Avatar billede tosssen Nybegynder
29. juni 2006 - 15:06 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

DVD-brænding

Hej,

Jeg har netop købt min første dvd-brænder, som er en ekstern usb 2.0 Liteon SOSW-852SX.
Jeg har prøvet at brænde data-dvd'er med den medfølgende nero 6 og det går tilsyneladende fint indtil jeg prøver at læse den brænde dvd med samme drev. Her beder windows blot om at jeg indsætter en disk i drev E. For at gøre det hele endnu mere mærkeligt så kan jeg godt læse de brændte skiver via mit LG dvd-drev til 230 kr.
Når jeg tester dvd'erne hos mine kammerater, så kan de ikke læses.

Nogen gode bud hvad der er galt og hvordan det kan løses?

Hilsen Søren

P.S.: Jeg tager på ferie i aften til d. 9. juli, så der går lige lidt tid inden jeg får tjekket Jeres svar.
Avatar billede tedar Nybegynder
29. juni 2006 - 15:19 #1
er det DVD-R eller DVD+R skiver du har brændt?
Avatar billede tosssen Nybegynder
29. juni 2006 - 16:18 #2
Det er DVD+R
Avatar billede bubbaa Nybegynder
29. juni 2006 - 16:19 #3
Jeg havde samme problem med min brænder. Jeg løste det ved at opdatere firmwaren i den. Men det løser selvfølgelig ikke problemet hos din kammerat
Avatar billede tosssen Nybegynder
29. juni 2006 - 16:21 #4
Er det samme type brænder? Jeg har forsøgt at finde ny firmware, men jeg har angiveligt den nyeste version allerede.
Avatar billede tedar Nybegynder
29. juni 2006 - 16:44 #5
En hel del dvd-drev kan ikke læse dvd+r - prøv med en dvd-r pg se om ikke det skulle løse problemet
Avatar billede tosssen Nybegynder
29. juni 2006 - 16:51 #6
Hmm øv - havde en enkelt dvd-r skive liggende og den stejlede min brænder over. Så nu må det vente til jeg kommer hjem fra ferie med at teste igen på en ny dvd-r. Ifølge specifikationen til brænderen
  http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=109685
skulle den jo godt kunne brænde på dvd-r.
Avatar billede tedar Nybegynder
29. juni 2006 - 17:38 #7
ja der skulle ikke være nogle problemer der.
Avatar billede bubbaa Nybegynder
29. juni 2006 - 17:54 #8
Det har intet at gøre med om det er dvd-r eller dvd+r da han godt kan læse dem i det andet drev efter de er blevet brændt.
Det er ikke samme brænder jeg har, men var akkurat samme problem.
Avatar billede tedar Nybegynder
30. juni 2006 - 00:45 #9
Har du/I prøvet at brænde på andre medier (brands) eller med lav hastighed?
Avatar billede azrael Nybegynder
30. juni 2006 - 03:15 #10
Jeg vil lige smide et par observeringer ind. For det første er jeg personlig ikke så vild med en ekstern DVD-brænder, selv hvis den kører via USB2.0. Jeg synes nemlig ikke, at båndbredden er tilpas stor nok, og der kan også fhv. nemt opstå problemer med andre enheder, der hænger på USB-bussen. Alt i alt giver det en mere ujævn brændekvalitet end der måtte være ønskelig. Som ekstern DVD-brænder ville jeg personligt foretrække en med FireWire (IEEE1394) tilslutning.

Dernæst medievalget; i de senere år er det blevet et meget gængst problem, at diverse brændere har deres "favoritmedier". Desværre skifter det ofte endda fra én brænder til den næste selvom der er tale om samme model. Endnu mere kedeligt er det, at man ofte ikke kan se, hvem der producerer et givet medie. Man kan næsten ikke gå efter navnet på pakken mere. Der er selvfølgelig undtagelser, og nogle af de mest anbefalede medier produceres af hhv. Taiyo Yuden og Mitsubishi Chemical Corporation. Sidstnævnte sælges under Mitubishis eget brand, Verbatim, så lige her kan man være helt sikker på at få MCC medier.
Så gør som der blev foreslået, og prøv med et par medier fra forskellige producenter.

Formatet: DVD+R er som regel at foretrække fremfor DVD-R, selvom sidstnævnte er den officielt godkendte type. Der er flere årsager, hvorfor DVD+R er at foretrække; en af dem er at DVD-R konsekvent "misbruger" buffer underrun teknologien ved selve brændingen, dvs. selve det at brænde en DVD-R involverer konstant (kontrolleret) standsning af laseren for at repositionere og linke sektorer. Det gør DVD+R ikke. De fleste dual format brændere er også mere kompatible med DVD+R end DVD-R. De brænder simpelthen i bedre kvalitet på DVD+R. Det er dog rigigt, at nogle gamle DVDROM-læsere havde problemer med DVD+R skiver, men det er *meget* længe siden og ofte kan netop dette problem løses ved at ændre mediets booktype til f.eks. DVD.

Brændehastighed: Den foretrukne hastighed er 8x, selv med en 16x brænder og 16x medier. Selve brændetiden forringes ved 8x ift. 16x med ca. 1,5 minut, men brændekvaliteten bliver meget bedre, med betydeligt mindre jitter og betydeligt mindre PI-fejl.

Håber, at I kan bruge ovenstående oplysninger til noget... :)

Hilsen,
Marc
Avatar billede tosssen Nybegynder
10. juli 2006 - 16:21 #11
Hej, tak for kommentarerne. Jeg har nu på min ferie købt nogle nye dvd-r skiver og brænderen vil heller ikke have noget med dem at gøre (ligesom den enkelte dvd-r jeg prøvede at brænde på for godt en uge siden).
Jeg er i øvrigt enig i at en ekstern brænder ikke er at foretrække, men min kæreste har anskaffet sig en ultraslim bærbar uden optisk drev, så vi havde jo brug noget der kan sættes til den også, dvs. 2 fluer med et smæk.
Hvad er det for noget det med "booktypen", som du skriver om, Marc?
Avatar billede azrael Nybegynder
11. juli 2006 - 17:58 #12
Booktype er en slags kendingsmærke for den type medie du brænder. Nogle brændere lader dig sætte en given booktype manuelt, f.eks. så en DVD-R får mærket DVD-ROM, hvilket kan afhjælpe kompatibilitetsproblemer. Jeg ved dog ikke helt, om det er problemet hos dig.

Hvis du har Nero i en nyere version, har du så prøvet Nero CD/DVD Speed? Det er et værktøj, hvor du bl.a. kan undersøge kvaliteten af dine brændinger. Jeg mener, at Lite-On også understøttes af programmet. Du skal ind under Disc Quality og lave et scan af et par af dine brændte medier. Det anbefales som regel ikke at scanne ved højere end 8x hastighed.

Hvis du ikke kan CD/DVD Speed til at virke kan du forsøge dig med Kprobe, som er decideret lavet til Lite-On (af en ansat), men som er lidt mere "nørdet" (læs: indviklet) at bruge... :)

CD/DVD Speed kan du også finde her: http://www.cdspeed2000.com/
Kprobe kan du finde her: http://www.cdrlabs.com/kprobe/

Hilsen,
Marc
Avatar billede tosssen Nybegynder
28. december 2012 - 14:07 #13
Lukket