Avatar billede frezzer Nybegynder
10. maj 2001 - 10:00 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Opstart problem

Hej jeg har haft dette problem længe.... Hvis jeg har haft min computer tændt i ca 1 time eller mere må jeg ikke slukke den... hvis jeg gør det kan jeg godt vente 30 min inden jeg får den startet igen, skærmen er bare total sort når jeg prøver og den arbejder heller ik... jeg kan godt reboot computeren, det går fint nok.

Min computer er:
PIII-700 Coppermine
256 PC133 ram
GeForce 2
Avatar billede handmade Nybegynder
10. maj 2001 - 10:07 #1
Det kunne være strømforsyningen.
Prøv at hive netledningen ud af strømf. Vent lidt og sæt den tilbage. Der skal nærmest lyde et lille klik fra strømforsyningen, når den er klar..
Avatar billede zargu Nybegynder
10. maj 2001 - 10:09 #2
Jeg havde selv problemet i min Scumpaq computer og de blev nødt til at skifte motherboardet før det hjalp. Hvis du stadig har garanti på det så ville det være at foretrække, ellers kan du prøve at opdatere bios.
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. maj 2001 - 10:55 #3
frezzer> Det lyder lidt selvmodsigende. Når pc har været i gang i en time eller mere, så kan du ikke få den i gang, samtidig fortæller du, at du godt kan reboote den?
Er køling ok?
Hvilket styresystem har du, win9x - win2k?
Har du gennemgået bios opsætning, prøv at sætte den til default værdier, så kan du bagefter fintune den.
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. maj 2001 - 11:02 #4
Du skriver at skærmen er totalt sort, vil det sige at når du starter, efter pc har kørt 1 time eller mere, kan høre startbeep, høre harddisk arbejde, lyser de rigtige lamper (lysdioder).
Kører alt dette, så kunne det være grafikkortet der er noget galt med.
I første omgang kunne du kontrollere om alle indstikskort sidder ordentlig i slottene, check ledninger også dem til externe enheder, hd - floppy - cd-rom.
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. maj 2001 - 11:04 #5
Selvfølgelig kunne man mistænke monitoren, mennnn.. det er yderst sjældent. Kontroller også kablet fra monitor til pc.
Avatar billede tf-uno Nybegynder
10. maj 2001 - 12:14 #6
jeg har faktisk lige købt et bundkort samt cpu af en....
hans gjorde næsten det samme.. (også noget med at den ikke ville tænde..)

men så fik jeg det hjem til mig og nu virker det bare SUPER...
ved ikke om det kan være noget med PCI kortene der har sat på en forkert måde eller sådan noget....
Avatar billede frezzer Nybegynder
10. maj 2001 - 12:55 #7
retaxes ... det jeg mener er at jeg kan altid reboot computeren helt fint, men jeg må bare ikke slukke helt for den.

Jeg køre Win98-SE og jeg har prøvet default bios indstillinger, og diverse enheder sidder rigtig og er forbundet fint.

Og nej når jeg får det problem med den ikke vil starte får jeg ikke \"start beep\", men der er lys i \"lamperne\" men den arbejder ikke

Det er ikke min skærm, havde en 15\" skod skærm før og har lige købt en 19\" Samsung, problemet er det samme.

Tak for besvarelserne
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. maj 2001 - 13:34 #8
Ok, så forstår jeg det.
Du må i gang med noget udelukkelsesmetode, hiv alle drev fra, faktisk så kun motherboardet er tilsluttet. Du kan også alle instikskort ud.
Start pc og lyt til startbeep, den skal næsten være der med det samme. Er det ok, så sætter du indstikskort one by one, tænder og lytter.
Hvis beepet ikke udebliver under denne procedure, kan du koble drevene til, ikke nødvendigvis hardd. tag bar floppy, cdrom m.m. og til slut hardd.
Det er en lang og sej omgang som jeg selv har prøvet nogle gange siden firserne (samler selv mine pc\'er).