Avatar billede marikke Nybegynder
10. maj 2001 - 08:24 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Kundenr?

I min database bruger jeg en kundes telefonnummer til kundenr (i et felt der er døbt \"Kundenr\"). Af og til er der kunder der bruger det samme telefonnr. Hvordan kan man klare det? Jeg har prøvet at tilføje A og B til nummeret, men det bliver ikke accepteret i et numerisk felt.
Har nogen et forslag?
Avatar billede fransen Nybegynder
10. maj 2001 - 08:26 #1
lav feltet om til et textfelt
Avatar billede leif Seniormester
10. maj 2001 - 08:27 #2
Brug evt. et fax nummer eller lignende på den anden.
Avatar billede wisen Nybegynder
10. maj 2001 - 08:38 #3
Vil personer med samme tlf.nr. så ikke være defineret som een og samme kunde ?
Avatar billede leif Seniormester
10. maj 2001 - 08:42 #4
Hvis det er fordi der egentlig bare skal stå en forskellig kontaktperson på evt. faktura, opretter du da bare et felt til formålet og så skriver ind for hver gang.
Avatar billede wisen Nybegynder
10. maj 2001 - 08:43 #5
jeps :)
Avatar billede lasp Nybegynder
10. maj 2001 - 09:11 #6
Ha aldrig ett förändringsbart värde som kundnr.
Tel kan ändras och skall inte vara unikt som kundnr.
Ett nyckelfält skall heller aldrig ha egenskaper.
Avatar billede mkjeldsen Nybegynder
10. maj 2001 - 09:13 #7
Glem det med at bruge telefonnumre som kundenr.

Jeg er blevet belært af flere firmaer, der producerer bl.a. finansprogrammer, til at bruge og oprette kontonr. på alle kunder.

På den måde, kan samme telefonnr. godt indeholde flere kontonr...

Jeg synes, at du skal ændre din database, således at du evt. bruger autonummerering til kundenr. og indsætter et andet felt til telefonnr.

Mogens
10. maj 2001 - 10:03 #8
Jeg vil give mkjeldsen ret; man bør ikke bruge tlfnr som nøgle/reference-felt. Tlfnumre har det også med at ændre sig. Og hvis man ikke har kaskadevis opdatering på de underliggende tabeller, så har man et problem.

Så du bør tilføje en ny kolonne (f.eks. kundenr) som evt bare kan være et autonummer. Du er så nødt til at ændre eventuelle underliggende tabeller, så de benytter dette nummer istedet for tlfnr\'et.

/Thomas