Avatar billede Jane Knudsen Nybegynder
26. juni 2006 - 13:32 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Opdatering af navneområde i Excel 2003 DK

Jeg har defineret et navneområde i Excel - dette område bliver hele tiden størrer. Hvordan får jeg dette navneområde automatisk opdateret. MS har beskrevet det i kb183446, men dette gælder den engelse version af Excel. Hvilke formel skal bruges når det er den danske version.
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. juni 2006 - 13:40 #1
FORSKYDNING(reference;rækker;kolonner;højde;bredde)
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. juni 2006 - 13:47 #2
TÆL(værdi1;værdi2;...)
Avatar billede Jane Knudsen Nybegynder
26. juni 2006 - 13:50 #3
Mit nuværende område går fra A1 til K4030, hvordan skal jeg bruge formlen, således at navneområdet udvides når der kommer flere linier til?
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. juni 2006 - 13:51 #4
eller TÆLV(værdi1;værdi2;...)

Bringer dette dig videre ?
26. juni 2006 - 13:53 #5
De 2 nævnte metoder oversættes til:
=Ark1!$A$1:FORSKYDNING(Ark1!$A$1;TÆL(Ark1!$A:$A);0)
og
=INDIREKTE("A1:A"&TÆL(Ark1!A:A))
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. juni 2006 - 14:04 #6
A1:  Month    B1:  Sales
A2:  Jan      B2:  10
A3:  Feb      B3:  20
A4:  Mar      B4:  30

For Month laver du som beskrevet i kb18344 hvor du i refererer til skriver:
=FORSKYDNING($A$2,0,0,TÆLV($A$2:$A$200),1)

Hvad angåt sales, gør du det samme, og i refererer til skriver du:
=FORSKYDNING($B$2,0,0,TÆL($B$2:$B$200),1)

Det vigtigste er =RAND()*0+10, for det gør at den bliver opdateret når du har indsat nye data. =RAND() genererer et tilfældig tal, og dett ganges med 0, og der lægges 10 til, som jo er værdien der stod i B2 til at starte med. Værdien af =RAND()*0+10 er lig 10, ganske som det var før. I den danske udgave anvender du SLUMP()*0+10.
Avatar billede Jane Knudsen Nybegynder
26. juni 2006 - 14:05 #7
Det bliver næsten rigtig - den blokker kun kolonne A op - jeg vil gerne dække området A-K
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. juni 2006 - 14:10 #8
Ja så må du modificere det ydeligere med kolonnerne C til K. Husk at TÆLV Tæller antallet af celler, der ikke er tomme. Det bruger du til tekstkollonner, og TÆL Tæller antallet af celler, der indeholder tal. Det bruger du i kollonner der indeholderr tal.
26. juni 2006 - 14:12 #9
Så retter du bare til K-kolonnen i de 2 formler:

=Ark1!$A$1:FORSKYDNING(Ark1!$A$1;TÆL(Ark1!$A:$A);10)
og
=INDIREKTE("A1:K"&TÆL(Ark1!A:A))
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. juni 2006 - 14:13 #10
Hvis der f.eks i kolonne C står salgsperson, så skriver du i "navn i projektmappe" salgsperson, og i "refererer til" skriver du
=FORSKYDNING($C$2,0,0,TÆLV($C$2:$C$200),1)

O således udvider du den helt til kollonne K.
Avatar billede Jane Knudsen Nybegynder
26. juni 2006 - 14:29 #11
Jeg ved ikke om vi taler (skriver) forbi hinanden, men jeg forstiller mig at formlen skal skrives i feltet "Refererer til" i menuen "Definer navn" og dermed vil dataerne i området som starter i A1 og slutter i K? hele tiden være navnegivet fx som "Data" uanset om rækkeantallet hele tiden forøges.
26. juni 2006 - 14:33 #12
Det er præcist det, jeg har beskrevet for dig.
Avatar billede Jane Knudsen Nybegynder
26. juni 2006 - 14:41 #13
Sådan som jeg læser dine formler, så skal jeg navngive hver kolonne for sig - er det rigtig forstået?
26. juni 2006 - 14:44 #14
Nej, det er ikke korrekt. Det er en navngivning af hele område A1:Kxxx ved hjælp af de viste formler.
Avatar billede stewen Praktikant
26. juni 2006 - 14:46 #15
Jeg ligger inde med en tilføjelsesprogram til Excel - "Dynamic Range Wizard" - som en gut har lavet tilbage i 1998, men som stadig virker til Excel 2003. Programmet er, som det fremgår af navnet, en wizard der laver formelen til dig - uanset om det er rækker eller kolonner eller begge dele der skal gøres dynamisk.

Det er meget enkelt at bruge - sender den gerne
26. juni 2006 - 14:47 #16
Kopier denne formel
=INDIREKTE("A1:K"&TÆLV(Ark1!A:A))
26. juni 2006 - 14:48 #17
Kopier denne formel
=INDIREKTE("A1:K"&TÆLV(Ark1!A:A))
Den virker uanset hvilket indhold der er i kolonne A
26. juni 2006 - 16:09 #18
Lykkedes det for dig?
Avatar billede Jane Knudsen Nybegynder
26. juni 2006 - 16:12 #19
Nej desværre.
Det navngivne område skal bruges til en pivottabel, men jeg har stadig problemer med at få din formel til at fungere. Jeg har markeret området og valgt "Indsæt-Navn-Definer" og navngivet og derefter i reference skrevet "=INDIREKTE("A1:K"&TÆLV(Ark1!A:A))" og til sidst valgt "tilføj-OK". Men hvis jeg vil opdatere pivottabellen med dette navngivne område får jeg fejl.
Avatar billede Jane Knudsen Nybegynder
26. juni 2006 - 16:17 #20
Hov - nu har jeg fået det til at virke :-) jeg siger tusind tak til erikjuul.