Avatar billede hoffmann-as Nybegynder
23. juni 2006 - 08:56 Der er 9 kommentarer

Lave image af HDD

Hej

Jeg har lige købt 10 ens Dell computere.

Jeg kunne godt tænke mig at installere en af dem med alle de programmer, updates mm. som de alle skal have og så lave et image af den, så jeg kan bruge det i fremtiden istedet for at formatere dem og bruge tid på at installere det hele igen.

Men hvordan gør jeg det?
Hvilket program er godt til det?
Hvordan fungere det?
Kan sådan et image ligge på en CD/DVD eller hvad gør man?
Hvordan indlæser man sådan et image på henholdsvis en tom maskine (kun dos installeret) og en maskine med windows som man bare gerne vil have installeret forfra?

Mvh

Martin
Avatar billede Slettet bruger
23. juni 2006 - 09:01 #1
Avatar billede nva Praktikant
23. juni 2006 - 09:24 #2
Du kan vel bruge DriveImage eller Ghost til at lave et image af den første du har installeret, som du gerne vil have den, og så lægge imaget på de andre. Du skal så huske at ændre windows-keyen på de sidste bagefter.
Eller måske er denne noget for dig http://www.nliteos.com/index.html
Avatar billede hoffmann-as Nybegynder
23. juni 2006 - 11:47 #3
Tak for jeres indlæg.

Jeg ønsker dog mere end blot navne på nogle forskellige programmer og webadresser.

Det jeg ønsker er jeres (eller andres) bud på et godt program som kan præcis det jeg efterspørger, så en kort vejledning af jer der dækker de spørgsmål jeg har stillet i mit indledende spørgsmål.

helgec: Det program du henviser til bliver for komplekst til mig - jeg skal have fat i et nemt windows program, som jeg ikke skal bruge lang tid på at sætte mig ind i.

nva: Det nytter ikke noget at skrive "Du skal så huske at ændre windows-keyen på de sidste bagefter." Jeg er nybegynder inden for dette område, og ander ikke hvad du snakker om.
Avatar billede nva Praktikant
23. juni 2006 - 12:18 #4
Når du installerer fx. windowsXP på en pc, så hører der en key til, som normalt kun gælder for 1 pc. Denne vil så være den samme når du lægger det samme image på de andre pc'er. Det er ikke normalt ikke tilladt og du skal så give de andre pc'er nye keys - medmindre du har en XP version, hvor det er lovligt at benytte samme key på flere maskiner. Der findes et program - Magicjellybean - der meget nemt kan vise/ændre keyen på pc'en.
Avatar billede Slettet bruger
23. juni 2006 - 14:06 #5
"helgec: Det program du henviser til bliver for komplekst til mig" HVIS VI Antager at du vil lave et image af dit c-drev incl. boot-halløj og hele svineriet kræver det at du skriver
dd if=\\.\c: of=DESTINATIONS_DREVET:\STIEN\navn.img bs=1440k -> klik enter
Hvis du kalder det for at være kompleks, tja!! hvad skal jeg sige ?????
Avatar billede hoffmann-as Nybegynder
26. juni 2006 - 08:51 #6
Helgec:

1. Kan man lave destinationsdrevet på en anden computer, dvs. ligge imaget på en server via netværket?

2. Hvordan får man så imaget ind på en computer?
2.1 Når den er helt top
2.2 Når der ligger en gammel version af win 2000 som man bare gerne vil starte forfra med?
Avatar billede hoffmann-as Nybegynder
26. juni 2006 - 08:51 #7
top=tom
Avatar billede Slettet bruger
26. juni 2006 - 09:19 #8
"1. Kan man lave destinationsdrevet på en anden computer, dvs. ligge imaget på en server via netværket?" Med Windows dd - NEJ du kan med en Linix live cd, men det kræver lidt mere indsigt se evt  http://www.helgec.dk/linux-dd.pdf

"2. Hvordan får man så imaget ind på en computer?" Kommandoen står på figur 5 http://www.helgec.dk/dd-windows.html

"2.1 Når den er helt top" Jeg ved ikke hvad du mener"

"2.2 Når der ligger en gammel version af win 2000 som man bare gerne vil starte forfra med?" Jeg ved ikke hvad du mener
Avatar billede hoffmann-as Nybegynder
03. juli 2006 - 09:21 #9
helgec: Se mit spørgsmål øverst ift. hvad jeg mener.

Jeg synes ikke der der nogen endnu der har givet et fyldestgørende svar på de spørgsmål som jeg har skrevet øverst