Avatar billede sorenbuss Nybegynder
30. juni 2006 - 13:37 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

CPU-idle på moderne maskiner ?

Jeg har 7 AMD Barthon 3000 MHz maskiner stående i et lokale. De varmer en del og bruger strøm. Jeg har derfor prøvet med CPU-idle, men har svært ved at se den store forskel i CPU-temp trods at den giver en gennemsnit-idle på 95 %
Har også et par 6600GT grafikort, er der et program der kan "idle" dem ?
De eksempler jeg har set på CPU-idles hjemmeside omhandler gamle processorer. Virker programmet også på nye ?
Avatar billede gnowak Nybegynder
30. juni 2006 - 23:18 #1
Idle vil i princippet sige, at den bestemte enhed ikke benyttes. Det vil sige at temperaturen formentlig er så lav som den kan blive, hvis maskineren ikke arbejder. Angående 6600GT Gfx kort så kan de køre op til 60 grader C i idle mode: http://www.computing.net/gaming/wwwboard/forum/4640.html. Hvis du har onboard gfx på nogle af dine bundkort, anbefaler jeg at fjerne 6600GT kortene, medmindre du spiller på maskinerne. Angående strøm, ville jeg fjerne alle unødvendige enheder fra pc'erne eller erstatte dem med mini itx bundkort.
Avatar billede sorenbuss Nybegynder
02. juli 2006 - 21:26 #2
Ved du om processoren kører på fuld kraft hele tiden,- åbenbart gør grafikkortet det ikke, når den ikke bruges ? Hvis ikke må den vel gå ned i frekvens, eller hvordan foregår det rent praktisk når den går i "idle-funktion" ?
Tak for svaret i øvrigt.
Avatar billede gnowak Nybegynder
03. juli 2006 - 08:22 #3
Processoren kører IKKE på fuld kraft hele tiden, medmindre computeren arbejder med noget alla folding @ home eller andet. Du kan eventuelt "ned" clocke processoren i din bios eller ved hjælp af software til dit bundkort (det er ikke sikkert at dit bundkort understøtter dette). I princippet bør du også kunne "ned" clocke dine grafikkort, men har ingen erfaringer med dette, udover hvis softwaren som følger med kan klare det. Det er endvidere tvivlsom hvor stor effekt det vil have, når hverken grafikkortet eller CPU alligevel ikke arbejder (idle)...

Noget af min praktiske erfaring er som følger: Mit system = Intel P4 2,8 GHZ + Radeon 9600 pro fireblade edition... Dette system er omkring 35 grader C IDLE (der er varmt inde i lokalet i forvejen) og ryger op på ca. 55 grader C når jeg spiller 3D spil.
Hvis du virkelig vil gøre noget ved problemet, skal du bruge noget eksternt køling, f.eks vandkøling med radiator.. profesionelle løsninger er at installere et air-condition system. Mange forsikringsfirmaer kræver at system temperaturen er under 25 grader C (er ikke helt sikker på den præcise temperatur), hvilket kræver en lav lokale temperatur.
Avatar billede sorenbuss Nybegynder
03. juli 2006 - 09:47 #4
Det evige dilemma med høj ydelse og lav varmeudvikling :-)
Tak for god information.