Avatar billede nph12 Nybegynder
30. juni 2006 - 17:01 Der er 26 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan kommer jeg igang med php?

Hej
Hvordan kommer jeg igang med php? Hvad skal jeg bruge af editor?

Hvad skal jeg bruge, hvis jeg vil køre php, mysql lokalt? Jeg skal vel bruge en webserver, men hvilken?
Avatar billede 7degreez Praktikant
30. juni 2006 - 17:02 #1
apache ;)
Avatar billede pidgeot Nybegynder
30. juni 2006 - 17:04 #2
Og sørg for det ikke er 2.2, da der ikke er moduler til den version. Du skal bruge en af de ældre udgaver.

*smutter igen*
Avatar billede nph12 Nybegynder
30. juni 2006 - 17:07 #3
Apache skal jeg bruge til webserver, men hvad med resten? Findes der ikke andre webservere end apache?
Avatar billede nph12 Nybegynder
30. juni 2006 - 17:20 #4
Hvad bruger I andre til at programmere i php?
Avatar billede fixxxer Nybegynder
30. juni 2006 - 17:36 #5
Mine anbefalinger er:

Som editor kan du bruge en ganske almindelig teksteditor, fx notepad. Af high-end programmer kan nævnes Dreamweaver og GoLive.

Jeg vil klart anbefale dig at køre Apache. PHP og Apache arbejder rigtig godt sammen, men du kan også bruge IIS hvis du har Windows XP Professinal eller Windows 2000 Professinal.

Apache henter du her: http://httpd.apache.org
PHP her: www.php.net
MySQL her: www.mysql.com
Avatar billede nph12 Nybegynder
30. juni 2006 - 17:43 #6
fixxxer>> OK. Jeg henter lige apache, php og mysql. Skal jeg bare installeres tingene eller skal jeg også konfigurer noget?
Avatar billede leif Seniormester
30. juni 2006 - 19:10 #7
Jeg vil anbefale dig at læse de Installationsvejledninger der er med.

Som editor bruger jeg enten Notepad eller Webcoder fra TSW.

Du kan vælge og kigge på: http://www.apachefriends.org/en/index.html som er en samlet pakke lige til at installere, jeg vil dog kun bruge pakken i test og ikke til live sider.
Avatar billede nph12 Nybegynder
30. juni 2006 - 22:51 #8
Jeg kan ikke få apache serveren til at køre. Hvordan skal jeg installere serveren?
Avatar billede nph12 Nybegynder
30. juni 2006 - 23:41 #9
Det er ikke lige til at få den webserver til at køre. Hvad gør jeg forkert?
Avatar billede leif Seniormester
30. juni 2006 - 23:44 #10
Har du Skype ? Hvis Ja, luk den
Avatar billede nph12 Nybegynder
30. juni 2006 - 23:46 #11
Nej, jeg har ikke skype
Avatar billede leif Seniormester
01. juli 2006 - 00:05 #12
Ja, så har du gjort noget galt
Avatar billede nph12 Nybegynder
01. juli 2006 - 00:12 #13
Skal jeg konfigurer noget inden det virker?
Avatar billede tedar Nybegynder
01. juli 2006 - 12:23 #14
som nybegynder vil jeg klart anbefale at bruge http://www.wampserver.com/en/index.php - det er stort set bare at trykke på install.
Avatar billede nph12 Nybegynder
01. juli 2006 - 13:53 #15
Jeg kan ikke være den første som skal have installeret php, mysql og apache, så der må findes en guide, hvordan man får disse ting op og køre.

tedar>> et godt alternativ til apache, men jeg prøver lige og se, om jeg kan få apache serveren til at køre.
Avatar billede leif Seniormester
01. juli 2006 - 13:54 #16
Den guide jeg synes var bedst findes ikke mere da siden er lukket.

Men http://httpd.apache.org/docs/1.3/windows.html
Avatar billede larsroan Nybegynder
01. juli 2006 - 17:10 #17
Et alternativ til WampServer er Xampp hos Sourceforge (- the world's largest Open Source software development web site)

-Many people know from their own experience that it's not easy to install an Apache web server and it gets harder if you want to add MySQL, PHP and Perl.  Why not just press "install"; http://www.apachefriends.org/en/xampp.html

Xampp har et nyttig kontrollpanel for oppstart av Apache, MySql,..
Avatar billede nph12 Nybegynder
01. juli 2006 - 18:36 #18
Nu er det da lykkes mig at få apeche web serveren til at køre. Kigger lige på de andre ting.
Avatar billede nph12 Nybegynder
01. juli 2006 - 22:13 #19
Nu har jeg også fået installere mysql.

Installere lige php og en editor (hvad ikke lige, hvilken en jeg vælger endnu)

Hvor skal jeg gemme filerne på apache webserver?
Avatar billede nph12 Nybegynder
02. juli 2006 - 12:19 #20
Hvem vil have point? Opret et svar, hvis det er!
Avatar billede mpj_86 Nybegynder
02. juli 2006 - 12:22 #21
Jeg bruger Crimson Editor, en af de bedste editor jeg har prøvet..

http://www.crimsoneditor.com/
Avatar billede leif Seniormester
02. juli 2006 - 12:40 #22
Hvis du mener jeg har fortjent
Avatar billede nph12 Nybegynder
02. juli 2006 - 18:57 #23
Alt for meget konfiguration - jeg dropper det indtil videre....

fixxxer>> Hvis du vil have point, så må du lige oprette et svar.
Avatar billede fixxxer Nybegynder
02. juli 2006 - 19:49 #24
svar
Avatar billede fixxxer Nybegynder
02. juli 2006 - 19:52 #25
svar
Avatar billede tedar Nybegynder
02. juli 2006 - 22:37 #26
bare lige for at nævne det, WAMP konfigurere stort set alt for dig - apache , mysql og php i en fin lille pakke - ready to go
Avatar billede nph12 Nybegynder
04. juli 2006 - 00:51 #27
Guide til installation af php og apache
http://www.tanguay.at/installPhp5.php5?step=1
Avatar billede nph12 Nybegynder
21. juli 2006 - 18:14 #28
Installere php, apache, phpmyadmin og mysql nemt og hurtigt
http://www.appservnetwork.com/