Avatar billede semiprofkode Nybegynder
25. juni 2006 - 16:51 Der er 52 kommentarer

smtp adressen et fremmed sted

Hvordan finder man smtp adressen til sin outlook mail når man er et fremmed sted i verden hvor de godt nok har internet, men ikke taler ens sprog? Eller i det hele taget når man er ude et sted og ikke kan/vil spørge ?
Avatar billede old-faithful Praktikant
25. juni 2006 - 17:09 #1
Jeg går ud fra at du kan bruge den samme SMTP som du normalt bruger?
Avatar billede leif Seniormester
25. juni 2006 - 17:14 #2
Det er ikke altid, men de kan måske bruge den samme, nogen steder kører med SMTP Gateway service så finde den selv ud af hvilken den skal bruge da den redirecter al trafik på port 25 over på den rigtige server.
Avatar billede leif Seniormester
25. juni 2006 - 17:14 #3
Men ellers er der bare at spørge
Avatar billede old-faithful Praktikant
25. juni 2006 - 17:18 #4
Ellers er der også webmailløsningerne, som burde virke overalt. Hvis din udbyder ikke har det, kan man f.eks. få en adresse hos Hotmail eller Yahoo.
Avatar billede semiprofkode Nybegynder
25. juni 2006 - 17:28 #5
nå, selvfølgelig har jeg allerede prøvet med min normale smtp adresse(smtp.mail.dk), det virker ikke ! Såvidt jeg kan se har det med internet udbyderen at gøre, hvilken smtp adresse man skal bruge. Jeg rejser meget.

hotmail eller yahoo er ikke en løsning, jeg har et firma, og jeg vil sende fra firma mail adressen selvom jeg ikke lige er i DK.

Jeg er et sted hvor jeg ikke bare kan spørge. Forstår ikke hvordan jeg kan være den eneste der sidder med dette problem. Det er jo sådan hver gang man er et nyt sted.
Avatar billede leif Seniormester
25. juni 2006 - 17:40 #6
En løsning er jo at køre det på noget Exchange/Domino eller lign. eller have en secure SMTP stående man kan bruge alle steder fra.

Det er et problem for alle som rejser.
Avatar billede leif Seniormester
25. juni 2006 - 17:41 #7
Hvis det er dit eget firma, har du så hosted din email ude i byen eller hoster du selv ? Hvis du har hosted ude i byen har din Host sikkert en webmail du kan bruge.
Avatar billede peterben Nybegynder
25. juni 2006 - 17:52 #8
Det er et stort problem, som der er en let løsning på. Og den er gratis.
Og man kan absolut ikke bruge samme smtp-adresse hos forskellige udbydere og der er ikke noget med at noger routes nogen rigtige steder hen. Og webmail er jo forfædeligt.
Løsningen er at du installerer din egen smtp-server på din bærbare. det er bare et program, der gør dig helt uafhængig af ISP-ernes smtp-servere. Som så heller ikke har dine mails liggende. Det viker også via mobiltelefonen.
Log ind på www.postcastserver.com og download enten den skrabede gratisudgave eller den billige "professional". Du fåe et nyt liv - at rejse bliver at leve.
Avatar billede peterben Nybegynder
25. juni 2006 - 18:01 #9
Jeg glemte at sige, at svaret var 1000 point værd - for mig.
Avatar billede leif Seniormester
25. juni 2006 - 18:05 #10
peterben -> Vil ikke virke alle steder, har det ikke gjort for mig. Nu sætter jeg selv forbindelser op på steder med mange besøgende også fra udlandet og vi tilbyder SMTP gateway, dvs. så længe deres mailprogram er brugt til at sende på port 25 så bruger den, den SMTP server som vi har defineret. Og jeg må skuffe dig har faktisk brugt TDC's SMTP server da jeg sad i Estland (Satte selv deres forbindelse op)
Avatar billede peterben Nybegynder
25. juni 2006 - 18:20 #11
leif: jeg har tdc, cybercity og sonofon på steder jeg kommer fast i Danmark. Ingen af stederne kan acceptere mails sendt med en af de andres smtp-adresser. Jeg kommer fast 10 forskellige steder i udlandet og ingen af stederne kan man bruge andet end den pågældende udbyders smtp adresse. Men det kan godt være at man i Estland kan definere en smtp-server, der kan bruges med en hvilken som helst adresse - såfremt den er defineret til at acceptere alt. Men du vil jo ikke rejse rundt med os og definere en sever hvert nyt sted vi kommer. Postcastserver er genialt for en, der rejser meget. og meget få er klar over hvor stort problemet i praksis er og hvor let det kan løses uden nogen specielle definitioner.
Avatar billede leif Seniormester
25. juni 2006 - 18:26 #12
peterben -> Jeg tror ikke du forstår hvad det er jeg skriver. Samtidig ved jeg at jeg har brugt en Lokal SMTP server, men har faktisk haft steder hvor den ikke kunne få lov til at aflevere emailen videre.

Vi er enige om at de Danske udbydere har sørget for at man KUN kan bruge en af deres SMTP servere.

Jeg skriver at det pågældende sted man er, hvis man fx. er på et Hotel eller lign. afhængig af deres Setup har sørget for at man kan sende emails uden at vide hvilken SMTP server man skal bruge samt at jeg siger at jeg i Estland brugte TDC's SMTP server og IKKE en server i Estland
Avatar billede peterben Nybegynder
25. juni 2006 - 18:38 #13
leif: det er bare så få steder i verden at det er muligt, at det er et helvede at rejse uden sin egen - eventuelt gratis - smtp-server. Ingen hoteller har nogen løsning medmindre du bruger deres dyre bredbåndtilbud - og så er det ikke alle alligevel. Og næsten alle udbydere har lukket for al trafik uden korrekt smtp-adresse. Det skyldes også ønsket om at reducere spam, som man kan misbruge sin egen smtp-server til.
I øvrigt er det interessant, at mange udbydere vil tillade, at du sender 1 eller 2 mails med en udebys adresse - men så lukkes der.
Engelske BT (british telecom) vil ikke engang acceptere at man sender mails, medmindre afsenders domænenavn er registreret og godkendt - men postcastserver kører uden om det hele.
I øvrigt blokeres mails sendt med postcastserver ofte, hvis man bruger port 25, da udbyderne ikke vil have fremmede på den port. Så man bruger port 29.
Avatar billede leif Seniormester
25. juni 2006 - 18:43 #14
Jeg forstår ikke du siger at man så bare bruger Port 29 i stedet for 25 da den modtagende mail server kun lytter på Port 25 !
Avatar billede peterben Nybegynder
25. juni 2006 - 18:50 #15
Leif: Nej, sådan er det ikke. En smtp-server har den funktion, at den venter med at sende mailen til modtagerens adresse er fundet. Når den er fundet får mailen til adressen - ikke til en port. Så det er udbyderen, der måske lytter på port 25 og tager det, der er adresseret til den - for så at sende til modtageren når adressen er fundet. Så jeg sender mine mails fra outlook indstillet på port 29 til en smtp-server på min pc, der lytter på port 29. Den finder så modtagerens adresse og sender mailen fra min pc direkte og ikke via udbydrens server.
Avatar billede leif Seniormester
25. juni 2006 - 18:54 #16
Dvs. du har SMTP serveren stående der hjemme i Danmark som lytter på port 29 eller hvad ?
Avatar billede peterben Nybegynder
25. juni 2006 - 19:40 #17
leif: nej - og jeg indrømmer at det er magi - smtp serveren er "bare" et program på min bærbare, som gør at den bliver en smtp-server, så jeg har altid en smtp-server med overalt. Ligesom en udbyders smtp server bare er en pc med et program, der gør den til en smtp-server. Det er MEGET smart. Prøv det. Det er gratis i den skrabede udgave.
Avatar billede leif Seniormester
25. juni 2006 - 19:45 #18
Ja, som jeg skriver har jeg prøvet før at have en SMTP på min laptop, men har som sagt haft problemer selvom at jeg forsøgte at skifte port, at mailprogrammet afleverede fint til SMTP serveren, men SMTP serveren afleverede ikke mailen videre.
Avatar billede peterben Nybegynder
25. juni 2006 - 20:05 #19
leif: Postcastserver har et vindue, hvor du kan se når mailen sendes videre og om der er problemer og hvilke. Den checker dns adressen som skal bruges og sender. Den professionelle udgave, der koster 25 dollars kan endvidere sættes op, så den automatisk bruger en af flere lokale smtp-adresser, såfremt den ikke selv kan klare opgaven. Jeg havde også en del problemer med løsningen for nogle år siden, men de er driftsikre nu.
Avatar billede morhan Novice
25. juni 2006 - 20:28 #20
Det lyder som ren magi. Jeg har aldrig hørt om en program som selv kan finde ip adressen på udbyderens smtp server, hvilket er meget nødvendigt, hvis port 25 er spærret
Avatar billede peterben Nybegynder
25. juni 2006 - 20:37 #21
Den finder ikke udbyderens smtp-adresse. Den kan selv - den ER en smtp server og har ikke brug for andres smtp adresse. Den finder modtagerens mail adresse.
Avatar billede leif Seniormester
25. juni 2006 - 20:45 #22
peterben -> Du kan have udbydere som har totalt blokeret for Port 25 og ergo ikke kan levere direkte til fx. CyberCity, og kun åbnet for at der kan bruges deres SMTP server. Hvordan vil du løse det med en Lokal SMTP Server ?
Avatar billede peterben Nybegynder
25. juni 2006 - 20:56 #23
det løser jeg hele tiden med at bruge port 29 eller en anden port så jeg er direkte på www ligesom udbyderen. Når min egen smtp server har fundet en mailadresse sender den mailen direkte til adressen og cybercity spørger ikke hvor den kommer fra. Det er kun smtp-serveren der spørger. En mand i kina kan jo også sende til dig uden at komme igennem cybercity's filter og kan sende fra en hvilken somhelst port.
Avatar billede peterben Nybegynder
25. juni 2006 - 21:01 #24
leif, du skal forstå, at man er på www når man har en forbindelse og at smtp-serveren hos udbyderen virker som et filter, som du undgår med din egen smtp-server. Min smtp server er sideordnet på www med udbyderens. Ligesom du kan surfe uden om udbyderen kan du sende mails uden om ham og hans port med din egen server. Prøv det.
Avatar billede morhan Novice
25. juni 2006 - 21:28 #25
Det er ikke helt det samme. For at kontakte en vilkårlig smtp server ude på internettet *skal* du igennem port 25. Det kan du ikke, hvis porten er blokeret hos udbyderen. Her er man nødt til at benytte en anden server som smart host (relay agent)

Hvis man skal modtage mail ved en lukket udbyder, skal man typisk konfigurere en MX backup rekord i dns zonen for sit domæne
Avatar billede leif Seniormester
25. juni 2006 - 21:38 #26
peterben -> Hvordan vil du så forklare at jeg ikke kan sende nu ? Har sat den til at køre på Port 29 og der ligger en mail som ikke kan sendes. (Port 25 er blokeret)
Avatar billede peterben Nybegynder
25. juni 2006 - 21:42 #27
Jeg kontakter ingen vilkårlig smtp server. Jeg kontakter min egen smtp server som jeg har sat til at modtage på port 29. Outlook sender til den adresse, som jeg har valgt for min smtp-server på min egen maskine - og er sat til at bruge port 29. Min egen smtp-server på min egen maskine finder modtagenren direkte som enhver anden smtp-server gør - og sender direkte. Jeg gør det fra morgen til aften hver dag 100 gange og har gjort det i 5 år - så det er sjovt at i vil forklare mig, at det ikke kan lade sig gøre. Der er bare så smart - og mærkeligt at ingen ved det.
Avatar billede leif Seniormester
25. juni 2006 - 21:46 #28
peterben -> Jeg tror så ikke at vi forstår dit setup. Kan du tegne det for os ?
Avatar billede peterben Nybegynder
25. juni 2006 - 21:58 #29
Jeg vil gerne prøve.
En smtp server er bare en funktion på internettet, som man skal have adgang til for at ens mails ikke sendes medmindre modtagers adresse er fundet.
Såfremt du har en smtp-server på din egen ,maskine, gør den det hele og du sender uden om udbydrens smtp-funktion. Internet adgang og smtp service er uafhængige af hinanden. Jeg opdagede det for 8 år siden i USA hvor jeg fik mig en amerikansk mobiltelefon som jeg ville bruge til at sende e-mail med. Så fortalte selskabet (vo icestream) at de ikke havde noge smtp-service og at jeg måtte etablere den selv. Så søgte jeg på nettet og fandt 2-3 programmer, der kunne give mig min egen. Og det virkede worldwide. Og så ligger de mails jeg sender ikke 2 år hos tdc. Så tegningen er det store net med masser af smtp-servere. Du skal bare via en af dem, men din udbyder forhindrer dig normalt i at komme igennem deres til en anden. Men er din egen maskine også en smtp-server er du på nettet for forsendelse af mails og skal ikke igennem udbyderens smtp-server.
Avatar billede leif Seniormester
25. juni 2006 - 22:00 #30
Nej, tegne.
Avatar billede peterben Nybegynder
25. juni 2006 - 22:11 #31
Jeg ved ikke hvordan man sender tegninger i det her system. Og jeg ved heller ikke hvad der er at tegne.

Såfremt du tegner systemet med en tdc smtp server er min tegning den samme - bortset fra at der står peterben-server i stedet for tdc - eller vipcybercity. DU ER en smtp-server hvis du downloader postcastserver og du kan alt det tdc's kan. i stedet for at sætte mail.smtp.dk eller pasmtp.tele.dk ind som smtp adresse skriver du leifsmtp, vælger port 29 i outlook og kalder postcastserver leifsmtp med port 29 og du kører. Det tager 10 minutter og du forstår det hele.
Avatar billede leif Seniormester
25. juni 2006 - 22:12 #32
www.ljnet.dk/exp/717432

Prøv at kig på det billede jeg har lagt der, hvordan vil du løse Problem1 ?
Avatar billede leif Seniormester
25. juni 2006 - 22:17 #33
peterben -> Og bruger du løsning 1 eller 2 ?
Avatar billede peterben Nybegynder
25. juni 2006 - 22:23 #34
Problem 1 eksisterer ikke da mailen går fra min smtp-sever direkte til modtagers mail server, der ikke er en smtp-server og ikke er fikseret på hvilken port, der sendes fra. En mail passerer kun en smtp-server 1 gang - og hos mig er det min laptops egen. Du er lige så fri fra din udbyders porte som om du brugte webmail. Og du er lige så fri fra tdc som hvis du går ind til naboen og sender via cybercitys smtp server.

Men jeg kan ikke tegne så godt som du kan. Men det andet kan jeg i søvne. Og ved at der er svært at forstå, at man gratis kan komme på linie med udbydrens smtp server - og at det intet har at gør med den server man henter mail fra.
Avatar billede morhan Novice
25. juni 2006 - 22:27 #35
I al almindelighed, så står der en smtp server i hver ende. En der sender, og en der modtager. Der modtages på port 25.

Din mail klient sender til din lokale smtp. Din lokale smtp sender videre til den smtp som er ansvarlig for det domæne du ønsker at sende til
Avatar billede leif Seniormester
25. juni 2006 - 22:29 #36
peterben -> Hvis det er så enkelt, kan du så forklare min kommentar 25/06-2006 21:38:50, hvis jeg bruger min udbyders SMTP har jeg ingen problemer.
Avatar billede peterben Nybegynder
25. juni 2006 - 22:36 #37
Ja, det kan jeg let forklare. Du har ikke din egen smtp-server etableret og så kan man kun sende på port 25 - som du og alle ved. Medmindre du kan få din udbyder til at sætte op til port 29. Men det er lettere at have sin egen - så vælger man bare den port man vil bruge for at komme ud til verdens mail-servere.
Avatar billede leif Seniormester
25. juni 2006 - 22:37 #38
Jo, jeg har postcast installeret på maskinen
Avatar billede peterben Nybegynder
25. juni 2006 - 22:41 #39
Der står ikke en smtp i den anden ende og modtager mails - det er en POP3 eller IMAP server - og ihvertfald ikke en, der intereseerer sig for hviken port eller server mailen er sendt fra.
Avatar billede peterben Nybegynder
25. juni 2006 - 22:47 #40
leif - det kunne du godt have sagt. Mne problemet er så at du i postcastserver skal vælge et hostname - jeg vil foreslå leifsmtp som du i outlook skal vælge som smtp adresse. Og så skal du i outlook under advanced vælge port 29 og det samme i settings i postcastserver. Så spiller det granteret.
Avatar billede morhan Novice
25. juni 2006 - 22:55 #41
POP3/IMAP er den service mail klienten henter posten fra. Det er stadigvæk SMTP delen som modtager emailen fra omverdenen
Avatar billede leif Seniormester
25. juni 2006 - 22:57 #42
Postcst lytter på port 29 og Outlook er sat op til at sende på port 29, POSTCAST modtager også mailen, men mailen bliver ikke leveret videre.
Avatar billede peterben Nybegynder
26. juni 2006 - 07:51 #43
morhan - jeg ved ikke om POP3/IMAP serveren OGSÅ er en smtp men det er ihvertfald ikke en der interesserer sif for om afsender har brugt en bestemt port og kender dens adresse.
Leif - jeg tror det kan skyldes, at der i postcastserver pcs), når den åbnes første gang, ligger en testmail, der ikke har en korrekt modtageradresse. Slet den og send en mail du har sendt til pcs. Check under settings i pcs om du har sat den til manuel eller automatisk afsendelse - og vælg automatisk.
Avatar billede morhan Novice
26. juni 2006 - 08:33 #44
Jeg tror du har misforstået hvordan emails bliver sendt rundt på internettet
Avatar billede leif Seniormester
26. juni 2006 - 10:19 #45
peterben -> Postcast fungerer fint når jeg sidder med en forbindelse hvor Port 25 ikke er blokeret, men tager jeg min anden forbindelse hvor port er blokeret virker det IKKE.
Jeg kan kun tilslutte mig morhan's kommentar at du har misforstået noget vedr. emails
Avatar billede peterben Nybegynder
26. juni 2006 - 21:33 #46
Det kan sagtens være at jeg har misforstået noget, men jeg sender 100 emails om dagen via port 29 til postcastserver på min maskine. Og det virker så mailene kommer frem fra hvor som helst i verden. Også hvor port 25 er blokeret. Så jeg tror at i har sat det forkert op. Men jeg forstår at i mener jeg tager fejl i at en humlebi kan flyve. Men det er da sjovt at høre nogen være så kloge, at de ved, at det man gør hele tiden og har glæde af ikke er muligt. Læs forklaringen på postcastservers hjemmeside. Den er til at få forstand af.
Avatar billede morhan Novice
26. juni 2006 - 22:05 #47
Så tager internetudbyderne også fejl? De er netop begyndt at spærre port 25 pga spam fra spam-bots, der installerer deres egen lokale smtp på de maskiner de inficerer
Avatar billede leif Seniormester
26. juni 2006 - 22:09 #48
peterben -> Du har aldrig svaret om du bruger Løsning1 eller Løsning2 fra det billede jeg lavede. Hvis du bruger Løsning2 er det klart men det lyder mere til at du bruger Løsning1.
Avatar billede semiprofkode Nybegynder
27. juni 2006 - 01:30 #49
Interessante pointer der flyver rundt herinde. Postcastserver vil ikke installere på min pc, den siger system32/gcpbbln.ocx failed to register. hmmmmmmmmm ?
Bruger du pro udgaven peterben ? Jeg vil også flyve som en humlebi.
Avatar billede semiprofkode Nybegynder
29. juni 2006 - 23:58 #50
Jeg må hellere tilføje, at jeg har fundet en løsning ved at bruge gmail, deres smtp server kan man bruge ligegyldigt hvor man er. Kunne ikke få postcastserver til at virke.
Avatar billede morhan Novice
30. juni 2006 - 00:07 #51
en tilføjelse mere, hvis nogen skulle undre sig, googles smtp virker på spærrede netværk fordi den kører på en anden port end 25
Avatar billede leif Seniormester
30. juni 2006 - 00:27 #52
Cool