Avatar billede orkiderejser Novice
20. juni 2006 - 14:25 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Bogført faktura / kreditnota.

Vi har en bogført faktura, som skal laves til en ny ordre.

Den nye ordre laves som ny faktura. ;-

Hvordan får jeg den gamle udlignet? Jeg kan jo ikke lave en kreditnota på en betalt faktura?

Jan
Avatar billede mrjh Novice
20. juni 2006 - 14:44 #1
Hvis du udsteder en ny faktura til kunden og laver en kreditnota på den allerede betalte faktura udligner de jo hindanden. Det er jo også korrekt idet kunden allerede har betalt den gamle faktura og dermed ikke skylder noget. Eller har jeg misforstået ??
Avatar billede orkiderejser Novice
20. juni 2006 - 15:00 #2
Jeg kan ikke lave en kreditnota på det fakturanummer der er betalt, men kun på den nye.
Avatar billede stbm Nybegynder
05. august 2006 - 16:05 #3
Jo du kan da godt lave en kreditnota på en allerede betalt faktura. Om du/kunden så vælger "fysiks" at føre pengene frem og tilbage mellem jer, så pengene følger faktura, kreditnota, i forhold til datoer, eller om i bare laver udligningsbilag på evt. differencer det erså en anden snak. Altså.
Første faktura lyder på lad os sige. 1000Kr., kreditnota også på 1000Kr, mens den nye faktura lyder på 1200Kr. så skylden din kunde dig 200Kr. så laver du et bilag på de 200Kr.når kunden har betalt, ind i kassekladen med dem, og hvor de er indsat bank/giro/kasse..men HUSK..på bilaget at skrive hvad det drejer sig om, for om 100 dage er alting glemt

Nedenstående er et svar jeg har givet en anden bruger af summa. Og det er tilfælde 2)
Der er interssant for dig.

Du skal dele det op i to tilfælde

1) Hvis din kunde får en faktura med i hånden, eller du sender den til kunden,og han fx. har 8 dages betaling, så ved du ikke endnu hvor han betaler bank/giro.
Så opretter du en kreditnota, og der vil du se der er et felt, hvor du kan hakke af med et flueben, feltet hedder, bogfør, modsvar faktura: lige efter ordet faktura er der et felt med pil nedaf, her kan du så hente den aktuelle faktura, frem, og så ordner summa..resten.

2) Hvis kunden ved afh. af varen fx. betaler kontant, og du har bogført fakturaen og sat den ind på kassen, så har summa automatisk lavet "kasseklade" FOR DENNE FAKTURA.
Hvis du nu vil lave en kreditnota i dette tilfælde, så vil du opdage at du ikke kan hente den aktuelle faktura frem i det felt med pil nedaf. Senere hen i krditnota forløbet vil du så blive spurgt, hvilken faktura den skal modsvare, og her kan du så taste faktura nummeret ind, men vil opdage når du kigger i bilag at den ikke er betalt fra din side af.
Det du gør her er: klik på bilag, krditnota, så vil du se den pågældende kreditnota med et minus tegn foran, marker kreditnota,højreklik,menu kommer frem, vælg indsæt faktura, ja mener fatura selvom det er en kreditnota,i kassekladde.
I kassekladden skal du jo så vælge bank, og husk forskel på debet/kredit.

Altså tilfælde 1) er det letteste at lave, da summa ordner alt, næsten da incl. det at du kan føre vare tilbage til lageret.

Tilfælde 2) er lidt mere omstændigt, thi udover at selv skulle indføre kreditnota i kassekladen, så skal du også selv ajourføre varelager, hvis du bruger lagerstyrings delen i summa.

Det med kassekladde er noget "MODBYDELIGT" noget en gang i mellem, for reeelt er der tale om at summa "har flere" kasseklader, nogen af dem opdager du aldrig fordi summa gør alt arbejdet, mens andre skal du selv lave.
Og nogle af dem du selv laver, kunne summa også lave for dig, fx.
Du har få men faste leverandører, så opretter du dem i kreditorkartotek, og taster deres fakturaer ind her, med beløb, evt. vare, varenumre med mere. Når du så bogføre i kreditorkartotek, så markere du hvor pengene er trukket, kasse/giro/bank, så ordner summa resten...uden du skal bekymre dig...
Så hvis det gøres effektivt og konsekvent, med varenumre,(at dine varenumre over for dine kunder, er det samme som varenumre fra dine leverandører) så når du gør som ovenfor nævnt bogføre dine kreditorer via kreditorkartotek, så opdatere summa også dit varelager, plus laver "kassekladde" for dig
Avatar billede orkiderejser Novice
06. august 2006 - 02:39 #4
Mange tusinde tak. ;-)
Jan