Avatar billede phpmanden Nybegynder
18. juni 2006 - 22:28 Der er 9 kommentarer

2 forskellige slags link

Hvis man har en side med nogle produkter, links ser sådan ud:

www.site.com/?side=produkter&id=100&txt=solbriller

og man så ændre dem til:

www.site.com/produkter/100/solbriller

Alle de gamle links er optaget i Google, og Google begynder nu at optage de nye links....

men de gamle links virker stadig, er det noget problem ?, eller er det bedre at man laver at de gamle links bare går til forsiden eller error 404, altså så man får Google til at lade være med at indexere de gamle links ?
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2006 - 22:43 #1
Jeg vil mene at det bedste er, hvis begge typer virker. Det vil jo blandt andet betyde, at gamle links ligeledes vil generere en bedre pagerank til din side, plus at besøgende kan finde gamle links frem, uden at de vil give en 404-fejl.
Avatar billede xtr0 Nybegynder
18. juni 2006 - 22:52 #2
Hvordan laver du nummer to form i din kode? Nogle links? :)
Avatar billede madx Nybegynder
18. juni 2006 - 22:58 #3
ja, det er et problem - hvis ikke du håndterer det...

Bedste model er at du sender en 301 og sender søgemaskinen og brugerne over på rette URL.

Meget gerne støttet af google sitemap (xml), så ved google hvad den skal forholde sig til.

Bruger du ikke Google sitemap, så må du lade de gamle sider ligge nogen tid, indtil det har crawlet det nye og det begynder og ranke. Derpå lukker du for de gamle sider.

Er det den model du er ude i kan du støtte processen ved at placere links på de gamle sider, så det viser over på de nye sider - evt. have dette som eneste indhold - det vil Google fanget hurtigt, at snapsen er væk.

En model med 301 og sitemap, så er du hurtigt på plads, hvis ellers dit site er anerkendt af google på forhånd.

http://www.google.com/webmasters/sitemaps/docs/en/about.html
findes vist osse på dansk et sted, mvh.....
Avatar billede phpmanden Nybegynder
18. juni 2006 - 23:11 #4
Hvordan laver man en 301 for hver enkelt side ? bruger ikke Google sitemaps, men kunne da være man skulle begynde på det :)
Avatar billede Slettet bruger
19. juni 2006 - 12:23 #5
"Jeg vil mene at det bedste er, hvis begge typer virker. Det vil jo blandt andet betyde, at gamle links ligeledes vil generere en bedre pagerank til din side, plus at besøgende kan finde gamle links frem, uden at de vil give en 404-fejl."  <---- AVVV... duplicate content - ikke nogen god idee.
301 redirect er løsningen - men pas på du ikke laver en uendelig løkke!
Avatar billede phpmanden Nybegynder
19. juni 2006 - 12:27 #6
Ja men hvordan virker det 301 ?

Ellers kunne man jo evt bare lave sådan at de gamle links fik en fejl 404 som bare viser forsiden, så vil de vel også forsvinde fra google ?!
Avatar billede madx Nybegynder
19. juni 2006 - 14:04 #7
301 er en status code, som serveren sender som en del af header til det enkelte html dokumente

200 - så er dokumentet fundet, 301 er det flyttet, 302 er det midlertidig flyttet

jeg er ikke php-freak, men er sikker på at der findes php-dokumentation på løsning af en velkendt problematik outthere

ellers så sæt et google sitemap op ifm. omlægningen
Avatar billede xtr0 Nybegynder
19. juni 2006 - 15:03 #8
404 er siden findes ikke, gennem php kan du lave fejlmeddelserne således:
<?php
header("HTTP/1.0 404 Not Found");
?>
Avatar billede Slettet bruger
19. juni 2006 - 16:06 #9
.. Med mit mener jeg naturligvis, at ?produktId=1 bliver redirectet til /1/