Avatar billede jokkejensen Novice
25. juni 2006 - 17:28 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Harddisk problemer : disken vil formateres

Hej..

Jeg har et meget voldsomt problem..

En pc er brændt sammen.. psuen røg ved lynnedslag- og har brændt MB og resten af.

Jeg har så bygget en ny, og sat den gamle harddsik i der indeholder regnskab (uden backup)

Når jeg tilgår den i den nye pc, står der "disken er ikke formateret - vil du formatere" ... og det vil jeg IKKE !!

Hvad skal jeg gøre - kunden skal bruge den i morgen ..

Disken registrers fint i bios og windows.

Nogen der ved hvad det skyldes ?

/JJ
Avatar billede evers- Nybegynder
25. juni 2006 - 17:40 #1
Det kunne godt se ud som om, at harddiskens TOC er fucked up (Table of Contents). DVS, at Windows ikke har mulighed for at se hvilke filer der ligger på harddisken. Men fysisk ligger filerne der stadig. Det du har brug for, er et recovery program som kan hente disse data frem. Der findes en lang række af disse programmer på internettet, nogle er gratis, andre er ikke.

Dog kan du også risikere, at harddisken har taget skade under lynnedslaget.
Avatar billede gratis Nybegynder
25. juni 2006 - 18:00 #2
ta et kig på dette program "TestDisk" http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk , har ikke prøvet at bruge det.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
25. juni 2006 - 18:44 #3
Getdataback anbefales jævnligt lige som PC Inspector. Begge kan findes via http://www.google.dk
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. juni 2006 - 18:46 #4
Måske kunden husker at lave backup nu?
Husk at anbefal din kunde det - kraftigt!
Avatar billede jokkejensen Novice
25. juni 2006 - 19:17 #5
takker !! jeg kigger lige på det og vender tilbage...
!!!
Avatar billede jokkejensen Novice
25. juni 2006 - 19:19 #6
nogen der har erfaring med lynnedslag ?

Jeg trode bare det var PSU der sagde Stop.. og andet ikke tog skade ?

/JJ
Avatar billede Slettet bruger
25. juni 2006 - 19:25 #7
Skal dit spøtgsmål forstås som at din "gamle" disk er sat som slave? hvis det er tilfældet og du får den besked er det sandsynligt at partitionstabellen er corrupt, hvis det er tilfældet download TESTDISK guide på http://www.helgec.dk/lost%20partition.html prøv i første omgang om du kan se den/de oprindelige partitiner med programmet og vent evt. med at skrive ny tabel før jeg har set din logfil hvis du er usikker
Avatar billede hottadpole Nybegynder
25. juni 2006 - 20:46 #8
Ang. lynnedslag er det ikke nødvendigvis psu der ta'r skade. Hos min bror røg psu første gang, men anden gang var det en stang ram der stod af.
Avatar billede azrael Nybegynder
28. juni 2006 - 22:15 #9
Er det nye motherboard radikalt anderledes end det gamle? F.eks. fra en anden producent? I så fald er det ikke utænkeligt, at BIOS i det nye board mapper harddisken anderledes end BIOS i det gamle board. Hvis det er tilfældet, så får du nok brug for at anvende en computer, der har BIOS fra samme producent som i det gamle board og så evt. gå vejen via Ghost, TrueImage eller deslige.

Hilsen,
Marc
Avatar billede jokkejensen Novice
12. februar 2007 - 10:00 #10
hey..

Jeg beklager at jeg ikke har vendt tilbage på denne tråd.

Jeg løste det med et gendannelses program af data, kan desværre ikke huske navnet (skal ikke ske igen)

Smider i ikke alle et svar, så acceptere jeg dem bare alle - om en lille uges tid.

/JJ
Avatar billede azrael Nybegynder
12. februar 2007 - 18:49 #11
Jeg takker pænt nej, men glæder mig over, at du har fået løst problemet! :)
Avatar billede jokkejensen Novice
18. august 2010 - 12:35 #12
jeg lukker :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. august 2010 - 20:33 #13