Avatar billede snebold Nybegynder
10. maj 2001 - 12:48 Der er 22 kommentarer og
4 løsninger

Smukke URL\'er :]

Hejsa!

måske lyder dette mega dumt men jeg syntes det ser fedt ud når man fx: har en URL der ser sådan ud
www.domain.dk/test/fruID.php?=343

Hvordan laver man det med links ;)
Avatar billede milo Nybegynder
10. maj 2001 - 12:50 #1
lol
Avatar billede wof Nybegynder
10. maj 2001 - 12:52 #2
Det er via en database.
Avatar billede snebold Nybegynder
10. maj 2001 - 12:52 #3
Ja det lyder dumt med det ville være fedt! Hvordan!
Avatar billede lauer Nybegynder
10. maj 2001 - 12:52 #4
hmm... det fattede jeg ikke helt.
Hvad er det du gerne vil ?
Det links som du kopierede herind, bringer nogle dataer videre fra en side linket er på.
Avatar billede milo Nybegynder
10. maj 2001 - 12:52 #5
behøver det ikke
Avatar billede wof Nybegynder
10. maj 2001 - 12:53 #6
Det er PHP og mySQL.

Du skal nok vide lidt om programmering.
Avatar billede iss Novice
10. maj 2001 - 12:54 #7
Avatar billede lauer Nybegynder
10. maj 2001 - 12:55 #8
det er kun PHP.
du kan bare sammensætte det med MySQL

Du kan lære meget mere på
www.webcafe.dk
www.mbn.dk
www.razor.dk
www.php.dk
www.anything.dk
www.netcoders.dk
Avatar billede snebold Nybegynder
10. maj 2001 - 12:57 #9
Jaja! Jeg kan lidt! men er det ikke noget med Variabler
Avatar billede nute Nybegynder
10. maj 2001 - 12:57 #10
interface >> det som står etter ? i en URL, kalles for parameter. Disse parametrene blir brukt til å enten å hente noe data fra en database, styre innlesing av en fil eller begge deler. Det som kreves for at man kan benytte disse parametre, er som regel et serverside script-språk, som fx ASP, PHP og Jsp. Man kan også benytte dette i bruk med Javascript, men effekten er ikke den samme som ved bruk av de overnevte script språk...

/nute
Avatar billede snebold Nybegynder
10. maj 2001 - 12:59 #11
kan i Guide mig igemmen hvordan sådan nogert sker?
Avatar billede nute Nybegynder
10. maj 2001 - 13:02 #12
ehh....så skal du heller lese en tutorial i den språket du vil lære deg...
Avatar billede wof Nybegynder
10. maj 2001 - 13:04 #13
Stil et spm i PHP eller ASP hvad du nu vel bruge.
Avatar billede snebold Nybegynder
10. maj 2001 - 13:05 #14
HVor finder jeg en Turtotial til dette?
Avatar billede wof Nybegynder
10. maj 2001 - 13:05 #15
Avatar billede nute Nybegynder
10. maj 2001 - 13:09 #16
interface >> vil du kun lære deg disse språkene fordi du synes URL\'ene er smukke, så synes jeg du heller skal droppe det. Så kan du heller lage dine egne URL på denne måten:

<a href\"test.html?id=9090&g=989&fg=tok&ti=90\">Klikk for noe</a>

Avatar billede barefoot Nybegynder
10. maj 2001 - 14:45 #17
Du behøver jo ikke at lære et sprog for at kunne lave sådanne URL\'s.
Det som du skal bruge serverside sproget til er at udnytte de informationer som disse links giver adgang til.

Men der er ikke noget i vejen for at du linker til diverse sider, og så sætter et nummer efter adressen. Bare husk at alle de smarte numre skal komme efter \"?\".
Avatar billede snebold Nybegynder
10. maj 2001 - 16:14 #18
Kender du en Adr hvor man kan lære sådan noget?
jeg kan noget PHP jeg vil bare gerne spørge hvordan alle kunne få sådanne uRL\'s
Avatar billede nute Nybegynder
10. maj 2001 - 16:18 #19
hva mener du med \"få\" sånne URL\'s..det kan du da bare lage selv som jeg har skrevet @ 10/05 2001 13:09:23. Hva skal du med det ? Hva skal du bruke det til ??
Avatar billede barefoot Nybegynder
10. maj 2001 - 16:40 #20
Hvis du vil lære det, så er www.webcafe.dk/php klart det bedste sted.

Men her er lidt forklaring.
En url: http://www.dinside.dk/index.php?se=2
I ovenstående url bliver variablen \"se\" sendt til filen index.php. Værdien af \"se\" er 2.
I index.php er der så et script som fremstiller siden ud fra værdien af $se ($-tegnet angiver at det er en variabel).

Fremstillingen af siden kunne laves ved at hente noget fra en database, include en fil eller skrive noget bestemt.
Avatar billede qzar Nybegynder
10. maj 2001 - 16:45 #21
Nute er du en svensker på linjen?
Avatar billede nute Nybegynder
10. maj 2001 - 16:50 #22
nordmann heldigvis :)
Avatar billede qzar Nybegynder
10. maj 2001 - 16:50 #23
Nåår okay! SKal du til konfirmation imorgen?
Avatar billede nute Nybegynder
10. maj 2001 - 16:57 #24
nope....bor i danmark og kjenner heldigvis ingen som skal konfirmere seg her nede...
Avatar billede qzar Nybegynder
10. maj 2001 - 16:59 #25
Okay jeg tænkte bare lige at der hvor jeg skal til konfirmation kommer der en \"nordmann\" som er programmør så det kunne jo være :)
Avatar billede nute Nybegynder
10. maj 2001 - 17:01 #26
not me :)