lang tid kan du bruge computeren, før den fryser?
Avatar billede bamse4470 Nybegynder
02. juli 2006 - 09:46 #2
Det sjove er, at hvis den bare kører almindelig skrivebordsopgaver. Internet, spiller musik eller viser video så kan den køre uendeligt.

Værst er det hvis jeg kører 3DMark05 på den, det kan den slet ikke klare, når begge blokke sidder i.

Køling er intet problem, der er god køling på processor og grafikkort, der sidder en kabinet blæser og endnu en der blæser op på grafikkortet. Samtidig er siden pillet af, så køling er ikke problemet i hvert fald. :)

Jeg kan i øvrigt køre en Burn-In test på maskinen uden at der sker noget, det er først når 3D motorerne skal i gang, men der skulle ikke være noget galt med grafikkortet.
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. juli 2006 - 09:48 #3
Har du prøvet at opdatere:
BIOS, grafikkort, chipsæt m.m?
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. juli 2006 - 09:48 #4
grafikkort = selvfølgelig drivere... ;)
Avatar billede bamse4470 Nybegynder
02. juli 2006 - 09:53 #5
jeg har prøvet alt, jeg så den anden dag at der var en ny BETA bios fra ASUS, men ikke om jeg vil røre den med en ildtang. Ikke BETA.

chipsæt er også prøvet. Jeg tjekker lige det hele igennem igen for at se om der skulle være nyt i alle sager.
Avatar billede bamse4470 Nybegynder
02. juli 2006 - 10:05 #6
jeg har lige fundet en ny AGP driver fra SiS til det chipsæt der er på mit bundkort.. jeg tjekker lige om det virker.
Avatar billede bamse4470 Nybegynder
02. juli 2006 - 10:21 #7
ingen held indtil videre.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
02. juli 2006 - 10:57 #8
Beta fra ASUS=final Mærkelig ide de har, men sådan har de gjort i årevis. Har du prøvet at lade ramblokkene sidde i single channel?
Avatar billede bamse4470 Nybegynder
02. juli 2006 - 11:24 #9
hottadpole: ja jeg har prøvet alle kombinationer.

A1 og B1 er dual
A2 og B2 er dual

jeg har prøvet, A1-A2, A1-B2 og begge dual konfigurationer.

jeg forstår det ikke.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
02. juli 2006 - 12:12 #10
Er de 2 ram klodser ens? Har du testet dem med memtest86?
Avatar billede bamse4470 Nybegynder
02. juli 2006 - 12:23 #11
det er de ja.. købt i en 2 pak.. og rammene er på listen over anbefalede ram til dual channel.. asus egen liste altså :)

nej det har jeg ikke gjort.. prøver lige
Avatar billede bamse4470 Nybegynder
02. juli 2006 - 12:27 #12
så har vi det dejlige problem. jeg har ingen skriver til at lave en bootable disk.. og ingen floppy.

findes der et windows baseret test program?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
02. juli 2006 - 12:37 #13
En windows memory test er normalt en langsommelig afære. Ser om jeg kan finde en til dig. Ellers kan jeg oplyse at mange supermarkeder har åbent i dag!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
02. juli 2006 - 12:38 #14
Avatar billede bamse4470 Nybegynder
02. juli 2006 - 12:42 #15
jeg skal såmænd snart op og handle.

En langsom affære gør ikke noget, den har stået brak i et par måneder nu jeg har fået bærbar.. Jeg overvejer at sælge den, men så skal fejlen jo rettes først, samtidig er det en sød lille maskine til de ting jeg nu vil lave. jeg kigger på testen lidt senere, nu kører jeg lige en burn-in på den for at se om det giver noget nyt.
Avatar billede c-holst Novice
02. juli 2006 - 21:16 #16
skud i tågen:
haft fat i din manual til bundkortet og været en tur inde i biosen for at tjekke at alt er som det skal være, med de rette fsb, spænding, multiplyer og lavet en save and exit
Avatar billede bamse4470 Nybegynder
02. juli 2006 - 21:49 #17
jeg har været hele BIOS igennem med manual og min bærbar og internet ved hånden.

jeg er uddannet IT-supporter men de bruger virkelig mange fine udtryk.

Jeg har ændret lidt hist og her, men det var kun kosmetiske ting.

Men jeg forstår det stadig ikke. Jeg skal have et nyt bundkort alligevel så det er nok der den ender.
Avatar billede bamse4470 Nybegynder
05. oktober 2006 - 16:05 #18
lukket
Avatar billede james_t_dk Juniormester
10. oktober 2006 - 21:02 #19
Hvad fandt du ud af?
Hvad var resultatet af memory testen?
Avatar billede bamse4470 Nybegynder
11. oktober 2006 - 01:07 #20
jeg fandt ikke ud af så meget andet end at jeg købte et andet motherboard og det løste alle de problemer jeg havde..

Jeg købte ingen andre dele. Så nu har jeg en funktionel maskine igen, så mangler det bare at jeg får sendt det andet motherboard tilbage til butikken så de kan lege lidt med det. :)