Avatar billede christoffer535 Nybegynder
29. juni 2006 - 18:31 Der er 7 kommentarer

Hjælp til xmms installation på ubuntu

Hey.

Først vil jeg lige sige at jeg overhovedet ikke har styr på linux, det er første gang i dag jeg ser det.

Jeg har lige installeret linux og vil gerne ha xmms eller et lign. program installeret, jeg ved bare ikke hvor jeg skal starte. Jeg har hentet en fil fra xmms.org der hedder xmms-1.2.10.tar.gz.

Hvad gør jeg nu...?

På forhånd tak.

Chris
Avatar billede Slettet bruger
29. juni 2006 - 19:42 #1
start programmet Synaptic og find den pakke der hedder xmms, sæt et flueben og klik på "marker til installation" og klik på envend. Så vil programmet blive installeret. Alternativt kan du åbne en terminal og skrive: "sudo apt-get update". Minus "". Skriv derefter: "sudo apt-get install xmms". Igen uden "". Så skulle den være der.
Avatar billede Slettet bruger
29. juni 2006 - 19:44 #2
I øvrigt er Amarok efter min ringe mening bedre/federe/mere anvendelig end xmms. Den kan installeres efter samme opskrift som beskrevet ovenfor.
Avatar billede Slettet bruger
29. juni 2006 - 21:27 #3
Kun af ren og skær nysgerrighed, kan xmms ikke hentes som RPM fil UBUNTU? lidt lettere for en nybegynder med RPM
Avatar billede Slettet bruger
29. juni 2006 - 21:37 #4
@helgec: Ubuntu er baseret på Debian og anvender derfor ikke RPM-pakker. Der findes et program der kan konvertere RPM-pakker til .deb-pakker som efterfølgende kan installeres. Men det vil være at gå over åen efter vand, når nu pakken kan installeres via Apt eller Synaptic.
Avatar billede christoffer535 Nybegynder
06. juli 2006 - 02:56 #5
tak for det. smid et svar...
Avatar billede harpocrates Nybegynder
22. december 2006 - 19:14 #6
ikke for at fluekneppe noget, men ville det nemmeste ikke have været at installere det fra en promt:
$sudo apt-get install xmms
- sådan :)
Avatar billede harpocrates Nybegynder
22. december 2006 - 19:16 #7
argh.. lige nu hader jeg mig selv.. sorry alle sammen :)
- så kan man lære at læse noget helt igennem. me stupid idiot. yes thats me. lala