Avatar billede jan281178 Nybegynder
28. juni 2006 - 16:26 Der er 4 kommentarer

importer data

Jeg har fået importeret et stort datasæt fra et regnskabsprogram til Excel, men nu er problemet at beløbne står med punktum i stedet for komma. Det bevirker at Excel ikke opfatter beløbet som et beløb, og jeg kan derfor ikke summere beløbne sammen.
Kan i hjælpe mig?

Dataen stammer fra en *.CSV fil.
Avatar billede oyejo Nybegynder
28. juni 2006 - 16:48 #1
I regnearket: Trykk Ctrl + H
Erstatt:  .  (punktum)
Erstatt med: ,  (komma)

Hvis det enda ikke virker
skriv inn tallet 1 i en tom celle
Trykk Ctrl + C ( kopier)
Merk alle dine tall.
Velg Meny -> Rediger -> lim inn utvalg
og velg alternativet multipliser nede til høyre
Avatar billede brynil Nybegynder
28. juni 2006 - 16:58 #2
Prøv evt. at importere data til et internationalt regneark. Højreklik på et faneblad, vælg Indsæt, Internationalt makroark og importér til dette.

Når du kopierer data over til et dansk ark, burde du kunne se kommatal.

Det er godt nok ikke afprøvet hér med en .csv fil, så måske kan formatet o.a. i filen drille.
Avatar billede gammer Nybegynder
28. juni 2006 - 17:58 #3
En anden måde er følgende:
Kan du importere filen igen ved hjælp af Guiden Tekstimport, skal du ved trin 3 vælge (markere) den kolonne dine tal står i.
Herefter klikker du på knappen "Avanceret". Her har du mulighed for vælge hvilke tegn som Excel skal genkende som tusindtalseparator eller decimalseparator. Fuldfør importen og dine tal skulle gerne stå på den rigtige måde.
Du kan evt. prøve dig frem, hvis ikke det rigtigt i første omgang
Avatar billede henriksp Nybegynder
05. juli 2006 - 12:19 #4
Eller i Excel menuen i toppen vaelg vaerktoejer(tools), muligheder (jeg er ikke helt sikker paa hvad den hedder paa dansk, paa engelsk options), faneblad international, og saet din decimal separator til punktum, og tusindtalsseparator til komma. Derefter kan du importere din csv fil uden problemer. Du kan altid aendre dine seperatorer tilbage til system operators (fastsat i windows, og hos dig er det dansk/europaeisk) hvis du vil vise data paa en mere dansk maade.