Avatar billede juggalo Nybegynder
02. juli 2006 - 01:03 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Logging af aktivitet på åbent WLAN

Her er situationen;

Jeg har et åbent accesspoint (eller rettere en trådløs router) som folk kan hoppe på - det er helt i vinkel.

MEN jeg vil gerne logge al aktiveten på det trådløse netværk - altså så jeg kan se hvem der har været på og hvilke websider osv. de har besøgt.

Hvordan bærer jeg mig ad med det?
Avatar billede leif Seniormester
02. juli 2006 - 01:14 #1
Hvordan vil du kunne se hvem der har været på ? Hvis alle kan logge på ?

Ja, du vil kunne logge en MAC adresse, men du vil ikke kunne slå op nogen steder om hvem det er.
Avatar billede juggalo Nybegynder
02. juli 2006 - 01:18 #2
Det er jeg fuldt ud klar over, det er også derfor jeg er interesseret i at finde ud af hvad folk bruger netværket til - så kan jeg bedre vurdere om det åbne netværk i stedet skal være lukket.
Avatar billede leif Seniormester
02. juli 2006 - 01:33 #3
Hvilken FireWall bruger du ?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
02. juli 2006 - 08:59 #4
på en linksys wrt54g(l) kan man installere DD-WRT firmware.
med den installeret kan du køre Rflow collector på din maskine og overvåge aktiviteten!

http://www.dd-wrt.com/dd-wrtv2/ddwrt.php
http://www.dd-wrt.com/dd-wrtv2/rflow.php
Avatar billede juggalo Nybegynder
02. juli 2006 - 12:29 #5
Jeg sætter ikke min lid til at logge direkte fra routeren (altså SNMP)... Jeg er ikke så interesseret i mængden af trafik som jeg er interesseret i at finde ud af hvilke websider det besøges.

Kunne man måske forestille sig, at al trafikken der er på det trådløse net bliver sendt gennem en computer der står og logger tingene?
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
02. juli 2006 - 12:34 #6
Hvis du har en linksys med dd-wrt, kan du installere syslogd - service fra kiwi og derved logge hele dytten på en pc.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
02. juli 2006 - 12:34 #7
Ja du kan jo sætte en computer op som proxy server. Så har du også mulighed for at filtrere ting fra.
Avatar billede juggalo Nybegynder
02. juli 2006 - 12:42 #8
en proxy lyder som en god ide - men hvordan adskiller jeg det, så de som sidder på kabel-LAN ikke skal igennem proxy, mens de der er på WLAN skal?
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
02. juli 2006 - 17:02 #9
Beskriv dit isenkram lidt nærmere.
Avatar billede juggalo Nybegynder
03. juli 2006 - 00:04 #10
Den løsning jeg er ude efter afhænger ikke af det hardware jeg benytter....

Den optimale løsning ville i mit hoved være;

1) Klienterne går på det åbne WLAN og får tildelt IP via DHCP.
2) Gateway IP peger på en maskine som al deres trafik går igennem og hvor det logges/evt. begrænses
Avatar billede james_t_dk Juniormester
03. juli 2006 - 08:38 #11
Jamen så skal du have en proxy. Og hvis du bruger et WLAN accesspoint, så sætter du bare proxyen mellem det trådednet og det trådløse, så logger den alt trafik.
Avatar billede juggalo Nybegynder
03. juli 2006 - 09:22 #12
Spørgsmål i den forbindelse;

Hvordan tvinger jeg folk til at bruge proxy'en - hvis det eneste jeg kan "tvinge" dem til at er bruge en bestemt gateway?

De proxy'er jeg har kigget på har krævet, at man skulle indstille ting i f.eks. browseren - og det er jeg jo naturligvis ikke så meget for
Avatar billede juggalo Nybegynder
03. juli 2006 - 15:22 #13
Okay - efter at have snust lidt rundt virker det som om det jeg skal have gang i er en transparent proxy...
Avatar billede juggalo Nybegynder
13. juli 2006 - 09:43 #14
lukker