Avatar billede azidbrain Nybegynder
10. maj 2001 - 13:15 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Netværk mellem win 2000 og 98

Hejsa

Jeg skal have lavet et netværk mellem 2 pc\'ere hvoraf den ene kører med 2000 og den anden med Win98. Netkortene er installeret men, siden jeg er lidt begynder kan jeg ik rigtig finde ud af hvor jeg skal begynde og slutte? Har hørt noget om gateways og IP\'er men hvordan skal det sættes op? Lidt hjælp ville være dejligt :)

Avatar billede kaspernygaard Nybegynder
10. maj 2001 - 13:20 #1
OK Først Win98! Højreklik på \"Andre Computere\"!
Så kommer der et lille windue frem, hvor du skal tilføje NetBeui, IPX, og TCP/IP!
Det samme skal du gøre i Win2000 her skal du bare højre klikke på \"Netwærkssteder\"!
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
10. maj 2001 - 13:22 #2
her er en laaaaaaaaaaaaaaaaaaaang detaljeret beskrivelse (3 sider)
http://www.win2000mag.com/Articles/Index.cfm?ArticleID=8837
Avatar billede azidbrain Nybegynder
10. maj 2001 - 13:41 #3
man kan da ikke tilføje de 3 komponenter i Win2000???? De er tilføjet i win98
Avatar billede azidbrain Nybegynder
10. maj 2001 - 13:44 #4
jeg skal måske tilføje at jeg også hat ADSL Netexpres installeret med tilhørende netkort...
Avatar billede kaspernygaard Nybegynder
10. maj 2001 - 13:46 #5
Hvis du vil have en IP-adresse, så går du ind i egenskaber på TCP/IP! så kan du f.eks. skrive 192.168.100.xx, men husk at de 2 sidste tal må ikke være ens på de to computerer!
Avatar billede azidbrain Nybegynder
11. maj 2001 - 20:51 #6
Skal man egentlig have et specielt kabel når det kun er 2 putere der skal forbindes?
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
11. maj 2001 - 23:10 #7
ja, hvis du laver en direkte forbindelse mellem de 2 pc\'ere skal du have et såkaldt cross-overkabel!
Avatar billede azidbrain Nybegynder
11. maj 2001 - 23:30 #8
okay, så er det nok der den ligger :) Jeg bruger bare et alm. kabel!
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
11. maj 2001 - 23:37 #9
sandsynligvis, ja :)
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
11. maj 2001 - 23:49 #10
takker for points :)
Avatar billede azidbrain Nybegynder
11. maj 2001 - 23:57 #11
You\'re welcome...
Avatar billede larsthansen Nybegynder
27. juni 2001 - 10:33 #12
Jeg ved ikke noget ADSL netexpres. Du har enten en ADSL router eller et kort som skal installeres i den ene af dine to computere.

Hvis du har en ADSL router ...
Hvis du skal forbinde en ADSL-router og to computere skal du bruge alm. netværkskabler og en hardware-dims som hedder en HUB. Stikket fra din ADSL-router, som er forbundet til HUBben har en IP-adresse. Denne IP-adresse er din gateway- IP-adresse, og den skal begge dine computere bruge.

Hvis du har et ADSL-kort i din Windows 2000 computer ...
Du skal stadig have et netværkskort installeret på begge dine computere. De to computere forbindes med føromtalte cross-over netværkskabel.
Gateway IP-adressen til din Win98 computer er den IP-adresse som du har givet din Windows 2000 computers netværkskort.

Eksempel på TCP/IP opsætning for netværkskortene, hvis du har et ADSL-kort ...
IP-adresse i WIN2000 = Gateway IP-adresse i WIN98:
IP-adresse i WIN98:
Undernetmaske:

Hold dig munter, Lars.