Avatar billede tycho Nybegynder
18. juni 2006 - 23:06 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Valg af trådløst udstyr

Hejsa.

I mit hjem har vi en flatrate forbindelse fra Stofanet med en familieopkobling tilknyttet vores abonnement. Familieopkoblingen betyder at vi i praksis kan få tildelt 5 forskellige ip-adresser til 5 forskellige mac-adresser.
Netværket kører igennem en 10/100mb/s Nway switch hub som er tilsluttet stofas kabelmodem og alle pc'er er indstillet til at modtage ip'er via DHCP.

Da vores hus er noget upraktisk indrettet hvad angår træk af kabler, har jeg længe haft planer om at skifte til en trådløs løsning.

Mit spørgsmål er, hvilket udstyr bør jeg vælge til mit netværk?
En trådløs router virker som det mest nærliggende, men da vi har 5 ip'er til rådighed er der ikke behov for eksempelvis NAT.
Kan en trådløs router opsættes til at fungere som switch/hub?
Hvis ikke, hvilke muligheder er der ellers?

Med venlig hilsen
-Niels
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. juni 2006 - 23:12 #1
Jeg anbefaler normalt Linksys udstyr. Linksys er et datterselskab af Cisco og det betyder kvalitet
Avatar billede tycho Nybegynder
18. juni 2006 - 23:16 #2
Mange tak for anbefalingen, men mit spørgsmål var mere rettet mod en specifik type af udstyr, end en specifik producent.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
19. juni 2006 - 05:38 #3
WRT54GL er billig og løser dit problem. Samtidigt kan du spare familie pakken væk.
WMP54G er et fint PCI netkort, hvis i har nogle stationære der skal tilsluttes.

Begge dele er Linksys og noget jeg selv bruger i mit eget setup.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
19. juni 2006 - 05:38 #4
og det var et svar.
Avatar billede tycho Nybegynder
19. juni 2006 - 15:13 #5
Men vil det virke sammen med familieopkoblingen? Da 25kr er en ganske rimelig pris for 5 ip'er ser jeg ingen grund til at afmelde det.
Avatar billede kenp Novice
19. juni 2006 - 18:51 #6
ja det vil virke med familie opkoblingen. Men du vil kun bruge 1 ip-adresse og det vil være den som din router får.
Avatar billede tycho Nybegynder
19. juni 2006 - 22:29 #7
Ja så...
Er det virkelig ikke muligt at finde trådløst udstyr som fungerer ligesom min nuværende switch?
Avatar billede kenp Novice
19. juni 2006 - 23:07 #8
ja men så vil du have problemer med at få det krypteret.. (ihvertfald i nogle tilfælde) men ellers bare et accesspoint.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
20. juni 2006 - 09:14 #9
Hvis du spare de 25 kr per måned, så har du din router finanseret på 2 år! hvor efter du spare 25 kr hver måned.

Du kan jo også købe en trådløs router med mulighed for IP telefoni WRT54GP2: http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=159805

Den koster lidt mere men du kan spare dit fastnet abbonement. Jeg har selv ovenstående, med Redspot. Der findes andre løsninger, men Redspot var billigst med den mængde opkald vi har til England.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
20. juni 2006 - 09:15 #10
Desuden (jeg er så glemsom) er et accesspoint ikke meget billigere end en router. Og den trådløse router kan sagtens sættes op i dit eksisterende netværk, hvis du ikke vil spare 25 kr hver måned.
Avatar billede tycho Nybegynder
20. juni 2006 - 20:11 #11
Selvom jeg sætter pris på financielle råd, så indgik det ikke i mit spørgsmål :)

Det endte med at blive en linksys WRT54GS som lader til både at have access-point og router. Så må vi se hvordan det kommer til at virke.