Avatar billede desolater Nybegynder
26. juni 2006 - 15:38 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Kontakt på ekstern harddisk?

Jeg har en ekstern USB harddisk boks, men der er ikke nogen tænd/sluk kontakt, så skal tage strøm stikket fra hele tiden, når den skal slukkes...

Så tænkte jeg på at sætte en kontakt på selv, men kan kun gøre det ved selve molex stikket over til harddisken....
Men er det nok at afbryde 12 v linjen. Sådan at 5 v stadig løber ind...?

Eller kan harddisken tage skade af at den stadig er koblet til?

Eller hvordan kan jeg ellers sætte kontakten på et molex for at den afbryder al strøm?
Avatar billede peet49 Nybegynder
26. juni 2006 - 15:45 #1
Tag minus, den er på de fleste fælles.
Avatar billede desolater Nybegynder
26. juni 2006 - 15:50 #2
Dem er der vel to af ?
Avatar billede gyraf Nybegynder
26. juni 2006 - 16:16 #3
Nej-nej-nej!!!!

Du må under ingen omstændigheder bryde i minus'en - det ka' få rigtig trælse konsekvenser fordi der stadit er 5 og 12V - og så har du pludselig mulighed for at have -7 på 5V hvis du er uheldig!

Jeg har brændt CD-drev af på den måde!

Du ku' eventuelt montere en net-afbryder? Strømforsyningen i sig selv trækker jo stadig en del strøm selv om der er afbrudt til forbrugeren.

Ellers brug en dobbelt-afbryder, og tag +5 og +12 samtidig.

Jakob E.
Avatar billede desolater Nybegynder
26. juni 2006 - 16:25 #4
Ja det kunne selvfølgelig være en mulighed... men jeg har nemlig nogen enkelt pols afbryder til at ligge og så var det om man kunne afbryde, med sådan en på en måde?
Avatar billede gyraf Nybegynder
28. juni 2006 - 08:51 #5
I netledningen kan du sagtens nøjes med at afbryde på den ene leder. Forudsat selvfølgelig at din afbryder ka' klare 220V!

Jakob E.
Avatar billede desolater Nybegynder
03. juli 2006 - 20:20 #6
)
Avatar billede bubbaa Nybegynder
03. juli 2006 - 20:30 #7
Ikke for at blande mig, men det er ikke pænt at tage pointene selv når gyraf har hjulpet dig. Så er det ikke sikkert han gider at hjælpe en anden gang.
Avatar billede desolater Nybegynder
03. juli 2006 - 20:37 #8
nej jeg ved det, men det var jo sådan set ikk det der var spørgsmålet...
den der mulighed havde jeg selv omvejet... men det står selvfølgelig ikk i mit spørgsmål... så det har du nok ret i..
Så hvis han vil have dem så skriv lige.. så fikser vi lige det...